دیپلماسی شهری زیربنای توسعه شهر است

یک کارشناس شهرسازی گفت: دیپلماسی شهری با مشارکت شهروندان، مدیران شهر و همه ذی‌نفعان معنا و مفهوم پیدا کرده و در صورت توجه به آن، توسعه پایدار شهری محقق می‌شود.

همایون نورایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیچیدگی‌ها و چالش‌های امروز شهرها، ضرورت توجه به دیپلماسی شهری را اجتناب ناپذیرکرده است زیرا مدیریت شهری به تنهایی از عهده رفع همه مسائل شهری بر نمی‌آید.

وی افزود: توجه به مشارکت شهروندی و دیپلماسی شهری در مسائل مختلف از جمله مشکلات و پتانسیل‌های شهرها اهمیت دارد و در این راستا کسب نظرات شهروندان، مسئولان، ذی نفعان و ذی نفوذان شهر درباره مسائل شهری و تصمیم گیری مربوط به آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: توجه به دیپلماسی شهری و مشارکت شهروندان و ذی نفوذان شهر به رفع بسیاری از مشکلات شهری کمک کرده و  آگاهی آنان نسبت به وضعیت موجود شهر را بیشتر می کند، این آگاهی موجب افزایش تمرکز شهری و شهروندی بر روی مشکلات و پتانسیل‌ها شده و شهروندان و ذی نفعان را با چالش‌های شهر درگیر می‌کند.

نورایی خاطرنشان کرد: شناخت و آگاهی نسبت به مسائل شهر، موجب کمک به رفع این معضلات شهری، یافتن راه حل‌های دقیق‌تر برای رفع مشکلات و استفاده بهینه از پتانسیل‌های شهری شده و از شهروندان در رفع بسیاری از مسائل شهری نظر خواهی می‌شود.

وی ادامه داد: در فرآیند دیپلماسی شهری، رفع مسائل شهر منطقی‌تر، مبتکرانه تر و خلاقانه‌تر انجام شده و مسئولیت‌های مدیریت شهری کمتر می‌شود در نتیجه شهرداری بودجه‌ای از طریق دیپلماسی شهری و مشارکت شهروندی به دست آورده و بسیاری از برنامه‌های خود را به انجام می‌رساند.

این کارشناس شهرسازی افزود: دیپلماسی شهری موجب شکل گیری و تقویت اعتماد اجتماعی و شهروندی شده و افزایش سرمایه اجتماعی و توسعه شهری را در پی دارد.

نورایی خاطرنشان کرد: با شکل گیری سرمایه اجتماعی، سرمایه گذار با شفافیت کامل در شهر سرمایه گذاری می‌کند در این فرآیند همه شهروندان و ذی نفعان شهر دخیل بوده و انجام یک طرح یا پروژه شهری به بهترین نحو و با حمایت شهروندان انجام می‌شود.

وی گفت: دیپلماسی شهری با وجود اهمیت آن کمتر در رفع مسائل شهری استفاده می‌شود و در بیشتر موارد، مشارکت شهروندان و ذی‌نفعان در حد اطلاع رسانی بوده و نظرخواهی از آنان انجام نمی‌شود.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: نبود توجه کافی به دیپلماسی شهری موجب کاهش اعتماد شهروندان به مدیریت شهری شده و با وجود تلاش‌ها در حوزه مدیریتی، نبود اعتماد اجتماعی بعضا موجب نگرش منفی شهروندان نسبت به مدیران شهری و مسئولان می‌شود.

لزوم توجه به آموزش شهروندان و مدیران شهری در فرآیند اجرای دیپلماسی شهری

نورایی تاکید کرد: آموزش شهروندان و مسئولان شهر برای پیاده سازی دیپلماسی شهری اهمیت زیادی داشته و در این راستا چگونگی ارتباط شهروندان با مدیران، مدیران با مدیران و شهروندان با شهروندان باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: این آموزش‌های همگانی باید به فرهنگ سازی و تقویت حس مسئولیت در شهروندان نسبت به شهر و کشور خود کمک کرده و موجب همکاری و تعامل بیشتر مدیران شهر و شهروندان برای تحقق دیپلماسی شهری و توسعه شهری شود.

کد خبر 373056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.