هدف ترامپ تشدید درگیری بین مخالفان و موافقان  FATF است

در شرایطی که همه چشم‌ها به جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۹۸ دوخته شده تا تکلیف پرونده جنجالی FATF را مشخص کند، دونالد ترامپ با تروریستی اعلام کردن سپاه تنش سیاسی جدیدی در فضای داخلی ایران به راه انداخت و شرایط را برای تصویب FATF پیچیده‌تر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تصمیم دولت آمریکا برای معرفی سپاه پاسداران به عنوان گروهی تروریستی، هر چند موجی از وحدت و همدلی بین گروههای سیاسی ایران ایجاد کرد و حمایت همه جانبه از سپاه را به همراه داشت، اما در عین حال اما و اگر ها پیرامون تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را افزایش داد. در همین رابطه گفت‌وگویی داشتیم با علیرضا محرابی، تحلیلگر مسائل بین المللی و استاد دانشگاه شهید بهشتی و نظر او را در مورد پیامدهای قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران در لیست گروههای تروریستی و تاثیر این تصمیم آمریکا بر  پیوستن یا نپیوستن ایران به لوایح FATF پرسیدیم که در ادامه می خوانید:

به نظر شما تصمیم آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در لیست گروههای تروریستی می تواند تأثیری بر روند تصویب FATF در ایران داشته باشد؟

در درجه نخست پیرامون تصمیم ترامپ در مورد سپاه پاسداران ایران باید گفت رییس جمهور فعلی آمریکا با تلاش زیاد و  انجام یک سری اقدامات ستیزه جویانه قصد دارد به رفتارهای سیاسی و اقتصادی ایران جهت بدهد تا به منافع خود برسد؛ این امر طبیعی و مشخص است و این تفکر همیشه در بین سیاسیون قدرت طلب و در معادلات بین المللی وجود خواهد داشت. از طرف دیگر قبل از اینکه سپاه پاسداران مورد تحریم قرار بگیرد نیز بحث پیوستن و یا  نپیوستن ایران به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا درسطوح پایین تر مورد بحث و اختلاف بود و تضادهای جدی پیرامون نوع برخورد با آن وجود داشت. با توجه به این مسأله پیوستن ایران به FATF در شرایط کنونی می تواند معادلات و وضعیت را پیچیده تر کند.

تا حدی می توان اذعان کرد فضای رفتاری آمریکا به طور عملی تشدید کننده تنش و برخوردها بین دو کشور بوده و نظر گروههایی که  تأکید داشتند  به آمریکا نمی توان اعتماد کرد را  تقویت کرده است، بنابراین می توان این طور استنباط کرد که تحریم سپاه و قرار  دادن آن در لیست سازمانهای تروریستی می تواند تقویت کننده موضع کسانی باشد کهFATF را موضوعی بسیار تاثیر گذار در اقتصاد ایران می دانند.

به نظر شما در مقطع کنونی به چه دلیل ترامپ باید نیروی دفاعی ایران را تحریم کند، این نگرشهای یک جانبه از طرف آمریکا نقض حقوق قانون بین الملل نیست؟

در عرصه منطقه ای نیروهای آمریکایی به دلیل مسائل اقتصادی و مالی در حال خروج از منطقه خاورمیانه هستند، آمریکا برای ورود و مداخله در منطقه خاورمیانه ۷۰۰ تریلیون دلار خرج کرده است و در حال حاضر که قصد خروج از منطقه را دارد، نمی خواهد نیروهای ایران جایگزین آمریکا در خاورمیانه شوند؛ برای همین هم سپاه را تحریم می‌کند تا با خروج نظامیان آمریکایی دست آنها باز نباشد، از سوی دیگر آمریکا می کوشد با فشار بیشتر بر نیروهای نظامی ایران، فضای بین المللی را بر علیه سپاه پاسداران ایران تحریک کند.

به نظر شما تحریم سپاه تنها به منظور محدود کردن نقش منطقه ای ایران بوده است؟

خیر، آمریکا با این تصمیم اهداف مختلفی را دنبال می کند، اما در درجه نخست باید گفت اگر سپاه پاسداران ایران در منطقه حضور دارد به دلیل درخواستهای رسمی دولتهای این کشورها بوده است؛ اگر ایران در عراق به جنگ داعش نرفته بود، این گروه تروریستی در کمترین فرصت بغداد را می گرفت، همین گروه داعش با فعالیتهای ضد بشری جنایتکارانه تروریستی در سوریه این کشور را به ورطه سقوط  نزدیک کرد و جنایتهای این گروه بر انسانهای آزاده پوشیده  نیست، اماباید خاطر نشان کرد اگر سپاه پاسداران ایران دارای توانمندی درمنطقه است و توانسته  معادلات منطقه ای آمریکا ورژیم صهیونیستی را به هم بریزد، براساس درخواست مستقیم کشورهای عراق وسوریه بوده است، ایران در عربستان نیروی نظامی ندارد و همین نشان می دهد ایران کشوری متجاوز نیست که بدون رضایت کشورهای منطقه در آنها نفوذ کند. حضور معنوی ایران در یمن نیز به درخواست گروههایی است که  عملاً از ایران تقاضای کمک نموده‌اند.

حال ترامپ با طراحی این نقشه‌ها برعلیه ایران و سپاه پاسداران تلاش کرده نه تنها از قدرت گیری بیشتر سپاه در منطقه جلوگیری کند، بلکه با متشنج کردن اقتصاد و فضای روانی داخلی ایران درگیری بین مخالفان و موافقان  FATF را تشدید  و با  این روند تشنج آفرینی، کارشکنی‌های داخلی را زیادتر کند، این خواسته ترامپ است که FATF در ایران محل درگیری و تضاد و از منظر دیگر واریز پول و مبادلات اقتصادی با سپاه نیز دچار مشکل شود.

 در شرایط کنونی آینده سپاه پاسداران را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما واکنش ایران به این اقدام آمریکا چه می تواند باشد؟

هیچ کشوری نباید ظرفیت دفاعی و قدرت نظامی  خود را از دست بدهد، سپاه برای کشور یک ظرفیت سازنده، کارآمد وقوی است؛  اگر این ظرفیتها از دست برود، شرایط برای ایران  سخت تر خواهد شد،  البته بهتر است سپاه وارد مباحث اقتصادی نشود و فعالیت در حوزه اجرای طرحهای توسعه، سد سازی‌ها و ... را به  شرکتهای خصوصی واگذار کند. 

آینده سپاه براساس توانمندی های خودش است، اگر سپاه تلاش کند توانمندتر باشد و به معادلات سرزمینی خود اتکا کند، بهترین روش و منش خواهد بود و در این چهارچوب می تواند بهترین خدمت رسانی را انجام دهد، درحال حاضر  سپاه در سیلاب اخیر کشور خیلی کمک کرد.  آینده نیز منوط به عملکرد درست است؛ سپاه ایراد ساختاری ندارد و نقد های سازنده  ای که گاهی در مورد آن مطرح می شود، طبیعی به نظر می رسد.

در رابطه با واکنش ایران به اقدام دولت آمریکا نیز باید گفت تحریم بخشی از نیروهای نظامی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام، که نزدیکترین نیروی نظامی آمریکایی‌ها به مرزهای ایران است، اقدام متقابل مناسبی بود، ایران حق خود می داند که  نیروهای متجاوز آمریکایی در منطقه را تروریست دانسته و اعمال آنها را محکوم کند.

کد خبر 372980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا نوروزي IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 0
    با سلام مصاحبه جالب و قابل اعتنايي بود.