۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
بیشترین دلایل طلاق در اصفهان چیست؟

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: بیشترین دلایل طلاق در اصفهان به ترتیب پنج درصد بی‌توجهی مرد، چهار درصد بی‌احترامی، چهار درصد پایین بودن آستانه تحمل مرد، ۳.۵ درصد بددهنی مردان و ۲.۵ درصد ضرب‌وشتم، ۴.۱۴ عدم سازگاری مردان، دو درصد اعتیاد و ۲.۷ درصد ناتوانی در مسائل زناشویی بوده است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مفهومی در ادبیات اعتیاد به نام هم‌وابستگی وجود دارد به این معنا که اعضای خانواده معتاد هم بیمار هستند و همانطور که فرد بیمار نیازمند خدمات درمانی است، خانواده او هم نیازمند مداخلات درمانی است.

وی با اشاره به اینکه اعضای خانواده فرد معتاد تحت تاثیر رفتار اعتیادی فرد معتاد هستند، افزود: خانواده فرد معتاد از یک واکنش‌هایی استفاده می‌کنند که بیمارگونه است و مواردی چون پنهان‌کاری، سرپوش گذاشتن بر رفتار اعتیادی فرزندان یا همسر و یا حتی همراهی و همکاری با فرد معتاد و به عهده گرفتن مشکلات زندگی از جمله این رفتارهاست.

معاون اجتماعی بهزیستی با تاکید بر اینکه همسران افراد معتاد معمولا ضعف مسئولیت‌پذیری همسران خود را با پذیرفتن مسئولیت زندگی سرپوش می‌گذارند، تصریح کرد: باید خانواده درمانی معتادان مدنظر قرار بگیرد، گروه‌هایی هستند که برای اعضای خانواده معتادان فعالیت می‌کنند و همسران آنها به صورت گروهی تجارب زیسته خود را به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند رفتار اعتیادی همسرشان را کاهش دهند.

وی با تاکید بر لزوم خانواده‌درمانی معتادان، اظهار کرد: در اصفهان هم کارگاه‌هایی برای خانواده معتادان برگزار می‌شود که فعالیت خوبی است و اینکه اعتیاد را در بیماری جسمانی فرد معتاد خلاصه کنیم یک نوع سطحی‌نگری است بلکه اعتیاد بیماری خانواده است و عوارض آن تنها به خود فرد ختم نمی‌شود.

ناجی با بیان اینکه داشتن عضو معتاد در خانواده نیازمند داشتن مهارت‌هایی است، تصریح کرد: مطالعات بالینی نشان داده است که ۹۰ درصد افرادی که اعتیاد دارند معمولا به افسردگی دچار هستند که رقم قابل توجهی است.

وی با تاکید بر اینکه احساسات و هیجانات قابل سرایت هستند، اظهار کرد: یک فرد افسرده معتاد در یک خانواده می‌تواند بر دیگران هم تاثیر بگذارد.

این روانشناس بالینی در خصوص دلایل این افسردگی در افراد خانواده فرد معتاد گفت: اعضای خانواده این معتادان به دلیل تلاش بسیار برای اصلاح و بهبود بیماری که در اکثر اوقات ناکام است به درماندگی و یاس می‌رسند که این امر  یکی از مولفه‌های افسردگی است.

وی با بیان اینکه همه تصورات بر این است که اعتیاد با طلاق مرتبط است، افزود: آماری که در این زمینه ثبت شده در مراجعان سه ماهه آخر سال گذشته در مراکز طلاق بهزیستی شهر اصفهان تنها دو درصد متقاضیان طلاق، دلیل طلاق خود را اعتیاد شوهر اعلام کردند.

ناجی در خصوص بیشترین دلایل طلاق در شهر اصفهان گفت: در مجموع بیشترین دلایل طلاق  در اصفهان به ترتیب پنج درصد بی‌توجهی مرد، چهار درصد بی‌احترامی، چهار درصد پایین بودن آستانه تحمل مرد، ۳.۵ درصد بددهنی مردان و ۲.۵ درصد ضرب‌وشتم و آزار فیزیکی، ۴.۱۴ عدم سازگاری مردان، دو درصد اعتیاد و ۲.۷ درصد ناتوانی در مسائل زناشویی بوده است.

کد خبر 373029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.