نشانه هایی که از سکته قلبی خبر می دهند/ استرس مزمن عامل سرطان

سه ماده غذایی مفید برای مقابله با سطوح بالای کلسترول بد و پاکسازی سرخرگ ها و  نقش استرس مزمن در ابتلا به سرطان سینه و نشانه‌هایی که از سکته قلبی خبر می‌دهند را در بسته خبری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ پژوهش ها نشان داده اند که سیر از چسبیدن کلسترول به دیواره سرخرگ ها پیشگیری کرده و می تواند به کاهش سطوح کلسترول بد کمک کند.

سرخرگ ها خون و اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن انتقال می دهند. از این رو، سلامت آنها برای ارائه عملکرد درست اندام های مختلف اهمیت ویژه ای دارد. با این وجود، برخی افراد با بروز انسداد در سرخرگ های خود مواجه می شوند که این شرایط می تواند با پیامدهای جدی، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی همراه باشد.

انسداد در سرخرگ ها به واسطه تشکیل پلاک در دیواره داخلی سرخرگ ها شکل می گیرد که جریان خون را مسدود ساخته و میزان خون و اکسیژنی که در سراسر بدن جریان دارد را کاهش می دهد. بر همین اساس، بخش هایی از بدن نمی توانند عملکرد درست خود را ارائه کرده و اندام ها نیز در نتیجه این شرایط آسیب می بینند.

 کلسترول خوب (HDL) به کنترل سطوح کلسترول بد (LDL) که از عوامل اصلی در بروز انسداد در رگ های خونی محسوب می شود، کمک کرده و حفظ این سطوح متعادل اهمیت دارد. در حقیقت، سطوح بالای کلسترول بد به عنوان یک قاتل خاموش شناخته می شود زیرا اغلب تا زمانی که دیگر بسیار دیر شده است، بروز مشکل تشخیص داده نمی شود.

گزینه هایی مختلفی برای مقابله با سطوح بالای کلسترول بد و پاکسازی سرخرگ ها وجود دارند. یک گزینه طبیعی، ساده و سالم در این زمینه استفاده از سه ماده غذایی زردچوبه، سیر، و جو دوسر است.

نشانه‌هایی که از سکته قلبی خبر می‌دهند

یک متخصص قلب‌ و عروق گفت: سکته‌های قلبی اغلب به درد در قسمت سینه، تهوع، استفراغ و تعریق منجر می‌شود.
سیدهاشم سزاوار متخصص قلب و عروق درباره سکته قلبی و راه‌های جلوگیری از عوارض آن اظهار کرد:مهمترین عامل بروز سکته‌های قلبی احساس درد، سنگینی، سوزش، ‌ فشار و نشانه‌ای از این قبیل در قسمت میانی قفسه سینه است.
وی ادامه داد:گاهی این درد با پیش‌روی در قسمت سینه به دست‌ها و یا پشت کمر منتقل می‌شود، گاهی حتی شاهد هستیم که افراد در قسمت فک و صورت دچار دردی می‌شوند که از قسمت سینه آغاز شده است.
سزاوار بیان کرد: سکته‌های قلبی اغلب علاوه بر بروز درد به‌خصوص در قسمت سینه با علائمی مانند تهوع، استفراغ و تعریق همراه است که می‌تواند احتمال بروز سکته قلبی را در فرد افزایش دهد.
وی افزود: دردهای ناشی از سکته قلبی در قفسه سینه بیش از نیم ساعت طول می‌کشد اما دردهای کوتاه مدت نیز می‌تواند هشداری برای بروز سکته باشد.

امید بیماران پوستی با سلول درمانی افزایش یافت

پوست بدن بیشتر از هر عضو دیگری در معرض آسیب قرار دارد و با گذر زمان، ذخیره سلول‌های بنیادی موجود در آن از بین می‌رود؛ اما محققان با کمک روش‌هایی همچون سلول درمانی توانایی ترمیم را به پوست هدیه می‌دهند.
پوست همچون لباسی سرتاسر بدن را پوشانده است. این عضو بدن با این وسعت از پوشش، بیشترین آسیب پذیری را نیز دارد. بنابراین سال ها است که محققان و پزشکان در حوزه ترمیم این عضو در حال فعالیت هستند و محققان بسیاری در مباحث زیبایی و درمانی به این حوزه وارد شده اند.

هر چند در مسیر درمان بیماری های پوستی گام های بسیاری برداشته شده است، اما با ظهور سلول درمانی حوزه جدیدی در این شاخه از علم پزشکی ایجاد شد به گونه ای که هم اکنون بهره مندی از این فناوری در درمان بیماری های پوستی جایگاه ویژه ای دارد. حال باید دید این حوزه قرار است چه امکانی را برای بیماران مهیا کند؟

پوست نیز همچون سایر ارگان های بدن حاوی سلول های ویژه ای با قدرت تقسیم و تمایز به نام سلول های بنیادی است که زمانی که پوست با آسیبی مواجه می شود، این سلول ها فعال شده و فعالیت ترمیمی خود را آغاز می کنند اما گذر زمان و مواردی همچون قرار گرفتن در آسیب های محیطی، باعث از دست رفتن ذخیره سلول های بنیادی موجود در پوست می شود. بنابراین با کمک جایگزین هایی همچون سلول درمانی توانایی ترمیم به پوست بازگردانده می شود.
در این راستا برای بهینه سازی سلول درمانی پوست، مطالعات گسترده ای در حال انجام است. به طور مثال می توان به تحقیقات مربوط به استفاده از سلول های فیبروبلاست (تشکیل دهنده بخش اصلی سلول های پوستی) اشاره کرد.

استرس مزمن موجب ابتلا به سرطان سینه می شود

محققان چینی به مکانیسم نحوه تاثیر استرس مزمن بر ابتلا به سرطان سینه پی بردند که می‌تواند منجر به درمان‌های بالینی سرطان در آینده شود.

بیماران سرطانی غالباً دارای احساسات منفی نظیر اضطراب، ناامیدی و ترس هستند که این موارد هم از فاکتورهای پرخطر افزایش سرعت رشد تومور و افزایش روند پیشرفت سرطان است. با این حال مکانیسم نحوه تأثیر استرس مزمن بر ابتلاء به سرطان همچنان نامعلوم است.

محققان دانشگاه پزشکی دالیان چین دریافتند استرس مزمن ممکن است موجب افزایش میزان اپینفرین شود که در نهایت منجر به افزایش LDHA (لاکتات دهیدروژناز A) و تحریک سلول‌های شبه بنیادی سرطان سینه می‌شود.

محققان با بررسی داروی هدف قراردهنده LDHA دریافتند ویتامین C موجب بازگرداندن فنوتیپ شبه بنیادی سرطان ناشی از استرس مزمن می‌شود.

«لی یو کیانگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تحقیق ما اهمیت حیاتی فاکتورهای روانشناختی را در تحریک خصوصیات شبه بنیادی در سلول‌های سرطان سینه اثبات می‌کند و شیوه درمانی امیدبخشی را برای سرطان سینه ارائه می‌دهد

وی در ادامه می‌افزاید: «ویتامین C عامل کاهنده LDHA می‌تواند شیوه بالقوه‌ای برای مقابله با سرطان سینه ناشی از استرس باشد.

به گفته لی یو، بیماران مبتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان معده غالباً دارای هیجانات منفی هستند که در عوض موجب تسریع ابتلاء به تومورها می‌شود.

کد خبر 373003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.