لزوم اندازه‌گیری حجمی ورودی و خروجی رودخانه زاینده‌رود در لنجان

رییس جهاد کشاورزی شهرستان لنجان گفت: برخی افراد کشاورزان این شهرستان را متهم به مصرف بیش از حد آب می‌کنند در حالی که ادعای کشاورزان این منطقه و برخی کارشناسان این است که نه تنها این شهرستان مصرف کننده بیش از حد آب نبوده بلکه زایش آب در اراضی باعث شده آب مازاد به رودخانه باز گردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، همایون حاتمی در نشست با مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان و مسئولان و صنف کشاورزان این شهرستان اظهار کرد: حداکثر پتانسیل و ظرفیت کشت برنج در شهرستان لنجان یک هزار و ۹۰۰ هکتار بوده که این میزان اراضی نسبت به پتانسیل ۲۳ هزار هکتاری کشت برنج در استان اصفهان بسیار محدود است.

وی افزود: با توجه به نگاه کشاورزان و مسئولان شهرستان لنجان در خصوص مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی اقدامات بسیار بزرگی در سال‌های گذشته بر روی اراضی کشاورزی این منطقه در این راستا انجام گرفته و ۹۵ درصد از اراضی شهرستان لنجان تجدید و نوسازی شده‌اند و میلیاردها ریال اعتبار برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی هزینه شده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان لنجان تصریح کرد: با تجدید و نوسازی اراضی کشاورزی این شهرستان اشتغال قابل توجهی نیز در حوزه کشاورزی در منطقه ایجاد شده که متناسب با بحث مکانیزاسیون کاشت، داشت و برداشت بوده است.

وی یکی از دغدغه‌های جهاد کشاورزی را جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی دانست و ادامه داد: جهاد کشاورزی متولی حفظ منابع پایه تولید است و بخشی از منابع پایه کشاورزی، خاکی است که در اراضی کشاورزی وجود دارد و به عنوان یک سرمایه و امانت به دستان ما سپرده شده و باید از آن به خوبی برای نسل‌های آینده حفاظت کنیم و چنانچه از پتانسیل تولید خارج شویم قطعا وابستگی به تولیدات محصولات کشاورزی رقم خواهد خورد.

حاتمی اضافه کرد: پتانسیل کشت برنج از یک سو و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی از سوی دیگر مانعی برای تغییر اراضی کشاورزی بوده و این مسئله باید مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان نسخه‌ای کلی برای کشاورزی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور پیچید عنوان کرد: با توجه به اینکه محدودیت‌هایی در بحث منابع آب وجود دارد، شهرستان لنجان در ارائه طرح الگوی کشت جایگزین پیشتاز بوده در حالی که وضعیت شهرستان لنجان به لحاظ کیفیت و موقعیت اراضی کشاورزی، بافت خاک و میکروکلیمایی حاکم بر آن بسیار خاص است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد آب در کشت برنج در اراضی کشاورزی شهرستان لنجان وجود ندارد چرا که این اراضی در بستر رودخانه زاینده رود واقع شده و بازچرخانی آب در آن اتفاق می‌افتد.

وی افزود: کشاورزان شهرستان لنجان مطرح می‌کنند مصرف آب در اراضی کشاورزی این شهرستان با آمار کلی ارائه شده بسیار متفاوت است و با توجه به ارائه نظرات کارشناسی متناسب با این موضوع با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور، طرحی پایلوت در منطقه اجرا خواهیم کرد تا این واقعیت را اثبات کنیم.

حاتمی تصریح کرد: اراضی کشاورزی شهرستان لنجان به دو دسته تقسیم می شوند، دسته نخست اراضی بستر رودخانه است که با رهاسازی آب در رودخانه زاینده رود و افزایش دبی آب، انجام کشت بجز محصولاتی که مقاومت به شرایط ماندآبی داشته باشند مقدور نیست و مساحت تخمین زده اراضی بستری شهرستان لنجان هزار و ۱۰۰ هکتار است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی کشت برای این قبیل اراضی به دلیل شرایط ماندآبی اراضی بسیار سخت بوده و قطعا در صورت انجام برخی کشت‌ها تخریب کشت رقم خواهد خورد.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان لنجان اضافه کرد: بخش دیگر اراضی شهرستان لنجان که در زمره اراضی کشت برنج در این شهرستان هستند، قابلیت برنامه ریزی برای کشت جایگزین برنج را دارند که حدود ۸۰۰ هکتار است و طی سال‌های گذشته با درایت مسئولان امر ۳۲ محصول جایگزین با تفکیک برآورد اقتصادی و مصرف آب به استان ارائه کرده‌اند که این مهم توسط استان به دیگر شهرستان‌ها نیز ارائه شده و این مهم نشان از پیشتاز بودن شهرستان لنجان در این حوزه دارد.

وی با بیان اینکه محصولات گلخانه‌ای الزامی چون تامین و تداوم آب دائم را دارد عنوان کرد: کشت جایگزین برنج نیازمند برخی الزامات همچون تامین به موقع محصولات اصلاح شده کشاورزی، امکان خرید تضمینی و بازاریابی فروش محصول، تسهیلات کم بهره برای کشاورزان و مهمترین نکته تامین آب مورد نیاز محصولات و برنامه زمانبندی شده با تاریخ کاشت و حجم مشخص است که اگر این مسائل رعایت نشود قطعا کاشتی نمی‌توان انجام داد.

حاتمی گفت: برخی افراد، کشاورزان شهرستان لنجان را متهم به مصرف بیش از حد آب می‌کنند در حالی که ادعای کشاورزان این منطقه و برخی کارشناسان آن است که نه تنها این شهرستان مصرف کننده بیش از حد آب نبوده بلکه زایش آب در اراضی کشاورزی و پلکانی بودن این اراضی باعث شده آب مازاد از اراضی به رودخانه باز گردد.

وی متذکر شد: زمانی که آب در رودخانه زاینده رود جاری نبود و چند روز از بسته شدن سد زاینده رود می‌گذشت هفت متر مکعب آب در رودخانه زاینده رود در شهرستان لنجان جاری بود از این رو انتظار می‌رود سازمان آب منطقه‌ای در ورودی و خروجی شهرستان لنجان اندازه گیری حجمی رودخانه را انجام دهد تا ادعای مصرف بیش از حد آب در این شهرستان و حتی زایش آب در اراضی کشاورزی شهرستان لنجان تعیین تکلیف شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان لنجان یادآور شد: در مصوبه هیئت دولت آمده که کشت جایگزین برنج در سه سال اتفاق بیفتد و تحقق این مسئله نیز الزاماتی چون تامین مابه‌التفاوت سود خالص کشت جایگزین با کشت برنج، اعطای تسهیلات بلاعوض و کم بهره به کشاورزان و مشارکت نهادها در اغنای کشاورزان دارد تا کشت جایگزین محقق شود.

وی تاکید کرد: اگر متولیان امر مدیریت رودخانه زاینده رود سهمیه آب اراضی کشاورزای حاشیه زاینده رود را براساس آب موجود و ذخیره سد، حق آبه کشاورزان براساس سطح اراضی موجود بدون در نظر گرفتن نوع کشت، کسر سهمیه آب شرب و صنعت به صورت حجمی اعلام و به تدریج در فصل کشت در اختیار کشاورز قرار دهند در مرحله بعد جهاد کشاورزی با همکاری کشاورزان براساس سهمیه در نظر گرفته شده برنامه ریزی لازم را جهت کشت محصولات سازگار با منطقه انجام خواهد داد.

کد خبر 372932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.