حقابه تالاب گاوخونی جدی‌ترین مطالبه اصفهان از وزارت نیرو است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه حقابه تالاب های گاوخونی یکی از مطالبه‌های اصلی این استان از وزارت نیرو است که باید تامین شود، گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی ها و ناتوانی در تامین این حقابه از آب زاینده رود، تاکنون  فقط  سیلاب‌های رخ  داده به سمت این تالاب هدایت شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه فروش ، امروز دوشنبه - ۲۶ فروردین ماه- در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا درباره وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی و چگونگی تصمیم گیری ها در مورد این مهم، اظهار کرد: سیلابی که به سمت تالاب گاوخونی روانه شد حقابه آن نبود، این تالاب ثبت جهانی شده و مورد توجه بسیاری از کشورها است، تالاب گاوخونی خاستگاه بیش از ۵۰ نوع گونه های جانوری و گیاهی از جمله فلامینگوهای صورتی است که سال های گذشته به اینجا مهاجرت می کردند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل خشکسالی های اخیر این تالاب به عنوان کانون درون استانی گرد و غبار شناخته شده است. حتی گرد و غبار حاصل از این تالاب می تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری استان را نیز تحت تاثیر قرار دهد بنابراین وجود چنین مخاطره ای یک تهدید استانی و کشوری است، ۱۵ سال است آب به این تالاب نرسیده و با هر وزش بادی باعث ایجاد بحران گرد و غبار می شود.

در مسیر رودخانه شور به تالاب آب دزدی اتفاق نیفتاده است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطر نشان کرد: سیلاب رودخانه شور دهاقان با دبی حدود ۵۰ متر مکعب به سمت تالاب گاوخونی حرکت کرد اما در مسیر نیز رودخانه تشنه بود و خیلی از این آب جذب بستر رودخانه شد، آب دزدی اتفاق نیفتاد و سعی شد مراقبت شود تا آب سیل به طور کامل به تالاب برسد.

شیشه فروش افزود: با توجه به وسعت زیاد تالاب فقط حدود ۲۰ درصد از آن آبگیری شد که این میزان نیز در حال فرو رفتن به زمین است، تالاب گاوخونی احیا نشده و یکی از مطالبات جدی ما از وزارت نیرو تامین حقابه و حفاظت از این تالاب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت خسارت سیل اخیر به استان اصفهان، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی تا اواخر اردیبهشت ماه بارندگی های رگباری بهاری را خواهیم داشت و در جلسه مدیریت بحرانی که دو روز پیش برگزار شد آخرین وضعیت مناطق مختلف استان بررسی شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اکنون همه راه‌های استان باز است، گفت:  فقط در یکی از روستاهای پشت کوه فریدونشهر به علت آب شستگی پل، برق و مخابرات قطع است و امکان دسترسی به این روستا وجود ندارد اما پیگیر هستیم که به وسیله بالگرد به این روستا دسترسی پیدا کنیم.

پیش بینی احداث یک تونل در منطقه پشت کوه فریدونشهر

شیشه فروش با بیان اینکه پس از سیل ۱۰ دستگاه پل توسط راهداری بازسازی شده است، افزود: در  پادنای علیا، دناکوه و پشت کوه سمیرم چند مورد رانش زمین و ریزش کوه داشتیم که راهداری آن را باز کرده است اما بر اساس برنامه، باید طرح جامعی برای پیشگیری از رخداد رانش زمین در آن مناطق انجام شود.

وی اضافه کرد: پیش بینی احداث یک تونل در منطقه پشت کوه انجام شده است که به روستاهای پشت کوه دسترسی داشته باشیم تا امداد رسانی ها به این روستاها ساده تر شود. همه مشکلات ناشی از سیل رفع شده اما برای بازسازی خسارت های ناشی از سیل به دنبال جذب اعتبارات از منابع کشوری هستیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه آموزش می‌تواند در مدیریت سیل بسیار موثر باشد، گفت: در اسفند ماه ۵۰۰ نفر از مدیران عملیاتی استان در شورای مدیریت بحران شهرستان ها برای مقابله با حوادث آموزش داده شدند، بنابراین در مدیریت بحران سیل در استان شرح وظایف گفته شده بود و هر کس می دانست که چه نقشی در این بحران دارد.

وی با بیان اینکه هماهنگی در مدیریت بحران حرف اصلی را می زند، تصریح کرد: با کار گروهی و تیمی می توان به بهترین شکل مسائل را مدیریت کرد، تبلور هماهنگی و کار تیمی در فعالیت های مدیریت بحران در فروردین ماه امسال برجسته بود که برگرفته از آموزش های  اسفند ماه ۹۷ بود.

کد خبر 373080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    0 0
    مسئولان اصفهان توجه جدی داشته باشند که افزایش و تعداد زیاد برخی بیماریهای غیر عفونی وغیر واگیر در اصفهان قطعا با ریزگردهای حاصل از خشک شدن تالاب گاوخونی بی ارتباط نیست.و مانند دریاچه ارومیه بایستی طرح جامعی جهت احیای مجدد این تالاب پیش بینی واجرایی گردد.