ایران به باشگاه بانک‌های خون بند ناف با بیش از ۱۰۰ هزار نمونه پیوست

شرکت فناوری «بن‌یاخته‌های رویان» به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در خاورمیانه، در سال ۹۷ توانست از مرز ۱۰۰ هزار نمونه ذخیره‌شده خون بند ناف بگذرد و به باشگاه بانک‌های بیش از ۱۰۰ هزار نمونه ذخیره‌شده بپیوندد.

به گزارش ایمنا از شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، جداسازی سلول‌های بنیادی مزانشیم از بند ناف، انجام بزرگ‌ترین کار آزمایی بالینی طرح فلج مغزی، ارائه خدمات ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی حفظ ثبات شرکت، تولید پرده آمنیوتیک، مجوز راه‌اندازی شرکت در آذربایجان، انجام بدون وقفه ذخیره‌سازی خون بند ناف و آغاز پروژه ساختمانی در پارک فناوری پردیس از مهم‌ترین خدمات این مجموعه در سال ۹۷ بوده است.

شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در سال ۱۳۹۷ با اضافه کردن محصولات و خدمات جدید به مجموعه فعالیت‌های خود توانست، گام مهمی در مسیر توسعه خدمات شرکت بردارد.

عبور از مرز ذخیره‌سازی یکصد هزار نمونه خون بند ناف

مسئولان شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان وابسته به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، پیش‌بینی می‌کنند با توجه به اینکه تا پایان ۹۷ مجموع نمونه‌های بانک عمومی و خصوصی بیش از ۱۱۰ هزار نمونه رسیده است تا پایان سال ۹۸ تعداد نمونه‌های ذخیره‌شده این مجموعه را به ۱۳۰ هزار نمونه افزایش دهند.

جداسازی سلول‌های بنیادی مزانشیم از بافت بند ناف

جداسازی سلول‌های بنیادی مزانشیم از بند ناف که نام وارتوسل برای آن انتخاب شده است، دستاورد بسیار مهمی است که یک رده سلولی را معرفی می‌کند.
شرکت بن‌یاخته‌های رویان تاکنون فقط از سلول‌های بنیادی خون‌ساز بند ناف برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کرده اما از سال ۹۷ توانسته است با جداسازی سلول‌های بنیادی مزانشیم بافت بند ناف را انجام دهد و با همکاری شرکت سل تک فارمد به مرحه تولید صنعتی برسد و اولین کارآزمایی بالینی را برای بیماری فلج مغزی در اطفال شروع کند.

این محصول می‌تواند کاربرد وسیع‌تری نسبت به خون بند ناف داشته باشد و امسال طرح‌هایی در این شرکت فناوری مطرح است تا بتوان از سلول‌های بنیادی مزانشیم در سایر بیماری‌ها نیز استفاده کرد.

شرکت فناوری بن ‌یاخته‌های رویان درصدد است علاوه بر خون بند ناف، بافت بند ناف را برای همه خانواده‌های متقاضی نیز ذخیره‌سازی کند و زمینه این اقدام نیز فراهم شده‌ است که پس از تکمیل تست‌های کنترل کیفی، خدمات ذخیره‌سازی بافت بند ناف نیز ارائه خواهد شد.

اجرای بزرگ‌ترین کارآزمایی بالینی طرح فلج مغزی

از دیگر اقدامات بسیار مهم، به دنبال جداسازی سلول‌های بنیادی مزانشیم بند ناف، مرحله اول تزریق سلول‌های بنیادی مزانشیم به بیماران فلج مغزی انجام و مرحله دوم طرح که در کودکان ۴ تا ۱۴ ساله بود با همکاری مرکز طبی کودکان و ستاد توسعه سلول‌های بنیادی شروع شده و نزدیک به ۱۲۰ بیمار در این طرح قرار گرفته‌اند.

تاکنون دو نوبت تزریق برای بیماران انجام شده و نتایج اولیه نشان‌دهنده اثربخشی آن است و این طرح به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح کارآزمایی بالینی فلج اطفال در سطح منطقه است. در سال ۹۸ برای بیماران تزریق‌های نوبت دوم و سوم و همچنین پذیرش بیماران جدید انجام می‌شود.

برای پذیرش بیماران جدید، باید توجه داشت، افرادی که در مرکز طبی کودکان تهران از قبل پذیرش شده و فلج مغزی آن‌ها مورد تائید پزشک قرار گرفته و طبق نظر پزشک معالج، سلول درمانی برای نوع ناتوانی آن‌ها، مؤثر تشخیص داده شده باشد، توسط مرکز طبی پذیرش می‌شوند و بانک خون بند ناف رویان پذیرش مستقلی ندارد.
همچنین طرح تزریق مزانشیم بند ناف برای بیماران اوتیسمی و بیماران مبتلا به آرتروز شدید نیز در دستور کار آینده این شرکت قرار دارد.

استفاده از این نوع سلول‌ها بسیار مؤثر است و در دنیا برای بیماری‌های مختلف مانند آلزایمر، پارکینسون، ام اس، سکته‌های مغزی و SMA از سلول‌های مزانشیم استفاده شده و کارشناسان شرکت بن‌یاخته‌های رویان امیدوارند در این زمینه بتوانند کارآزمایی بالینی را انجام دهند.

ارائه خدمات ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی

خدمت دیگر شرکت به خانواده‌ها و مراکز پیوند، ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی است که برای مراکز پیوند بسیار مهم و کاربردی است.

از اسفند سال ۹۶ این خدمت در شرکت بن‌یاخته‌های رویان شروع شده و از ابتدای سال ۹۷ با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده در سطح مراکز پیوند، برای پیوندهای اتولوگ و آلوژن، بیش از ۱۵۰ نمونه خون محیطی برای بیماران ذخیره شده است و از این تعداد بیش از ۵۰ بیمار نمونه‌های خون محیطی‌شان برای خودشان پیوند شده که بسیار ارزشمند است.

تولید پرده آمنیوتیک

دانش فرآوری پرده جنینی یا پرده آمنیوتیک به‌عنوان ضمائم زایمانی که دور ریخته می‌شود نیز در شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان وجود دارد. در سال ۹۷ در پارک علم و فناوری پردیس، فضایی که شامل کلین روم مجهز برای تولید پرده آمنیوتیک است، تأمین شده است.

لازمه اخذ مجوز، تولید این محصول در شرایط GMP بود که در سال ۹۷ انجام شد و امید می‌رود در سه‌ماهه اول سال ۹۸، مجوز دریافت شود و امکان تولید و ارائه آن به بازار برای مراکز نیازمند مانند مراکز سوختگی یا مراکزی که بیماران با زخم دیابتی به آن مراجعه می‌کنند، به مرحله تولید برسد.

تکمیل زنجیره دفاتر نمایندگی

خدمات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در کل کشور ارائه می‌شود ولی برخی استان‌ها با وجود برخورداری از شرایط مناسب، هیچ دفتر نمایندگی برای اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری خون بند ناف نداشتند.

در سال ۹۷ با راه‌اندازی دفتر بوشهر، مجموعه دفاتر نمایندگی شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان تکمیل شد و ۳۱ استان کشور، اکنون دفتر نمایندگی دارند.

توسعه توریسم پزشکی

جذب بیماران خارجی برای پژوهشگاه رویان و فعالیت‌های برون‌مرزی و توسعه توریسم پزشکی پژوهشگاه به عهده شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان است و در سال ۹۷ تعداد ۱۶۹ بیماری خارجی و ایرانی مقیم برای درمان ناباروری و سلول درمانی از کشورهای عراق، پاکستان، عربستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، عمان، بحرین، یمن، فلسطین، ترکمنستان، اندونزی، لبنان، قطر، کویت و چین، امارات، کانادا، انگلستان، آلمان، آمریکا، هلند، ایرلند، نروژ، ایتالیا، استرالیا، مالزی، ترکیه، سوئد و روسیه جذب شدند که بیش از ۵۰ هزار دلار ارزآوری داشت و امید می‌رود این رقم در سال ۹۸ به دو تا سه برابر افزایش پیدا کند.

مجوز راه‌اندازی شرکت در جمهوری آذربایجان

مجوز راه‌اندازی شعبه‌ای از شرکت بن‌یاخته‌های رویان در جمهوری آذربایجان برای توسعه فعالیت‌ها در خارج از کشور، اخذ و اقدامات اولیه انجام شده و قرار است بخشی از خدمات قابل‌ارائه را مستقیماً در شهر باکو ارائه شود؛ این خدمات شامل درمان ناباروری، ذخیره‌سازی سلول بنیادی و سلول درمانی خواهد بود و بناست که سال ۹۸، شروع خدمات‌دهی در این کشور باشد.

حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی

شرکت بن‌یاخته‌های رویان طی سه سال گذشته، از پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع فوق‌لیسانس، دکتری و پسادکتری، خصوصاً پایان‌نامه‌های مرتبط با زمینه فعالیت شرکت حمایت کرده است.

در همین راستا، سال ۹۷ از حدود ۱۰ پایان‌نامه حمایت شده که بخشی از هزینه‌های انجام این پایان‌نامه‌ها را شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان تقبل کرده و در سال ۹۸ این موضوع تداوم خواهد داشت.

امکان جداسازی سلول مزانشیمی پالپ دندان

یکی از منابع در دسترس سلول‌های مزانشیمی، پالپ دندان است که امکان جداسازی و ذخیره آن امکان‌پذیر است، برای اینکه اطمینان حاصل شود که سلول‌ها بعد از خارج کردن از فریز قابلیت پیوند دارند، باید تست‌های سختگیرانه‌ای در این زمینه انجام گیرد تا از سلامت نمونه‌ها مطمئن به دست آید.

پیش‌بینی شده بود از شروع سال ۹۸ خدمات ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان انجام شود که به دلیل زمان‌بر بودن تست‌های کنترل کیفی، هنوز نهایی نشده و تلاش برای ارائه این خدمات از شش‌ماهه دوم سال ۹۸ ادامه دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 373005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.