سیل ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرد

وزیر جهادکشاورزی، گفت:طبق آمار تا امروز یکشنبه ۲۵ فروردین‌ماه وقوع سیل در کشور حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی وارد کرده است.

به گزارش ایمنا، «محمود حجتی» امروز (یکشنبه) برای ارائه گزارش از آخرین وضعیت کمک رسانی به سیل زدگان و میزان خسارات وارد شده در اثر سیل، در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

وی با اشاره به اینکه سه هزار میلیارد تومان از کل خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی، مربوط به کشت و صنعت های خوزستان است گفت: در خوزستان همچنان آسیب می بینیم و بیشترین خسارت ها به زیربخش های زراعت، باغبانی، دامپروری، زنبور عسل و مرغداری ها وارد شده است به طوری که ۶۰۰ مرغداری در سطح کشور آسیب دید.

حجتی اظهار کرد: اگر چه در این ارتباط خیلی از هموطنان ما آسیب های جدی دیدند که امیدواریم بتوانیم با همراهی همکاران در دولت و مجلس و آحاد مردم به آن‌ها کمک کنیم، اما از یاد نبریم که این باران برکات زیادی برای کشور ما داشته است که آثارش را امسال و سالهای آینده خواهیم دید.

وی درباره دو استان گلستان و مازندران گفت: وقتی وقوع سیل در این استان ها را به دلیل بارش های بی سابقه ریشه یابی می کنیم که چرا این اتفاق افتاد، این سوال مطرح می شود که آیا ما آمادگی لازم را برای هدایت آبی که فرود آمد در مسیرهای طبیعی خود داشتیم؟ پاسخ منفی است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دلیل ساختار رودخانه ها و مشخصات طبیعی دشت گرگان و گنبد دارای شیب فوق العاده ملایم و آب گذری بسیار کم این امکان نبود؛ بنابراین راهکار این است که حل مسائل مربوط به حوزه آبخیزداری را در بالادست ها شدت ببخشیم و در پایین دست ها آب گذری ها را افزایش بدهیم.

وی اضافه کرد: در مازندران برای رفع اشکالات آب گذری ها باید معبر رودخانه ها را باز کنیم، در گلستان به جای این که گرگان رود را در شیب ملایم ۳ در ۱۰ هزار داشته باشیم که ما همیشه در بخش کشاورزی آنجا دچار ماندابی هستیم، باید طرح ۲۸۰ هزار هکتاری زهکشی دشت را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: به طور قطع با این اقدامات علاوه بر اصلاح اراضی با افزایش تولید ملی روبرو خواهیم شد و آب و باران نیز به راحتی تخلیه می شود تا آثار زیانبار نداشته باشد.

حجتی بر آوردهای دولت در خسارت های بخش کشاورزی دو استان را نزدیک دو هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: طبق مصوبات ابلاغی دولت، یک بخش در ارتباط با تسهیلات بلاعوض مطرح شد که ۵۰ درصد آن تخصیص و دستورالعمل آن تهیه شد. به گفته وی، نزدیک به ۵۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای دو استان گلستان و مازندران در نظر گرفته شده است که ۵۰ درصد توسط سازمان برنامه بودجه تخصیص داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین به چهار بانک دستورالعمل هایی در خصوص ارائه تسهیلاتی به خسارت دیدگان ناشی از سیل ابلاغ شده است؛ بنابراین در این دو استان مسائل و امور در جریان اجراست.

بیمه کشاورزی از دو روز آینده به کشاورزان خسارت دیده غرامت پرداخت می کند

وی اظهار کرد: پرداخت غرامت به کشاورزان آسیب دیده در استان مازندران و گلستان از هفته گذشته شروع شد و در استان های دیگر هم از دو روز آینده شروع می شود. به گفته حجتی، تا امروز حدود ۶۵ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده است و پیش بینی می کنیم که حدود ۷۵۰ میلیارد تومان به فعالان بخش کشاورزی که واحدهای خود را بیمه کرده و خسارت دیده اند پرداخت شود.

حجتی افزود: در جریان سیلاب به ۲۶۱ مزرعه پرورش ماهی و آبزی پروری گرمابی و ۶۴۲ واحد مزارع پرورش سردآبی در استان های کوهستانی چهارمحال بختیاری و لرستان آسیب جدی و خسارت وارد شده است. به گفته وزیر جهاد کشاورزی، احیای ایستگاه های پمپاژ حیاتی ترین کاری است که هر چه زودتر باید عملیات اجرایی آن را شروع کنیم، زیرا با کاهش بارش ها و فروکش آب، کشاورزی به آب نیاز دارد؛ هم اکنون بخش زیادی از ایستگاه های پمپاژ را یا آب برده یا تاسیساتشان خراب شده و تجهیزات از بین رفته است که باید حل مسئله آن‌ها بپردازیم.

دولت امروز عصر مصوبات مناطق سیل زده غیرشمال را تصویب می کند

وی ادامه داد: در استان های غیر شمالی برآوردها انجام شده و هماهنگی ها با وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه به عمل آمده است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، امیدواریم بتوانیم امروز عصر در جلسه دولت مصوبه چگونگی تامین خسارت مناطق غیر شمال را تصویب کنیم.

حجتی افزود: به طور مثال وام بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه ای که برای دام سبک تلف شده در استان های شمالی کشور تعلق می گیرد برای دام در مناطق غیرشمالی نیز اختصاص می یابد، اما هزینه نوع زراعت و پرورش ماهی در استان های غیرشمالی متفاوت است، زیرا زراعت استان های غیرشمال آبی است و همچنین هزینه های پرورش ماهی سردآبی به طور قطع با هزینه های پرورش ماهیان گرمابی متفاوت است که با توافق دستگاه های مختلف امیدواریم بتوانیم مصوبه های خاص را در این خصوص در دولت داشته باشیم.

گندم ۲۰۰ هزار هکتار اراضی در خوزستان قابل بازیافت نیست

حجتی گفت: اکنون فصل برداشت گندم در استان خوزستان است که نزدیک ۲۰۰ هزار هکتار اراضی گندم از بین رفته و زیر گل و لای است که قابل بازیافت نیست. به گفته وزیر جهاد کشاورزی، در این مدت یک سری کارهای امداد و نجات داشتیم که وظیفه ذاتی ما بوده است؛ به طور مثل اقدامات دامپزشکی برای دفن لاشه های حیوانات از بین رفته برای جلوگیری از بروز بیماری ها و یکسری کارهای زیربنایی و زیرساختی در حال اجرا داریم.

وی اظهار کرد: یکی از کارهایی که در دستور کار ما است پس از بحث سردهنه ها و ایستگاه های پمپاژ مسائل ماندابی هایی است که در داخل مزارع است و باید هرچه زودتر از مزارع خارج کنیم با توجه به این که مردم به ویژه در استان خوزستان محصول کشت پاییزه را از دست داده اند و باید بتوانند کشت بهاره خود را داشته باشند که در این خصوص هم تمهیدات لازم را پیش بینی کردیم که هرچه زودتر بتوانیم با فروکش آب با روش هایی بتوانیم آب را از مزارع تخلیه کنیم تا مردم کشت بعدی را داشته باشند.

حجتی اظهار امیدواری کرد که با توجه به مصوبات دولت در شمال و جنوب کشور بتوانیم بخشی از آلام مردم را با کمک مجلس شورای اسلامی کاهش بدهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به حجتی گفت: در خصوص بیمه محصولات کشاورزی باید اهتمام بورزید؛ این مساله یکی از مسائل مهم در کشور ماست که اگر بخش کشاورزی و کشاورزان بیمه بشوند بسیاری از مشکلات در این حوادث مرتفع خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 372948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.