پیش‌بینی می‌شود امسال خاموشی نداشته باشیم

مدیر منطقه شمال و شرق شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: در سال‌جاری با توجه به میزان نزولات آسمانی، ساخت نیروگاه‌های جدید و ورود این نیروگاه‌ها به شبکه تا اردیبهشت ماه امسال، پیش بینی می شود میزان تولید از مصرف بیشتر شده و به تبع آن امسال تجربه خاموشی نداشته باشیم.

امیر رمضانی پس از بازدید از خبرگزاری ایمنا در گفتوگویی، اظهار کرد: خاموشیهای تابستان سال گذشته دو دلیل اصلی داشت؛ اول اینکه حدود ۲۰ درصد از تولید برق کشور توسط نیروگاههای برق آبی که توان تولیدی حدود ۱۰ هزار مگاوات دارد اما در سال گذشته از حدود هفت هزار مگاوات آن به دلیل کمبود منابع آبی نتوانستیم استفاده کنیم و در پی آن کاهش تولید رقم خورد.

وی افزود: دلیل دیگر افزایش بیش از حد دمای هوا به ‌ویژه در مناطق جنونی کشور بود که باعث افزایش مصرف شد؛ دمای هوا یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر تولید نیروگاه‌ها است و هرچه این مهم افرایش یابد باعث کاهش تولید می‌شود.

رمضانی تصریح کرد: مجموع این عوامل در کنار یکدیگر باعث شد میزان مصرف در کشور از میزان تولید فزونی بگیرد و خاموشی‌هایی در کشور اعمال شود.

برنامه ریزی‌های لازم در "۰۹۸" دیده شده‌است

وی گفت: مصرف برق نیز به دلایلی همچون رشد جمعیت و افزایش تجملات زندگی‌های روزمره، افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در پنج سال گذشته به اندازه حال حاضر، کولر گازی در اصفهان وجود نداشت اما اکنون در بیشتر منازل مسکونی کولر گازی وجود دارد که مصرف برق آن چهار تا پنج برابر کولرهای آبی است. به عنوان مثال تخمین زده شده که حتی با افزایش سه درجه ای در دمای کولرهای گازی ( سرمایش کمتر)، می‌توان کمبود برق تهران را جبران کرد.

مدیر منطقه شمال و شرق استان توزیع برق استان اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته میزان تولید و مصرف در اصفهان تقریبا برابر بود اما به دلیل سراسری بودن شبکه برق در کشور و تولید، توزیع و مصرف به صورت سراسری انجام می گیرد در اصفهان نیز خاموشی رخ داد.

رمضانی گفت: برای امسال پیش‌بینی شده که مصرف برق کشور از ۷۰ هزار مگاوات فراتر رود و در این صورت شش هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود داشته باشد اما خوشبختانه همه این موارد در برنامه «۰۹۸» دیده شده و بارندگی های اخیر نیز به تسهیل انجام این برنامه کمک زیادی کرده است.

وی افزود: به منظور جبران شش هزار مگاوات کمبود برق پیش‌بینی شده، تاسیس نیروگاه با ظرفیت سه هزار مگاوات و سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای فرهنگ سازی مدیریت مصرف برای نیم دیگر، در دستور کار قرار گرفته است.

۴ درصد صرفه‌جویی شود دیگر نیازی به نیروگاه جدید نیست

مدیر منطقه شمال و شرق استان توزیع برق استان اصفهان خاطر نشان کرد: مدیریت مصرف برق به این معنا نیست که مردم مصرف نکنند بلکه بدین معنا است که با مصرف بهینه در مصرف برق صرفه جویی شود. ۲۰ درصد از پیک مصرف در ماه‌های گرم سال در ایران مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی است. اگر از این میزان حدود چهار درصد صرفه جویی شود دیگر نیازی به ساخت نیروگاه جدید نیست.

رمضانی با اشاره به اقدامات انجام گرفته پیرامون فرهنگسازی مدیریت مصرف در سال گذشته، گفت: برای صنایع پیشنهاد شد که خاموشی و تعطیلی روز جمعه خود را به روز دیگری مثل سه شنبه موکول کنند. در صورتی که متقاضی با ما همکاری می کرد پاداشی نیز به او پرداخت می شد، به عنوان مثال سال گذشته به بخش صنعت، کشاورزی و اداری در استان اصفهان حدود شش میلیارد تومان پاداش پرداخت شد.

وی افزود: در بخش کشاورزی استان، اگر کشاورزان پمپ چاه های خود را در ساعات ۱۱ تا ۱۵ البته مشروط بر همکاری به مدت حداقل ۳۱ روز، خاموش می کردند در ۲۰ ساعت باقی مانده شبانه روز، برق آن ها به صورت رایگان محاسبه و در قبال آن چهار ساعت نیز پاداش جداگانه پرداخت می‌شد.

"زمین" مشکل اصلی تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی نیست

مدیر منطقه شمال و شرق استان اصفهان درباره تاسیس و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی، گفت: این که گفته می شود مشکل اصلی برای تولید برق خورشیدی " تامین زمین" است، درست نیست زیرا زمین‌های زیادی برای این کار وجود دارد.

رمضانی اضافه کرد: مسئله اصلی در بحث تامین زمین، موقعیت جغرافیایی آن است. نیروگاه باید به شبکه وصل باشد و متقاضیانی نیز برای آن در منطقه وجود داشته باشند. بنابراین برای نیروگاه‌های بزرگ زمین به میزان کافی وجود دارد اما برای تاسیس نیروگاه‌های کوچک، زمین مناسب به اندازه کافی در دسترس وجود ندارد. به طور معمول به ازای هر کیلو وات برق ۱۲ مترمربع زمین لازم است.

وی گفت: پس از برجام، قانونی در وزارت نیرو با تضمین خرید ۲۰ ساله برق، تصویب شد که در آن کل بازگشت سرمایه ظرف مدت سه سال و نیم برای سرمایه گذار محقق می‌شد، در این راستا، سرمایه گذاران خارجی زیادی برای این کار متقاضی شدند که تعداد آن‌ها در اصفهان به حدود ۲۰۰ نفر می رسید اما پس از خروج آمریکا، بازگشت تحریم‌ها و احیای مشکلات تبادلات بانکی، از این تعداد فقط حدود ۱۰ نفر به نتیج نهایی رسیدند.

مدیر منطقه شمال و شرق استان اصفهان در مورد هدررفت برق در شبکه توزیع، گفت: میزان تعریف شده تلفات شبکه توزیع اصفهان در سال گذشته هشت درصد بود که این استان توانست میزان تلفات برق را به کمتر از هشت درصد (۷.۸ درصد) برساند. این در حالی‌است که میانگین میزان تلفات برق در کشور حدود ۱۲ درصد است، بعضی استان ها نیز تا حدود ۱۸ درصد تلفات شبکه دارند.

وی گفت: برای تعمیرات شبکه، دو شاخص وجود دارد؛ اول پایداری شبکه که به معنای قطع نشدن برق مشترکان است و در این صورت موظفیم سالیانه ۲۰ درصد از حجم شبکه را صرف تعمیرات اساسی کنیم. دومین شاخص نیز رساندن تلفات به حد نرمال است.

افزایش خدمات غیرحضوری برنامه راهبردی این شرکت است

رمضانی در تشریح برنامه‌های راهبردی این شرکت، گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی شرکت توزیع برق استان ارائه خدمات غیرحضوری به مشترکان که پیش‌بینی کردیم تا آخر سال‌جاری به ۹۸ درصد برسد و دیگر کسی مراجعه حضوری به شرکت برق نداشته باشد. در همین راستا دو مرکز به نام های مرکز سمیع با شماره تلفن ۳۷۱۲۱ که مربوط به خدمات پس از فروش است و دیگری مرکز حوادث و اتفاقات با شماره کشوری ۱۲۱ راه اندازی کردیم. با ایجاد این دو مرکز حدود ۸۰ درصد خدمات( حدود ۲۰ خدمت) به صورت غیرحضوری انجام می شود.

مدیر منطقه شمال و شرق استان اصفهان اظهار کرد: به منظور رفاه حال شهروندان و کاهش زمان معطلی شهروندان همه خدماتی که از طریق تلفن ارائه می‌شود، از طریق وب‌سایت این شرکت امکان‌پذیر است.

کد خبر 372979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.