کاشت برنج در استان اصفهان به صفر خواهد رسید

لنجان- مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال گذشته حدود هزار هکتار اراضی استان اصفهان زیر کاشت برنج قرار داشت و با توجه به جوسازی علیه کاشت برنج در این استان با دستور استاندار تصمیم گرفته شد این میزان کاشت برنج نیز به صفر برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن کریمیان در نشست با مسئولان و صنف کشاورزان این شهرستان اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر در کشور و استان اصفهان برکات بسیاری همراه داشت و این بارش‌ها سبب پر شدن حدود ۷۰ درصد از سدهای کشور شده است، البته وقوع سیلاب در برخی استان‌ها مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است که امیدواریم با مدیریت صحیح پیامدهای اینگونه حوادث شاهد کاهش آلام مردم باشیم.

وی افزود: سال گذشته با تصویب هیئت وزیران کاشت برنج فقط در استان‌های گیلان و مازندران و براساس الگوی کاشت وزارت جهاد کشاورزی مجاز اعلام شده و در دیگر استان‌های کشور به دلیل وضعیت خشکسالی ممنوع اعلام شد و تحقق این امر مهم به عنوان یک تکلیف بر عهده استانداران، فرمانداران، جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ جلسات متعددی در وزارت نیرو در خصوص کاشت برنج برگزار شد و دیدگاه کشاورزان و استان‌هایی همچون فارس، خوزستان و اصفهان که در آن‌ها کاشت برنج انجام می‌گرفت مطرح شده و در نهایت دستورالعملی برای این مسئله تهیه و تدوین شد.

وی ادامه داد: با توجه به موضوع خشکسالی بحث‌هایی در خصوص بحران زاینده رود در شورای امنیت ملی کشور و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح شد و به دلیل اهمیت موضوع اجرای تونل بهشت آباد و تونل سوم به دنبال طرح این موضوعات بودیم که فیلمی توسط نمایندگان چهار محال و بختیاری در خصوص کاشت برنج پخش شد که مسیر جلسه را به طور کلی تغییر داد.

کریمیان اضافه کرد: باید توجه داشت در سال گذشته حدود هزار هکتار اراضی استان اصفهان زیرکاشت برنج قرار داشت و با توجه به جوسازی علیه کاشت برنج در استان با دستور استاندار  تصمیم گرفته شد این میزان کاشت برنج نیز به صفر برسد تا دیگر مسئله‌ای در خصوص محکوم کردن استان اصفهان در مورد مصرف آب در کشاورزی مطرح نشود و بتوانیم مسائل کلان زاینده رود را مرتفع کنیم.

وی عنوان کرد: طی سال‌های گذشته در سازمان تحقیقات و معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان اقداماتی در خصوص کاشت جایگزین برنج انجام داده‌اند و برهمین اساس حذف کاشت برنج در استان اصفهان در دستور کار قرار گرفت تا میزان کاشت آن به صفر برسد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: گزارشات متعددی در این خصوص ارائه و جلسات کارشناسی بسیاری برگزار شد و ۱۱ فرودین ماه ۹۸ جلسه‌ای برگزار و تصمیم گرفته شد میزان کاشت برنج در استان اصفهان به صفر برسد و بر همین اساس انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌ها در تحقق این امر مهم همراهی لازم را داشته باشند.

وی یادآور شد: شورای هماهنگی حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار جهاد کشاورزی استان قرار داده و تصمیم گرفت کشاورزان شهرستان‌های شرق و غرب استان اصفهان کاشت جایگزین غله را در دستور کار خود قرار دهند و آب نیز بر اساس ممنوعیت کاشت برنج و انجام کاشت پاییزه در زاینده رود رهاسازی شده است.

کریمیان متذکر شد: چنانچه کشاورزان قصد کاشت برنج داشته باشند نیز ۲۰ خردادماه آب رهاسازی نخواهد شد و قطعا حفظ این محصول امکان پذیر نخواهد بود از این رو باید کاشتی انجام گیرد که صرفه اقتصادی برای کشاورزان داشته باشد.

کد خبر 372934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.