۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
توقف نمایش؛ اکران حاشیه‌ها

فیلم سینمایی رحمان ۱۴۰۰ در حالی توقیف شد که حدود یک ماه روی پرده سینماها بود و روزانه ۸۰۰ نوبت اکران داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این فیلم که در اکران یک ماهه خود بیست و دو میلیارد فروش داشت و رقیب سرسختی برای دیگر فیلم‌های اکران نوروزی در گیشه محسوب می‌شد، به دلیل عدم تطابق نسخه اکران و نسخه دارای مجوز، توقیف اکران شد و تمامی سانس هایش در سینمای سرگروهش به یکباره خالی شدند.

سینمای ایران کم تجربه اکران‌های ناکام را به خود ندیده است. از "شوکران" بهروز افخمی تا "من مادر هستم" فریدون جیرانی که از روی سردر سینماها پایین کشیده شد. سینما ایران حتی سابقه زیادی در دادن پروانه ساخت اما ندادن پروانه اکران به فیلم‌های زیادی دارد. اما رحمان ۱۴۰۰ عجیب‌ترین نوع توقیف در تمامی شاخه‌های سازمان سینمایی است!

بنا بر گفته‌ فرجی، مدیر کل سازمان سینمایی نسخه اکران شده تنها در چند سالن سینماها نمایش دهنده مطابق نسخه مجوز دار نیست اما کل سانس های آن توقیف شد! در حالی که بنا به اظهارات منوچهر هادی و علی سرتیپی، کارگردان و تهیه کننده رحمان ۱۴۰۰ فیلم دارای تمامی مجوزها بوده است.

روند نظارت در سازمان سینمایی ایران از مرحله فیلمنامه تا ورود به شبکه خانگی همواره مورد بحث و جدال میان اعضای سازمان و سینماگران بوده است. شاید کوچکترین علت این اختلافات را بتوان اینگونه بیان کرد که حتی اعضای سازمان نیز با یکدیگر دچار اختلاف و نظر و سلیقه هستند؛ اما هنوز مشخص نیست چه کسی پیش برنده زمان اکران فیلم‌هاست؛ تهیه کنندگان یا اعضا.

علی رغم انتقادات حرفه‌ای که به فیلم رحمان ۱۴۰۰ در میان منتقدین بود، این فیلم دیده شد. شکی نیست که سینما، فرهنگ میسازد؛ هرچه سطح یک فیلم بالاتر باشد سطح فرهنگ بالاتر می‌رود. رحمان ۱۴۰۰ هم از آن دست فیلم‌هایی بود که اخیراً باب شده‌اند و تماشاگر را چنان محو ویترین پرستاره خود می‌کنند که مجال فکر کردن از او را بگیرند؛ تا جایی که حتی خود منوچهر هادی هم تبدیل به یک کارگردان برند شده است.

علی رغم تمامی اظهار نظرات همه افراد مرتبط با این توقیف عجیب، آنچه واضح و مبرهن است خالی شدن سانس های رحمان ۱۴۰۰ و جایگزین کردن دیگر فیلم‌ها موجب تعادل گیشه اکران نوروزی و دیده شدن بقیه فیلم‌ها نخواهد شد.

تجربه ثابت کرده است هر چیزی که به یکباره جلویش گرفته شود، عطش بیشتری را برای دیده شدن و شنیده شدن به وجود می‌آورد؛ حال آنکه توقیف این فیلم که از اسم تا محتوایش سیاسی است موجب افول آن و سازندگانش نخواهد شد؛ چه بسا موجب محبوبیت بیشتر آنها هم بشود.

کد خبر 372983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.