فرانسه همچنان در پی ایفای نقش «پلیس بد»

یک استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: اروپا به نوعی خواست با توییت سفیر فرانسه در آمریکا به ایران هشدار دهد که حمایت اروپا از برجام نباید باعث شود ایران در مسائل هسته ای تندروی کند.

شهروز ابراهیمی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون اهداف و نیتهای پنهان در توییت اخیر  سفیر فرانسه در آمریکا و سکوت دولت فرانسه نسبت به آن گفت: هر چند در حال حاضر رهبران دنیا از توییتر استقبال کرده‌اند و در موقعیتهای مختلف از آن استفاده می کنند، اما اهمیت سخنان مقامات در این فضای مجازی در حد سخنرانی رسمی رهبران نیست، البته به نوعی می‌تواند مواضع سیاستمداران را بازگو کند.

وی افزود: توییت اخیر سفیر فرانسه در آمریکا مبنی بر اینکه ایران بعد از انقضای مدت برجام نیز حق غنی سازی آزادانه ندارد شاید به نوعی بیان کننده مواضع فرانسه باشد؛ به این معنا که اگر کشور فرانسه همراه با اروپا  از ایران حمایت می‌کند این حمایت حدی دارد و ایران را تهدید کرده که بیش از این نمی‌تواند بین آمریکا، اروپا و فرانسه شکاف ایجاد کند.

ابراهیمی تصریح کرد: همانطوری که در مباحث برجام، فرانسه نقشه «پلیس بد» را ایفا می‌کرد به همان مراتب در پسابرجام نیز حتی در حالت توییت هم شده قصد دارد مواضع خود را بیان و در عین حال از این موقعیت به دست آمده استفاده کند تا نشان دهد فرانسه موضعی نزدیک به آمریکا دارد.

اروپا کوشید نشان دهد حمایتش مشروط و مقید است

این استاد دانشگاه افزود:  سیاست کلی اروپا پیرامون برجام این است که ضمن حمایت از این توافق بین المللی در مباحثی نیز به انتقاد از ایران می‌پردازد و نگاهی دو پهلو نسبت به ایران دارد؛ به این ترتیب که از یکسو از ایران در حوزه برجام حمایت مشروط انجام می‌دهد، اما در عین حال به گونه ای رفتار می کند که ایران بداند حمایت اروپا از برجام نباید باعث شود که کشورمان دست به تندروی بزند.

ابراهیمی ادامه داد: در روزهای اخیر با اعلام ورود سپاه پاسداران به لیست تروریستی از سوی دولت آمریکا، ایران موضع گیری‌های سرسختانه ای انجام داد از سوی دیگر ایران اخیرا در حوزه غنی سازی و طرح های هسته ای نیز پیشرفت‌های جدیدی داشته است در نتیجه به نظر می رسد اروپا  به نوعی خواسته با این اقدام هشدار دهد حمایت اروپا از برجام نباید باعث شود ایران در مسائل هسته ای تندروی کند، زیرا در صورت چنین اقداماتی اروپا در مقابل آن خواهد ایستاد.

به گزارش ایمنا، سفیر فرانسه در آمریکا در روزهای اخیر  با انتشار پیامی در توییتر مدعی شده بود که بعد از انقضای برخی مفاد توافق هسته‌ای برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نخواهد بود. البته «جرارد آرود» سفیر فرانسه در آمریکا در پی دیپلماسی پنهان و آشکار وزارت امور خارجه ایران به ویژه هشدار عباس عراقچی به دولت فرانسه توییت های خود درباره برجام را حذف کرد.

کد خبر 373109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.