۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
نخستین شهر شناور جهان رونمایی شد

گروه معماری بین‌المللی بیارکه اینگلس که در کوپنهاک دانمارک فعالیت دارد به تازگی از یک شهر شناور و پایدار پرده‌برداری کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، "اوشنیکس" اولین شهر شناور جهان است که جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر دارد و به منظور داشتن توانایی مقاومت در مقابل تغییرات اقلیمی و طغیان سطح آب‌های آزاد ایجاد شده است. این شهر در نشست سازمان ملل در خصوص شهرهای شناور پایدار به رسمیت شناخته شد. از جمله مهم‌ترین ویژگی این شهر می‌توان به سیستم "انرژی صفر" آن اشاره کرد؛ در یک ساختمان انرژی صفر هیچ‌گونه سوخت فسیلی مصرف نمی‌شود. بازدهی انرژی فراوانی دارد و انتشار کربن در آن صفر است. در مصرف برق برای سیستم‌های سرمایش و گرمایش حداقل اتلاف انرژی را در طول روز دارد.

طبق آخرین پیش بینی‌های ارائه شده توسط برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد ۹۰ درصد از بزرگترین شهرهای جهان تا سال ۲۰۵۰ در معرض طغیان آب‌های آزاد خواهند بود. طراحی شهر "اوشنیکس" توسط گروه بیارکه اینگلس (BIG) به همراه مرکز MIT مهندسی دریایی و گروه مهندسان طراحی شروود انجام شده است.

مساحت این شهر حدود ۷۵ هکتار است که به مرور زمان افزایش و توسعه خواهد یافت. اوشنیکس برای توسعه خود از طراحی پازلی استفاده می‌کند، بدین معنی که شهر را به قطعه‌های دو هکتاری تقسیم کرده که در هر کدام حدود ۳۰۰ نفر سکونت دارند.

روستاهای ۱۲ هکتاری نیز از شش قطعه دو هکتاری تشکیل شده‌اند که این قطعات گرد یک بندر مرکزی پراکنده شده‌اند. اوشنیکس اولین شهر شناور پایدار به عنوان یک اکوسیستم ساخته دست بشر طراحی شده است که چرخه جریان‌های مرتبط انرژی، آب، غذا و ضایعات را مدیریت می‌کند. این شهر طرحی کلی برای یک شهر دریایی است که در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ثبت شده است.

کد خبر 372963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.