برنامه "بیت کوین" برای ادامه راهش چیست؟

هرچند گمانه زنی‌ها پیرامون نحوه و نوع تغییر ارزش بیت کوین در سال‌جاری ادامه دارد اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال جدید منجر به افزایش نرخ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می کنند و رمزنگاری های این نوع از غیرقابل هک و پیگیری است. اولین ارز دیجیتال بیت کوین است که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد و اکنون پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می شود. البته در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال زیادی معرفی و عرضه شد به طوری که در حال حاضر حدود ۹۰۰ ارز دیجیتال در بازارهای جهانی تجارت می‌شود.

در این بین بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین و پرکاربردترین ارز دیجیتال در مبادلات مجازی اقتصادی شناخته می‌شود و افزایش یا کاهش ارزش بیت کوین در سالیان عمر این ارز دیجیتال همواره مورد بحث بسیاری از کارشناسان این حوزه اقتصادی بوده است، بسیاری صاحبنظران معتقدند نوسانات ارزشی که درباره این ارز دیجیتال وجود دارد تنها مربوط به مسائل سیاسی است و کمتر پیش می آید که تغییرات در ارزش این ارز دیجیتال مربوط به حجم بازار آن و مسائلی از این قبیل باشد.

در تقویم ارز های دیجیتال، سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان یک سال شاخص اقتصادی ثبت شده است زیرا افزایش ارزش بیت کوین در این سال به بیش از هشت برابر ارزش اصلی آن رسید و البته در اواخر سال بیت کوین به ارزش واقعی خود نزدیک‌تر شد و در کانال پنج هزار دلار قرار گرفت. سایر ارز های دیجیتال همواره در تغییرات ارزشی و نوسانات پیرو بیت کوین هستند و در واقع کاهش بیت کوین منجر به کاهش ارزش سایر ارز های دیجیتال و افزایش آن منجر به افزایش ارزش سایرین می شود.

۳۱ اکتبر سال گذشته بود که بیت کوین با تولد ۱۰ سالگی اش به عنوان یک ارز دیجیتال شاخص بار دیگر جایگاه خود را به عنوان یک اختراع ناب قرن بیست و یکمی تثبیت کرد.

این در حالی است که با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۹ میلادی نظرات مختلفی درباره آینده ارزشی این ارز دیجیتال در فعالیت های اقتصادی مطرح شد. که در ادامه برخی از آنها را می خوانیم.

بیت کوین تا انتهای سال به ۱۷۰ هزار دلار می‌رسد

جان مک آفی، موسس نرم افزار ضد ویروس محبوب مک آفی یکی از بزرگترین حامیان بیت کوین است که تا کنون پیش بینی های معروف و اشتباهی در کارنامهخود ثبت کرده است، او در مورد پیش بینی آینده نرخ بیت کوین گفته است "اگر تا انتهای سال ۲۰۲۰ قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار نرسد در برنامه زنده تلویزیونی عضو بدن خود را می‌خورد."

وی در صفحه توییترش نوشت:

"بیت کوین بسیار سریع‌تر از فرضیات من پیش رفته است. اکنون پیش بینی می‌کنم که قیمت بیت کوین تا انتهای سال ۲۰۲۰ به یک میلیون دلار می‌رسد. اگر پیش بینی من اشتباه باشد عضو بدن خود را خواهم خورد."

البته مک آفی قیمت دقیقی برای ارزش بیت کوین در سال ۲۰۱۹ بیان نکرده است، اما بر اساس پیش بینی های قبلی او می‌توان به این نتیجه رسید که بیت کوین در مسیر رسیدن به یک میلیون دلار، تا انتهای سال ۲۰۱۹ به قیمت ۱۷۰ هزار دلار خواهد رسید، نکته قابل توجه این است که باید حجم زیادی از سرمایه های جهانی به بازار ارز های دیجیتال بیاید تا پیش بینی او در این زمینه محقق شود.

اواخر ۲۰۱۹ بیت کوین ۲۰ هزار دلار معامله خواهد شد

مایکل نوگراتز، مدیرعامل مشهور شرکت سرمایه گذاری گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) نیز در صفحه توییترش نوشته که انتظار دارد "بیت کوین تا انتهای سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ وارد کانال ۱۰ هزار دلار شود. نوگراتز در ماه نوامبر طی مصاحبه ای با فایننشال تایمز نیز گفته بود قیمت بیت کوین پس از این دوره، از مرز ۲۰ هزار دلار عبور خواهد کرد."

البته قابل ذکر است که تعداد بیت کوین هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، محدود است و از عدد ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار عدد تجاوز نمی کند. منبع عرضه بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال نیز محدود و مطمئن است و این منبع تاکنون خبری درباره عرضه میزان بیشتری از ارز های دیجیتال در سال ۲۰۱۹ منتشر نکرده است، به نظر نمی رسد تعداد بیت کوین هایی که در بازار است نیز تا سال بعد افزایش پیدا کند.

بازار ارزهای دیجیتال امسال نزولی خواهد بود

آنتونی پومپلیانو، موسس شرکت دارایی های دیجیتال مورگان کریک (Morgan Creek Digital Assets) است. وی در سال ۲۰۱۸ پیش بینی کرد که "قیمت بیت کوین به ۵۰ هزار دلار خواهد رسید" اما قبول کرد که اشتباه کرده است. نکته جالب این است که پومپلیانو برخلاف سایر تاثیرگذاران حوزه کریپتو در خصوص سال آینده خوش بین نیست و می‌گوید که بیت کوین به سه هزار دلار افت خواهد کرد و احتمال دارد که بازار نزولی تا سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ ادامه یابد. او در صفحه شخصی توییترش نوشته است:

"بازار نزولی بیشتر ادامه می‌یابد. هر بازار نزولی طی دوره اوج تا اتمام خود سنجیده و اندازه گیری می‌شود. اگر این شرایط حاصل شود، بازار کریپتو تا سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ از روند منفی قیمت اخیر بازیابی نخواهد شد."

قیمت بیت کوین نصف خواهد شد

بابی لی، مدیرعامل اولین صرافی کشور چین با نام BTCC، که مدتی هم رکورد دار دارایی بیت کوین در جهان بوده است با نظرات افراد بدبین دیگر در خصوص پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۹ موافق است. او اخیرا در یک مصاحبه تلوزیونی گفته است که "۲۰ سال طول خواهد کشید تا قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار برسد." وی تاکنون نظر خود در این زمینه را تغییر نداده و معتقد است "بیت کوین در ژانویه ۲۰۱۹ به کمترین قیمت خود می‌رسد و از انتهای سال ۲۰۲۰ شروع به افزایش می‌کند."

بسیاری از خریداران بیت کوین نیز امیدوارند تا ارزش بیت کوین امسال کاهشی شود و بتوانند حجم بیشتری از این ارز دیجیتال محبوب را خریداری کنند. البته گمانه زنی هایی وجود دارد که شاید کشور چین که چندی پیش بیت کوین را تحریم کرده بود امسال تصمیم بگیرد بیت کوین را از لیست تحریم های اقتصادی خود خارج کند و در صورتی که این پیش بینی صحیح باشد باید منتظر رشد چشمگیر ارزش بیت کوین باشیم.

ارزهای دیجیتال امسال افزایشی خواهند شد

بعد از گذری بر نظرات جهانیان در مورد سرنوشت بیت کوین در سال میلادی جاری و آینده، رضا سلمانی، کارشناس تجارت الکترونیک نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: بیت کوین تنها ارز دیجیتال کمیاب در اقتصاد است و منابع عرضه آن نیز کنترل شده و معتمد هستند، ۱۰ سال پیش در اطلاعیه ای اعلام کرده اند که تعداد بیت کوین های عرضه شده از سوی آنها بیش از ۲۱ میلیون عدد نخواهد بود.

وی ادامه می دهد: تنها راه افزایش ارزش بیت کوین و ارزهای دیجیتال افزایش کاربرد آنها است و البته بیت کوین در میان ارز های دیجیتال از کاربردهای مختلفی برخوردار است زیرا بسیاری از افراد آن را می شناسند و حاضر هستند به وسیله آن در بازار های جهانی وارد معامله شوند. همچنین یکی دیگر از کاربرد های بیت کوین قابل تقسیم بودن آن است زیرا می توان با بخش کوچکی از یک بیت کوین نیز به خرید در بازار ارزهای دیجیتال پرداخت.

این استاد دانشگاه خاطر نشان می کند: بیت کوین به عنوان یک ارز بسیار محبوب در میان کاربران دنیای وب، نوسانات بیشتری نسبت به سایر ارز های دیجیتال دارد و افزایش ارزش بیت کوین در سال آینده مشروط به افزایش تعداد متقاضیان آن خواهد بود و البته قابل توجه است که آینده مبادلات اقتصادی به صورتی پیش می رود که بی شک در سال آینده استفاده از تمام ارز های دیجیتال از جمله بیت کوین در مبادلات اقتصادی افزایش خواهد.

تعیین نرخ ارزش بیت کوین چگونه انجام می شود؟

سلمانی با اشاره به نقش استفاده از ارزهای دیجیتال در مبادلات اقتصادی، می گوید: تعیین نرخ ارزش بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال نیز مانند سایر کالاها از یک بازار عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند و این بازار است که تعیین می کند نرخ ارزهای دیجیتال چگونه باشد.

وی اضافه می کند: در حقیقت تعامل بین خریداران و فروشندگان است که قیمت ارزهای دیجیتال را معین می کند و پیش بینی که خریداران نسبت به آینده دارند در هزینه ای که برای آن می پردازند، تاثیرگذار است. اگر دید خوبی نسبت به آینده داشته باشند پول بیشتری برای آن می پردازند و قیمت آن بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بیت کوین هنوز بازار جوانی است و سرمایه ای که در آن وجود دارد کمتر از سرمایه ای است که در برخی از صنایع همچون طلا و نفت به‌کار گرفته می‌شود و همین مهم باعث می شود تا هر گونه عرضه سرمایه در این بازار منجر به افزایش ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در دنیای مبادلات اقتصادی شود.

گزارش از: سپهر زارع – خبرنگار ایمنا

کد خبر 373089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.