سکته مغزی در کمین طرفداران رژیم غذایی گوشتی

محققان دانشگاه هاروارد به تازگی دریافته‌اند رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، خطر ابتلا به امراض مهلکی نظیر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی که به جای گوشت، پروتئین‌های گیاهی با کیفیت بالا مانند عدس، لوبیا، نخود فرنگی و آجیل را  شامل می‌شوند، منجر به سطوح پایین‌تر کلسترول و LDL (کلسترول بد) در افراد می‌شوند.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله "Circulation" منتشر شده است، جایگزینی گوشت قرمز با منابع گیاهی پروتئینی، برخی از عوامل خطرآفرین بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.  در این بررسی با جمع آوری و تحلیل داده‌ها از ۳۶ مطالعاتی که در گذشته انجام شده بود، رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز با رژیم‌های غذایی غیر گوشتی مانند مرغ، ماهی، منابع پروتئینی گیاهی نظیر حبوبات، محصولات سویا و آجیل و همچنین کربوهیدرات‌ها شامل نان و غلات مقایسه شد.

تحقیق جدید روی  هزار و ۸۰۳ شرکت کننده در رده سنی ۲۲ تا ۷۰ سال انجام گرفت؛ در ابتدای این مطالعه، سطح کلسترول اغلب شرکت کنندگان عادی گزارش شد. محققان با در نظر گرفتن چهار عامل خطرناک فشار خون، سطح کلسترول کلی خون، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین‌ (یک فاکتور مهم در بروز بیمـاری‌هـای عـروق کرونـر قلب)، رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز زیاد را با سایر رژیم‌های غذایی مقایسه کردند.

 یافته‌های جدید نشان داد سطح تری گلیسیرید خون در مصرف کنندگان رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز، بیشتر از سایر افراد است. به گفته محققان، سطح تری گلیسیرید بالاتر از حد استاندارد، نشانه سندرم متابولیک است که خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد.

میر استامپفر، رهبر اصلی این تحقیق و کارشناس بیماری‌های همه گیر دانشگاه هاروارد در این مورد می‌گوید: "خوب یا بد تلقی کردن گوشت قرمز صحیح نیست. اما چنانچه منابع پروتئین گیاهی سالم، مانند آجیل و لوبیا، جایگزین گوشت قرمز شوند، به نفع سلامتی افراد خواهد بود."

در مطالعه‌ای دیگر نیز گروهی از محققان دانشگاه فنلاند، داده‌های دو هزار و ۶۰۰  مرد ۴۲ تا ۶۰ ساله را در طول دو دهه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، به گونه‌ای که هزار و ۲۲۵ نفر از آن‌ها در نتیجه بیماری‌های قلبی، سرطان یا سایر بیماری‌ها فوت کردند.

نتایج این تحقیق نیز نشان داد که مردان طرفدار پروتئین حیوانی نسبت به مردان طرفدار پروتئین‌های گیاهی، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.           

کد خبر 373031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.