۴۴ تالاب کشور بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری شده‌ است

وزیر نیرو گفت: در بارش‌های اخیر ۴۴ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری شده و حجم آب سدها ۶۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان اظهار کرد: خشکسالی نتیجه کم بارشی‌ها و سیل حادث شده نیز بر اثر پربارشی ها است، سیل‌های بزرگی در کشورهای صنعتی رخ داده و خسارات زیادی را به بار آورده اما این کاهش خسارات و صدمات سیل است که اهمیت دارد.

 وزیر نیرو با بیان اینکه شدت، طول مدت و وسعت بارندگی‌ها هرکدام به تنهایی منجر به سیل می‌شود اما در کشور ما ترکیب هر سه مورد موجب سیل شد و ۲۳ استان را درگیر خود کرد، تصریح کرد: تنها بارندگی دو هفته ابتدایی فروردین ماه سال جاری ۱۹ برابر میزان بارندگی سال گذشته بود در حوزه آبریز سد کرخه نیمه اول فروردین ماه سال گذشته حدود سه میلی متر بارندگی رخ داد که در نیمه اول فروردین ماه سال جاری این رقم معادل ۱۹۸ میلی متر بود.

وی با اشاره به اینکه در مناطق معتدل و پربارش حاصل سیل همواره خسارات و صدمات است اما کشور ما خشک و نیمه خشک است که اگر چنانچه برخی نظرات تائید شود ممکن است ترسالی‌ها و خشکسالی های شدیدی داشته باشیم براین اساس باید بیشترین بهره را از بارندگی‌ها کسب کنیم، ادامه داد: در بارش‌های اخیر ۴۴ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری شده و حجم آب سدها ۶۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه باید از برکات سیل استفاده و صدمات آن کاهش داده شود، عنوان کرد: اصل موضوع سیل اجتناب ناپذیر است، هر مقدار تجهیزات لازم است باید برای پیش بینی‌ها تهیه شود، آخرین پیش بینی که ۹ بهمن ماه سال گذشته در شورای آب ارائه شد حاکی از این بود که در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت شرایط عادی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه فراموش نکنیم در حوزه‌هایی که سیل رخ داد، به دلیل ظرفیت مخازن و حجم سیلاب‌ها شرایط نامناسبی برای پایین دست ایجاد شد، تصریح کرد: دستور رییس جمهور برای تشکیل هیئت بررسی و تدوین گزارش سیل‌ها صادر شده، سازمان‌های اجرایی توانسته‌اند در پاسخگویی به حادثه و بازگردانی شرایط به نحو مطلوبی عمل کنند.

وی افزود: ۱.۵ درصد روستاهای خسارت دیده به دلیل نبود دسترسی، برق ندارند، همچنین ۱.۵ درصد روستاها با مشکل برقراری شبکه آب مواجه هستند و بالغ بر دو هزار و صد میلیارد خسارت به شبکه‌ها وارد شده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه امیدواریم تا سال ۱۴۰۰، ۷۵ هزار کیلومتر حریم بستر رودخانه‌ها تعیین شود، ادامه داد: موضوع سیلاب همانند موضوع مدیریت آب میان بخشی است، ساده سازی و توجه به یک بخش آن فرصت را از ما می‌گیرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: مدیریت ۱۰ میلیارد مترمکعب آب ورودی به مخزن چند سد تنها با مدیریت در رهاسازی آب‌های ذخیره شده امکان پذیر بود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در خصوص مسئله لایروبی رودخانه‌ها که جزء وظایف وزارت نیرو است با توجه به اینکه احتمالاً ترسالی ادامه پیدا می‌کند برنامه‌ای به مجلس ارائه کنید تا در سال آینده دچار مشکل نشوید.

کد خبر 372973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.