آبی که به دریا می‌ریزد می‌توانست مشکل بی‌آبی کشور را حل کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه زمان آن رسیده است که تصمیم گیری برای آب در مقیاس ملی انجام شود، گفت: اگر تصمیم گیری های حوزه آب در سطح ملی انجام می‌شد بخش عمده ای از آبی که اکنون روزانه به دریا می‌ریزد به فلات مرکزی منتقل می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الله غلامی، صبح امروز - ۲۶ فروردین ماه- در نشستی خبری، با بیان اینکه تصمیم گیری های بخشی برای آب باعث به وجود آمدن این  خسارت ها شده است، اظهار کرد: حدود ۲۰ روز است که روزانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب به دریا می‌ریزد و همچنان نیز ادامه دارد، همین مقدار آب می‌توانست مشکل بی آبی کل کشور را حل کند.

وی افزود: بارش‌ها خارج از انتظار و غیر قابل تصور بود اما خسارات وارده می‌توانست به حداقل ممکن برسد اگر امکان انتقال آب داشتیم. از هفت میلیارد آبی که به دریا منتقل می‌شود، می‌توانستیم حداقل دو میلیارد مترمکعب آن را به فلات مرکزی منتقل کنیم و در راستای تامین یک میلیارد مترمکعب نیاز تالاب گاوخونی، ازخطر ریز گردها جلوگیری و سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌شد، سد زاینده رود نیز در سطح یک میلیارد و ۴۰۰ مترمکعب قرار می‌گرفت.

خسارات سیل در اصفهان نباید لابه لای اخبار گم شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: شدت سیل در استان خوزستان، لرستان و سایر استان‌ها، نباید باعث شود شدت خسارات سیل در استان اصفهان لابه لای آن گم شود.

غلامی با اشاره به آغاز بارندگی‌های اصفهان از روز پنجم فروردین ماه، افزود: از ۱۵ روز قبل که هواشناسی پیش بینی سیل را انجام داده بود اقدامات اولیه را انجام دادیم دستگاه های اجرایی بدون تعطیلات و با همه امکانات در حال آماده باش برای مقابله با سیل بودند.

وی با بیان اینکه باید از قبل برای مقابله با سیل آماده بود، افزود: بخش عمده ای از سیلاب هایی که به سمت استان سرازیر شده بود قبل از رسیدن به ابنیه و پل های اساسی، به رودخانه زاینده رود و کانال های آب هدایت شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اضافه کرد: پیش بینی شده‌بود که سیل ناژوان را می‌گیرد اما با کمک شهرداری و نیروی انتظامی این منطقه تخلیه شد و با  هدایت آب قبل از ورود به ناژوان از خسارات جلوگیری شد و حداقل خسارات به پل‌های اصلی وارد شد.

غلامی با اشاره به برآورد کلی خسارات در استان اصفهان طی دو مرحله سیلی که آمد، گفت: ۵۲۰ میلیارد تومان به ابنیه، راه‌ها، تاسیسات زیر بنایی شبکه های برق کشاورزی و واحدهای مسکونی خسارت وارد شد، همچنین نزدیک به هفت هزار و ۹۵۰ واحد مسکونی دچار خسارت شد. بیشترین خسارات عمدتا در روستاها، سمیرم، فریدونشهر، کوهپایه، چادگان، اصفهان و شرق اصفهان بود.

وی اضافه کرد: طوفان شرق اصفهان به حدود ۸۰۰ خودرو آسیب زد، حدود۳۰ کیلومتر شبکه برق استان را دچار مشکل کرد، نزدیک به ۴۳۰ کیلومتر راه‌های روستایی آسیب و ۵۰۰ دستگاه پل و ابنیه خسارت دید. پنج دستگاه پل در سیور، کهنگان و دشت بال مهم‌ترین پل‌هایی بود که در مسیر رودخانه ماربر توسط آب برده شد و ارتباط روستاها با سمیرم قطع شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در پشت کوه به دلیل بارش شدید برف شاهد بسته شدن راه‌ها، قطع برق و مخابرات ۱۵ روستا بودیم که تا همین اواخر نیز دسترسی به آن ممکن نبود اما اکنون با کمک دستگاه‌های ذی ربط راه‌ها باز شده است.

غلامی افزود: در حالی که درگیر رفع مشکلات و خسارت‌های ناشی از سیل در استان بودیم، لرستان به عنوان دومین نقطه به درخواست معاون اول رییس جمهور به ما سپرده شد و برای رفع خسارات به این منطقه وارد شدیم.

وی اضافه کرد: بر اساس تقسیم بندی‌های انجام شده در لرستان؛ الیگودرز به سپاه، پلدختر به ارتش، نیروی انتظامی، هلال احمر و شهرداری‌های لرستان و اصفهان، بنیاد مسکن و اداره کل راهداری سپرده شد و در شهر معمولان نیز به دلیل اینکه راه دسترسی قطع شده بود همه امکانات راهداری استان اصفهان به آنجا منتقل شد و با کمک امکانات راهداری کشور راه ارتباطی این شهر باز شد.

کارون از سال ۱۳۵۸ به بعد لایروبی نشده است

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: عمده عملیاتی که در معمولان انجام شد شامل بازگشایی راه‌ها، تخلیه آب و گل‌ولای از منازل مسکونی و توزیع اقلام امدادی از جمله پوشاک، بهداشت، مواد غذایی و آماده کردن غذای گرم برای حدود ۱۰ هزار نفر در روز توسط پنج موکب از اصفهان بود.

وی با اشاره به انتخاب اصفهان به عنوان معین استان خوزستان گفت: ظرف چند ساعت ۴۵ دستگاه ماشین آلات سنگین از شهرداری‌های استان اصفهان فراهم و به خوزستان اعزام شد، در اولین جلسه هماهنگی ستاد مدیریت بحران خوزستان، اهواز با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به اصفهان سپرده شد.

غلامی با بیان اینکه باید تمام امکانات در طول مسیر رودخانه کارون مستقر می‌شد تا از ورود آب به شهر جلوگیری شود، گفت: با توجه به دبی رودخانه کارون و جریان روزانه ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب در این رودخانه، این کار بسیار مشکل بود.

وی افزود: ظرفیت کارون تقریبا دوهزار و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است اما این رودخانه از سال ۱۳۵۸ به بعد لایروبی نشده و ظرفیت آن کاهش یافته است، در این مدت در تمام طول کارون سیل بندها و خاکریز زده شد و در تمام طول شهر ارتفاع آب کارون نسبت به معابر بیش از  یک متر بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اضافه کرد: در تمام معبرهای منتهی به کارون، پس زدگی فاضلاب شهر در گذرهای انتهایی با ارتفاع نیم متر جمع شده و با هوای ۳۵ درجه خوزستان می‌توانست یک فاجعه بهداشتی را رقم بزند و ما باید به این موضوع توجه ویژه ای می‌کردیم.

غلامی تصریح کرد: با جلساتی که با شهردار و فرماندار شهر اهواز برگزار شد نقاط ضعفی که امکان شکستن سیل بندها بود را شناسایی کردیم و امکانات خود را در آنجا استقرار دادیم و بلافاصله نیز درخواست ارسال ماشین آلات از استان اصفهان داده و نزدیک به ۱۵۰ دستگاه کامیون، ماشین آلات سنگین، لودر و بیل مکانیکی ‌به منطقه اعزام شد و توانستیم در پنج جبهه مختلفی از جمله مناطق سه و پنج شهرداری اهواز استحکاماتی را برای جلووگیری از ورود سیلاب به شهر تاسیس کنیم.

تخصصی‌ترین عملیات در عین دو بود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به وضعیت منطقه عین دو، خاطر نشان کرد: این منطقه و پنج محله اطراف آن باید با مسئولیت استان اصفهان تخلیه می‌شد و تخصصی ترین عملیات در این منطقه انجام شد، با کمک مسئولان محلی با یک عملیات ۲۴ ساعته آب در این  شهر مهار شد و بعد از بسته شدن کانال های ارتباطی آب و منحرف کردن آب آن منطقه به کانال چمران توانستیم عین دو را از خطر آب گرفتگی نجات دادیم.

وی افزود: باتوجه به بارش هایی که از روز چهارشنبه هفته جاری تا یکشنبه پیش بینی شده است مرحله بعدی استحکامات را شروع کرده ایم زیرا این استحکاماتی که تاکنون زده شده در طول زمان دچار خیس خوردگی و افت می‌شود و همه امکانات اصفهان در آنجا برای مقابله با خطرات احتمالی آماده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: مرحله اول مدیریت بحران را پشت سر گذاشته ایم و امید است مرحله دوم را نیز بتوانیم به خوبی مهار کنیم. نزدیک به ۲۵۰ نفر راننده و ماشین آلات سنگین اعزام شده و تمام  نیروهای ما در دو شیفت ۱۲ ساعته مشغول به کار هستند.

غلامی ادامه داد: امکاناتی نیز برای پمپاژ فاضلابی که در شهر پس زده شده، در نظر گرفته شده که شامل شش دستگاه خودرو مجهز به پمپ از سازمان آب و فاضلاب و ۳۰ دستگاه کف کش و لجن کش به کمک شهرداری های استان به اهواز اعزام شده است تا در کنار کنترل و مهار سیل فاضلاب را نیز بتوانیم مدیریت کنیم.

سدها و تونل‌ها برای ذخیره سازی آب باید تکمیل شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: روز گذشته ۲۸ کامیون هدایای خیرین شهر اصفهان و کمک‌های مردمی که به همت مجموعه‌های خیر استان اصفهان کمیته امداد به ارزش تقریبی حدود شش میلیارد تومان شامل موکت، برنج، گونی، پتو، پلاستیک، روغن، بیسکوییت، چادر، گوشت و مرغ  تهیه و اعزام شد.

غلامی با بیان اینکه در این چند سال برای نزولات و بارش ها و استفاده حداکثری از آن آماده نشده بودیم، گفت: باید بندهای آبخیزداری در سطح استان به صورت فعال مورد توجه قرار بگیرد زیرا این بندها علاوه‌بر جلوگیری از بروز سیلاب‌ها و روان‌آب ها، سفره های آب زیر زمینی را تغذیه می‌کند و بدینوسیله مشکل کمبود آب حل می‌شود.

وی افزود: سدها و تونل‌ها برای ذخیره سازی آب باید تکمیل شود؛ متاسفانه کانال سوم زاینده‌رود آماده نبود و اجازه شروع عملیات به تونل بهشت آباد داده‌نشد بخش عمده ای از آبی که می‌توانست به فلات مرکزی منتقل شود وارد حوضه آبریز رودهای کارون کرخه و دز شد و از دست رفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه علاوه بر استان‌ها در مقیاس ملی نیز باید سدها و تونل‌ها تقویت شود، گفت: با لایروبی درست و صحیح مسیرها، نهرها و مادی ها می‌توانستیم جریان طبیعی آب را در مسیرها داشته باشیم زیرا بسیاری از تخریب‌های اخیر ناشی از پرشدن مسیرها، تجاوز به رودخانه‌های خشک بود و موانعی که سر راه جریان آب ایجاد کردیم باعث پس زدگی‌های روان‌آب‌ها شد.

غلامی افزود: لایروبی مسیرها در دستور کار قرار گرفته و برنامه کوتاه مدت و میان مدت برای شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط مشخص شده است که هر شهرستانی ظرف مدت سه ماه تعداد مسیرها و رودها را مشخص کند تا برای لایروبی آنها اعتباراتی را پیش‌بینی کنیم. هواشناسی باید به سیستم‌های مدرن مجهز شود تا دستگاه‌های اجرایی فرصت مقابله با بروز سیل داشته باشند و بتوانند برای مقابله با آن آماده شوند.

حضور اصفهان در عین دو یادآور "فتح المبین" است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: زمانی که در منطقه عین دو استقرار پیدا کردیم حضور اصفهان در این منطقه برای مدیر بحران کشور یاد آور "عملیات فتح المبین" شد.

غلامی تصریح کرد: بخشی از امکانات دولتی دستگاه‌های اجرایی خوزستان درگیر در عملیات مورد نیاز مقابله با سیل بودند اما دستگاه‌های پیمانکاری این استان اقدامی نداشتند.

وی اضافه کرد: در بازدیدهایی که از آن منطقه شده بارها بحث تونل بهشت آباد با مسئولان کشوری مطرح شده است و ای کاش اجازه می‌دادند از محل کانال بهشت آباد مشکل کم‌آبی فلات مرکزی حل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه خشک شدن رودخانه کارون تنش‌هایی را در خصوص تونل بهشت آباد ایجاد کرد، گفت: در سال گذشته حداقل آب ممکن از سدهای بالادست به کارون رها شد و این حساسیت ایجاد شد که کارون در حال خشک شدن است.

اگر آب کافی در کارون رهاشده بود گنجایش سد دز بیشتر بود

غلامی تاکید کرد: اگر آب به میزان کافی در کارون رهاشده بود اولا گنجایش سد دز برای جذب سیلاب های اخیر بیشتر شده و رودخانه کارون خشک نمی‌شد. همچنین این توهم نیز ایجاد نمیشد که با خشک بودن این رودخانه نباید آب پشت سد به سایر حوضه‌های آبریز کشور منتقل شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسی پاسخگوی  اظهارات نماینده مردم ایذه در خصوص تخصیص ندادن آب به سایر شهرها است، گفت: مردم محلی خوزستان همکاری زیادی با نیروهای اصفهان داشتند و همتی که در این منطقه به وجود آمده نشان از همدلی همه استان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی ها کج سلیقه گی می‌کنند و در شرایط خاص با پخش بعضی از اخبار تنش ایجاد می‌کنند، اما در همین شرایط نامه های مفصلی تنظیم شده و  به ریاست جمهوری با این عنوان داده شده است که اکنون زمان تصمیم گیری آب در مقیاس ملی است. باید برنامه ریزی لازم انجام شود تا بتوانیم سرریزهای آب در حوضه های دیگر کشور را به فلات مرکزی منتقل کنیم، به جای اینکه آب شیرین را به خلیج فارس بریزیم به فلات مرکزی منتقل کرده و به صنایع تحویل داده شود و امید است این مکاتبات زمینه را برای تصمیم گیری های کلان در خصوص آب مساعد کند.

استان اصفهان آنطور که گفته می‌شود، برخوردار نیست

وی افزود: بر خلاف اینکه استان اصفهان برخوردار نامیده می‌شود اما استان برخورداری نیست اما مقصر خود ماییم که در بازدید هیئت‌های دولتی چهارباغ، هتل عباسی و میدان نقش جهان را نشان می‌دهیم. اما یکبار نشده است که محله‌های حاشیه نشین اصفهان را در معرض دید هیئت‌های اعزامی به استان اصفهان نشان دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تاکید کرد: استان اصفهان در بسیاری از زمینه‌ها محروم است، باید محرومیت‌ها را بیشتر از توانمندی‌ها به نمایش بگذاریم.

غلامی درباره وضعیت مادی‌های اصفهان، اظهار کرد: مادی‌های اصفهان دو رسالت مهم داشت یکی اینکه با توزیع در پهن دشت اصفهان آب شرب باغات و مزارع را تامین میکرد و محلات نیز در کنار مادی ها به وجود می‌آمد.

برخی مادی‌های اصفهان از سال ۵۷، به بعد پر شد

وی افزود: در حقیقت استان  اصفهان طرح جامع اورگانیکی داشت که شبکه اصلی معابر و هدایت آب‌های سطحی توسط مادی‌ها انجام شده است. از سال ۱۳۵۷ به بعد برخی از این مادی‌ها پر شد و در سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ طرح جامع مادی های اصفهان تهیه و قرار شد مادی‌ها در سه دسته مختلف تعریض شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اضافه کرد: بعد از هزینه ای که شهرداری انجام داد بخش عمده ای از مادی های شهر اصفهان لایروبی شد اما در منطقه ۱۰ و ۴ چندین مانع در مسیر مادی‌ها وجود دارد که باید اصلاح شود.

غلامی خاطر نشان کرد: این مادی ها از سردهنه های بالادست آب می‌گیرند در طول شهر جریان پیدا می‌کنند و مازاد آن به رودخانه  می‌ریزد، اکنون بیش از ۷۰ درصد مادی های اصفهان لایروبی شده و مشکلی ندارد، امید است با همکاری شهرداری اصفهان این کار تکمیل شود.

وی گفت: اگه حوضه آبریز زاینده‌رود را به دو بخش تقسیم کنیم  بخشی از این حوضه که در پایین دست سد قرار دارد امکان انتقال به سد را ندارد.

ذخیره سد زاینده‌رود بیشتر می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: در طول ایام نوروز میزان ۱۱۰ تا ۷۰ متر مکعب آبی که به داخل زاینده رود آمد متعلق به حوضه زیردست زاینده رود بود و امکان انتقال آن به سد وجود نداشت، فقط در آن مدت به غیر از ۱۰ مترمکعبی که نیاز آب شرب استان اصفهان بود دریچه های سد زاینده رود را بستیم.

غلامی با بیان اینکه ذخیره سد زاینده‌رود اکنون حدود ۲۲۰ متر مکعب در ثانیه است، گفت: سال گذشته در همین زمان ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد وجود داشت و اکنون این میزان به ۴۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است علاوه‌بر آن نزدیک به ۸۰ سانتی متر برف در بالادست وجود دارد و با بارندگی هایی که در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه پیش بینی شده است ذخیره سد زاینده رود بیشتر از این مقدار نیز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرنوشت آب‌هایی که از سمیرم و فردیدونشهر به خارج از استان هدایت می‌شود چیست، اظهار کرد: دو مسیر وجود دارد یکی رودخانه ماربر سمیرم و آبی که از فریدونشهر خارج می‌شود سازمان آب منطقه‌ای طراحی های مقدماتی آن را انجام داده است که این آب از استان خارج نشود اما نیاز به ایجاد تونل‌هایی برای انتقال وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در رابطه با بند جبل کوهپایه اظهار کرد: در این بند از آب بردگی سد جلوگیری شد و آب شستگی‌های این سد مرمت شده است. در این منطقه به آب‌بندهای دیگری نیاز داریم تا بتوانیم به بهترین صورت آبخیزداری انجام دهیم.

غلامی افزود: در سال جدید در منطقه کاشان، قمصر، و بخش کوهپایه (جبل) که به شدت نیازمند به آب هستیم به دنبال افزایش بندهای آبخیزداری هستیم، جبل منطقه ای است که اگر بندهای دیگری در آن ایجاد شود بخش عمده ای از آب مورد نیاز آن منطقه تامین خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به آمار تصادفات از ۲۵ اسفندماه تا ۱۷ فروردین ماه، گفت:  نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش شش درصدی در بخش فوتی‌ها و کاهش ۶۰ درصدی در بخش تصادفات جرحی اعلام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار نوروزی، گفت: نزدیک به دو میلیون و  ۹۰۰ هزار مسافر نوروزی در این ایام اسکان داده شد که بیش از نیمی از جمعیت خود استان بود.

کد خبر 373053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
    1 0
    امید است با پیگیری مسئولان استان این پروژه ها عملی گردد .در ضمن بنظر می رسد در خوزستان و چهارمحال تنها اشخاصی اندک ور در مناطقی خاص در حال تفرقه افکنی هستند و عموم مردم شریف این دو استان بخوبی با هموطنان در استان اصفهان رابطه دوستی و برادری برقرار کرده اند.