بازی نرخ سود با معیشت/خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی سیل

امکان تغییر رویکرد تهران در قبال برجام و تاکید ظریف درباره اینستکس و بهانه نداشتن اروپا ،برآورد ۳۵ هزار میلیاردی از خسارات سیل کشور وحواشی توییت سفیر فرانسه پیرامون برجام از مهمترین عناوین روزنامه های امروز دوشنبه -۲۶فروردین ماه- است.

به گزارش ایمنا، همزمان با وقوع سیل در کشور و نیاز مناطق سیل‌زده به کمک نهادهای دولتی و نظامی، جریانی در صداوسیما در اقدامی غیرحرفه‌ای به نوعی فعالیتهای تبلیغی علیه دولت و نیروهای دولتی مشغولند. اگرچه پیش از این نیز این موضوع در رسانه‌ای که باید ملی باشد، دیده می‌شد، اما اخیرا این روند شدت گرفته و بسیاری از برنامه‌های غیرسیاسی سیما نیز به اظهار نظر منفی و تخریب دولت می‌پردازند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که رئیس سازمان صداوسیما نیز در قامت یک منتقد ظاهر شده و ضمن ابراز نارضایتی از تخریب دولت، در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور با اذعان به اشتباه بودن رفتار زیر مجموعه‌اش، وعده اعمال اصلاحات در این سازمان را داده است.

روزنامه آرمان امروز  صفحه نخست امروز خود را به سخنان برخی از منتقدین صدا وسیما اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«علی‌عسگری در برابر باند سیاسی جام‌جم» محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این خصوص گفت: «رئیس صداوسیما از برخی، برنامه‌های این سازمان که زنده پخش می‌شود و اظهاراتی علیه دولت دارند، رضایت ندارد. همان‌طور آقای علی‌عسگری از برخی مجریانی که خودشان هم خیلی آدم‌های سیاسی به معنای کلمه نیستند ولی صحبت‌هایی را به طنز یا لحن دیگری بیان می‌کنند، رضایت ندارد. طبق گفته‌های آقای علی‌عسگری در جلسات هیات دولت، خودشان هم از این اتفاقات در صداوسیما رضایت ندارند و تلاش‌شان اصلاح این برنامه‌ها و روند است.»

رئیس اسبق صداوسیما هم به «انتخاب» گفت: صداوسیما یک رسانه ملی است. حالا مدیران با هر گرایشی که در صداوسیما باشند. محمد هاشمی ادامه داد: امام یک فرمایشی در این باره دارند که همیشه می‌تواند ملاک عمل باشد؛ می‌فرمودند «حالا کسانی در چارچوب نظام هستند ممکن است نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی داشته و عضو احزاب و گروه‌های مختلفی باشند این فکر و اندیشه برای خودشان محترم است، اما نباید در برنامه‌های صداوسیما نظریات و عقاید گروه‌ها و احزاب اعمال شود. آنجا باید سیاست‌های نظام باشد، متعلق به مردم است و باید سیاست‌های کل نظام مطرح باشد. آموزنده باشد و بد آموزی نداشته باشد». صداوسیما یک دانشگاه عمومی و سراسری است. باید ویژگی‌های دانشگاه و اعتدال و بی‌طرفی را رعایت کند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز  به بررسی خطراتی که یک جنبش اعتراضی را در ادامه مسیر تهدید می‌کند پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«مدیریت جنبش، رهبری در فضای مه‌آلود» روزنامه ابتکار در ادامه افزود:جنبش، پدیده‌ای اجتماعی است که در ابعاد مختلف و اندازه‌های گوناگون به تغییر در ترکیب‌بندی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی منجر می‌شود. جنبش اجتماعی در اصطلاح دانش جامعه‌شناسی، هرگونه کوشش جمعی برای پیشبرد منافع مشترک یا تامین هدف اصلی از طریق عمل جمعی خارج از حوزه نهادهای رسمی است. یکی از مهم‌ترین جنبش‌هایی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم جنبش اعتراضی مردم سودان علیه سیاست‌های عمر البشیر بود. درواقع هشت سال سرکوب سیاسی، نبود آزادی‌ و رفاه اجتماعی در کنار بحران اقتصادی و پیش‌گرفتن سیاست ریاضت اقتصادی، باعث شد عمر البشیر ۹ روز بعد از عبدالعزیز بوتفلیقه، همتای الجزایری‌ خود، با اعتراض‌های مردمی از قدرت برکنار شود. اکنون سودان پس از ۳۰ سال حکمرانی بی‌چون‌وچرا، در حال گذار به سمت دموکراسی است. با اینکه اعتراضات در سودان به حکومت ۳۰ ساله عمر البشیر پایان داد، اما مردم همچنان در خیابان‌ها مانده‌اند و منتظر برگزاری انتخابات هستند. با این حال بسیاری از جنبش‌های اعتراضی متاسفانه در ادامه راه از مسیر خود منحرف شده و هدف اصلی خود را گم می‌کنند و درواقع به یک جنبش کور ختم می‌شوند.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به سخنان  روز گذشته وزیر امور خارجه ایران در حاشیه رونمایی از پایگاه اینترنتی «دیپلماسی اقتصادی» اختصاص داد به نقل از وی در تیتر یک خود نوشت: «اروپا بهانه‌ای ندارد» وزارت امور خارجه با اشاره به راهکار مالی اروپایی‌ها گفت:« ساز و کار متناظر با اینستکس هفته گذشته در ایران راه‌اندازی شده و اروپایی‌ها الان هیچ بهانه‌ای برای آغاز کار تبادلات مالی با ایران ندارند.»

ظریف تأکید کرد: «این یک اقدام مقدماتی توسط اروپاست، اروپایی‌ها در اردیبهشت گذشته بعد از خروج امریکا از برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند که برای شروع اجرای آن تعهدات، نیاز بود که اینستکس را راه بیندازند.» او با بیان اینکه «من نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند»، افزود: «معتقدیم حالا باید برای مدت زیادی اروپایی‌ها تلاش و فعالیت کنند تا بتوانند تعهدات‌شان را انجام دهند، بسیار عقب هستند و نباید این گونه تصور کنند که جمهوری اسلامی منتظر آنها می‌ماند. ما بحمدالله روابط بسیار خوبی با همسایگان داریم، ساز و کارهای مشابهی را با بسیاری از کشورها راه‌اندازی کردیم و دارد عمل می‌کند.»

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود به بررسی دلایل احضار سفیر فرانسه به وزارت امورخارجه ایران پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«فرانسه «آخرِ برجام» را لو داد» روزنامه جوان در ادامه افزود: موضع‌گیری سفیر فرانسه حدود ۲۴ ساعت بعد از آن ابراز شد که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه برای چندمین و شاید چند دهمین بار بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای از این تصمیم امریکا ابراز تأسف و تأکید کرد: «اروپا تا زمان احترام جمهوری اسلامی ایران به این توافق، تصمیم به حفظ آن دارد.»

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به موضع سفیر فرانسه در امریکا خواستار توضیح دولت فرانسه در این باره شده و توئیت کرده که اگر توئیت‌های اخیر ژرار آرو، سفیر فرانسه در واشنگتن، موضع دولت این کشور باشد، «ما با نقض جدی هدف و مقصود برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ (شورای امنیت) روبه‌رو هستیم. پاریس باید بلافاصله شفاف‌سازی کند وگرنه ما واکنش متناسب نشان می‌دهیم.»

«فیلیپ تیه بو» سفیر جدید جمهوری فرانسه در تهران نیز روز گذشته از طرف سیدحسین سادات میدانی، رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام به وزارت امور خارجه احضار شد. در این جلسه طرف ایرانی با اشاره به توئیت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن که محتوای آن‌ها از نظر کشورمان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، خواستار توضیح دولت فرانسه شد و اعلام کرد در صورتی که اظهارات مزبور مورد تأیید دولت فرانسه بوده و بیان‌کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود و چنانچه به نحوی رضایتبخش به این مسئله رسیدگی نشود و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام پیگیری کرده و حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی را محفوظ می‌داند. در واکنش، سفیر فرانسه در تهران ضمن ابراز بی‌اطلاعی از توئیت‌های منتسب به سفیر کشورش در واشنگتن، بر اراده سیاسی این دولت بر اجرای کامل مفاد برجام تأکید و اعلام کرد مراتب را بلافاصله به پاریس گزارش خواهد داد.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به آمار رشد اقتصادی پاییز و شاخص مدیران اسفند اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «دو علامت از نیمه دوم ۹۷» دنیای اقتصاد در ادامه افزود: دو شاخص آماری، دو نیمه خالی و پر لیوان از ۶ ماه پایانی سال ۹۷ را به تصویر کشیدند. در نیمه خالی لیوان، مرکز آمار خبر داد که رشد اقتصادی ۹ ماه ابتدایی به ۸/ ۳- درصد رسید که این عقبگرد بیش از هر چیز، تحت‌تاثیر افت تولید در بخش نفت و گروه صنعت رخ داد. میزان محصول ناخالص داخلی بخش نفت در فصل پاییز به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰، در حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان بود که حتی نسبت به کمترین رقم تولید نفت در دوره تحریم قبلی، در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. اگرچه با توجه به اینکه فصل پاییز، نخستین فصلی بود که تحریم‌های نفتی به شکل شدید اعمال می‌شدند، این پدیده قابل پیش‌بینی بود. در کنار این خبر، شاخص مدیران خرید (PMI) خبرهای خوبی از پایان سال گذشته داد. این شاخص وضعیت رونق و رکود بخش‌های اقتصادی را با پرسیدن سوالات معیار از مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش یک بنگاه اقتصادی بزرگ را برعهده دارند، رصد می‌کند. شاخص مدیران خرید موسوم به شامخ در فصل پایانی سال ۹۷ بیش از ۴۱ درصد رشد را ثبت کرد و از مرز ۵۰ واحد (مرز اقتصاد در رکود و انقباض ) در اسفند ماه عبور کرد. براساس آخرین آمارها، در اسفند ۹۷ شامخ به ۳/ ۵۵ واحد رسیده است که می‌تواند نشانی از دوره انبساط و خروج از رکود بنگاه‌های اقتصادی در پایان سال باشد.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به کمک نیرو های مقاومت منطقه به سیل زدگان و تحریم  سیل زدگان از جانب آمریکا اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «آمریکا سیل‌زدگان را تحریم کرد /نیروهای مقاومت منطقه به کمک آمدند» روزنامه کیهان در ادامه افزود:-همواره در عرف روابط بین‌الملل وقتی کشوری بر اثر حوادث غیرمترقبه طبیعی با بحران مواجه می‌شود کشورهای دوست بر اساس اصل حسن روابط و بشر دوستی به یاری یکدیگر می‌شتابند تا بتوانند به آسیب دیدگان کشوری که دچار حادثه طبیعی شده است یاری رسانند. به عبارتی در تنگنا و مضیقه حوادث طبیعی است که می‌توان دوستان و دشمنان واقعی هر ملتی را شناخت. 

در این میان وقوع سیل اخیر در کشورمان به ویژه در استان‌های گلستان، فارس، لرستان و خوزستان که علاوه‌بر خسارتهای سنگین اقتصادی به بخشهای مختلف شهری، روستایی و کشاورزی، جان باختن تعدادی از هموطنانمان را در پی داشت، نه‌ تنها موجب اندوه مردم کشورمان شد و کمک‌های بسیاری را روانه مناطق سیل‌زده کرد، بلکه موجب تاثر دوستداران واقعی ملت ایران شد، در عین حال با اتفاقات امیدبخش زیادی همراه بود. کشورهای زیادی علی‌الخصوص هم‌پیمانان ایران در منطقه از جمله عراق، لبنان، سوریه و فلسطین و افغانستان و پاکستان با سیل‌زدگان ایران ابراز همدردی کرده و در کمک‌رسانی و همبستگی با مردم سیل زده ایران، آستین همت بالا زدند.

مردم سوریه از همان روزهای آغازین سیل، با ایجاد کمپین و با اشاره به ایستادگی ملت و دولت ایران در کنار مردم و نظام سوریه در جنگ این کشور با تروریسم، اقدام به جمع‌آوری و ارسال کمک‌ به ایران کردند. لبنانی‌ها نیز با شعار « زیر آتش بودیم و ما را یاری کردید، در زیر آب هستید و نوبت یاری ماست» از همان ابتدا شروع به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده‌اند تا به قول خودشان لطف مردم ایران را جبران کنند. جوانان و بچه‌های فلسطینی نیز در حد بضاعت خود و با توجه به اینکه زیر آتش رژیم صهیونیستی هستند، با ایجاد کمپین‌هایی همدردی خود با مردم ایران را ابراز کردند.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به گزارش روز گذشته وزرا در مجلس پیرامون خسارات سیل اخیر  اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی سیل» اسلامی  وزیر  راه و شهرسازی  با اشاره به خسارات کلی سیل بیان کرد: به طور کلی سیل بیش از ۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان خسارت به جاده‌ها و راههای ریلی و زمینی و ابنیه فنی وارد کرد. همواره تلاش وزارت راه بر این بود که خطوط ریلی فعال باقی بماند و در این راستا تلاش کند. حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا آسیب دیدند که ۵۰ هزار واحد نیاز به احداث مجدد و ۱۰۰ هزار واحد نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم گفت‌ که بخش کشاورزی در جریان سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است. وی افزود: قبل از هر چیز خدا را شاکر هستم که بعد از سال‌های سخت نعمت و رحمت و بارانش را بر ما نازل کرد. اگر چه خیلی از هموطنان ما در سیل اخیر آسیب‌های جدی دیدند که امیدواریم در بخش مالی با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی و آحاد مردم نسبت به جبران آن اقدام کنیم.

وزیر کشور در  صحبت‌های خود اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سازمان صدا و سیما را موجب افزایش مشارکت مردم عنوان کرد و گفت‌: آن چه که تاکنون انجام شده است ۳۰ درصد از کار است و ۷۰ درصد آن الان شروع می‌شود. ما باید جلوی تحرکات و سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیریم و دوره بازسازی و نوسازی را کوتاه کنیم. به‌ هر حال مردم به زحمت افتاده اند. صدها هکتار زمین کشاورزی مردم به زیر آب رفته است و ما برخی از آنها را انجام دادیم تا آب به شهرها نفوذ نکند. بنابراین خسارات باید با برآورد منطقی تامین شود تا هم اعتمادسازی صورت بگیرد و هم شرایط زندگی مردم بهتر شود. وزیر کشور رقم خسارات تا هم اکنون را ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد و ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی و دولت در مسیر بازسازی همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

روزنامه خراسان برای بررسی تصمیم اخیر شورای عالی کار به گفت و گو با چندین  فعال اقتصادی پیرامون اثرات افزایش دستمزد کارگران پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«درخواست تعیین منطقه‌ای دستمزد» اصغر آهنی ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درخصوص میزان افزایش حقوق کارگران در این شورا می گوید: سال گذشته متاسفانه به دلیل تورم بالا و افزایش قیمت ارز، طبیعتا هزینه های خانوار افزایش و قدرت خرید کارگران کاهش داشت، اما از یک طرف نیز این بحث بود که قیمت مواد اولیه تولید نیز افزایش داشت. به گفته وی واحدهای کوچک و متوسط در برابر افزایش هزینه؛ تاب آوری کمی دارند برخلاف واحدهای بزرگ مثل خودروسازی ها، واحدهای نفتی و گازی، معادن و ...که سهم دستمزد در هزینه تمام شده تولیدشان کمتر و حدود ۱۰ درصد است، اما در صنایع کوچک این سهم بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. وی می افزاید: این جا نقش دولت بسیار مهم است که بتواند با تمهیداتی واحدهای کوچک و متوسط را حمایت کند تا در اقتصاد باقی بمانند، چون الان در شرایط سختی هستند و ما در یک جنگ اقتصادی هستیم که فشارهای مضاعفی بر تولید وارد می آید و در مواردی مثل قانون ارزش افزوده که باید از مصرف کننده دریافت شود، شاهد هستیم که از تولید کننده دریافت می کنند.

آهنی ها تاکید می کند: ما اگر بخواهیم رونق تولید را همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند،جامه عمل بپوشانیم باید زیرساخت های آن را فراهم کنیم؛ یک بخش از زیرساخت های آن هم به مجلس برمی گردد، ما اگر درجنگ اقتصادی قوانین مان را اصلاح نکنیم نمی توانیم به نتیجه برسیم. بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، ما می توانیم حداقل دستمزد را برای صنایع مختلف و در مناطق مختلف به صورت جداگانه تعریف کنیم، ما باید برای بخش های مختلف حقوق های مختلف را درنظر بگیریم.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بررسی حاشیه‌های تصمیم بانک مرکزی برای عدم افزایش سود سپرده پرداخت در تیتر یک خود نوست:«بازی نرخ سود با معیشت» روزنامه همدلی در ادامه افزود:بازی با نرخ سود بانکی همچنان ادامه دارد، سیاستی که هر تصمیم‌گیری درباره آن، حاشیه‌های بسیاری را در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ایجاد کرد. روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد در سال ۹۸ سود نرخ بانکی هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت.

در حالی نرخ سود بانکی قرار است در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد باقی بماند که نرخ تورم رسمی در ایران به ۳۰ نزدیک شده است. پیش از این بسیاری از کارشناسان اقتصادی با استناد به نرخ تورم تک رقمی و نرخ سود بانکی دو رقمی خواستار آن بودند که نرخ سود بانکی مناسب با تورم کاهش یابد، اما در شرایط کنونی به رغم عقب‌ماندگی شدید نرخ سود بانکی از تورم، قرار نیست سود بانکی افزایشی را تجربه کند.

سود بانکی در حالی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است که بررسی‌ها نشان می دهد بازار ارز در سال گذشته یعنی در فاصله بین فروردین تا پایان اسفند بازدهی در حدود ۱۸۰ درصد داشته است. متوسط قیمت ارز در فروردین ماه بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در حدود ۵ هزار تومان بود، این در حالی است که در فروردین ماه سال جاری دلار در محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان می‌کند. به این ترتیب بازده بازار ارز در حدود ۱۸۰ درصد تلقی می‌شود. در عین حال بازار سکه نیز سودی در این ابعاد را برای حاضران در بازار داشت. بازده سرمایه در بازار سکه هم در حدود ۱۷۴ درصد است چرا که نرخ سکه تمام بهار از محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به محدوده ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پا گذاشته است.

کد خبر 373020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.