دندان‌ها را به مواد سفیدکننده عادت ندهیم

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی اصفهان گفت: بهترین و سالم‌ترین روش درمانی برای رفع جرم، بروساژ دندان‌ها هر شش ماه یکبار است و بهتر است آن‌ها را به موادی که باعث سفیدی می‌شود عادت ندهیم.

پرویز صادقی میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه چنانچه پوسیدگی دندان‌ها به عصب برسد و حجم پرکردگی آنها هم زیاد باشد نیاز به روکش دارند اظهار کرد: عروق تغذیه دندان‌ها بعد از عصب‌کشی دندان قطع، خشک و شکننده می‌شوند و امکان دارد پرکردگی دندان به طور کامل خارج شود و این اتفاق به از بین رفتن دندان منجر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در پرکردگی‌های وسیع باید دندان بعد از عصب‌کشی روکش شود افزود: دندان زنده نیاز به روکش ندارد و درمان روکش برای دندان‌های زود کانال شده و دندان‌های عصب‌کشی شده بعد از پر کردن کامل، ضروری است تا این دندانها بتوانند خود را حفظ کند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی اصفهان در خصوص برطرف کردن زردی دندان‌ها تصریح کرد: بهترین و سالم‌ترین روش درمانی برای این امر بروساژ دندان هر شش ماه یکبار است و بهتر است که دندان را به موادی که باعث سفیدی آن می‌شود عادت ندهیم.

وی با بیان اینکه به همان سرعتی که این مواد دندان‌ها را سفید می‌کنند به همان سرعت دوباره دندان به حالت اولیه خود برمی‌گردد افزود: سفیدی دندان در این حالت به طور موقت از بین می‌رود و همین دندان با خوردن قهوه و نوشابه دوباره رنگ می گیرد و به منظور جلوگیری از این اتفاق نیازی به کامپوزیت و روکش هم نیست و هنگامی که سطح بیرونی یک دندان سالم به طور کامل تخریب شده باشد باید این درمان را انتخاب کنیم، در بقیه موارد با یک بروساژ و جرم‌گیری ساده دندان سفید می‌شود.

صادقی میبدی با اشاره به اینکه سفیدی دندان گاهی با مواد کامپوزیت روی دندان قرار می‌گیرد و رنگ آن ثابت نیست اظهار کرد: این سفیدی بعد چند ماه دوباره تغییر رنگ می‌دهد و به حالت اولیه برگشته و زیبایی ندارد که تراش دندان سالم و انجام این کار توصیه نمی‌شود در حالیکه زردی اکتسابی دندان با یک بروساژ ساده برطرف می‌شود اما اگر این زردی مادرزادی باشد تراش دندان سالم و قرار دادن یک ماده برای تغییر رنگ توصیه نمی‌شود.

وی با برشمردن روش‌های برگشت سفیدی و زیبایی دندان‌ها گفت: اگر یک قسمت کوچکی از دندان از بین رفته یا تغییر رنگ داده باشد با کامپوزیت و چنانچه سطح بیرونی دندان تخریب شده باشد با لمینت و اگر کل دندان عصب‌کشی شده و تاج دندان تخریب شده باشد برای دندان خشک با روکش تمام می‌توان اقدام کرد که این روکش می‌توانداز جنس چینی یا فلز و چینی باشد که استفاده از این روش‌ها موجب زیبایی دندان‌های بیمار می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی اصفهان درباره اهمیت آموزش بهداشت و نحوه صحیح مسواک زدن اظهار کرد: بسیاری از بیماران از بوی بد دهان شکایت دارند و در سنین مدرسه این بوی بد بر اثر استرس درس خواندن بیشتر  است که باید علت این بو را تشخیص دهند و با گرفتن گرافی کامل، در صورتی که بوی بد به دلیل بیماری خاص لثه‌ای نباشد مشکل مربوط به دندان یا معده است.

وی در خصوص چگونگی رفع بوی بد دهان خاطرنشان کرد: بوی بد دهان در بین افراد سیگاری و دارای زبان با شیارهای عمیق بیشتر وجود دارد و باید با کشیدن مسواک نرم از حلق به سمت جلو روی زبان و تمیز کردن آن از بروز آن جلوگیری کرد.

صادقی میبدی با بیان اینکه از زمان ۱۲ سالگی  دندان‌های یک فرد کامل می‌شود افزود: در دوره ۱۸ سالگی  دندان عقل درمی‌آید و اگر افراد موضوعات بهداشت دهان و دندان را به روش صحیحی رعایت کنند و با شیوه صحیح مسواک زده و از دهان شویه‌ها استفاده کنند این امر خود باعث کاهش مشکلات آینده خواهد شد.

وی در توصیه به افراد تاکید کرد: باید مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را حداقل روزی دوبار در برنامه خود داشته باشیم و برای سفیدی دندان هم می‌توان هر شش ماه یکبار با یک بروساژ ساده سفیدی ذاتی دندان را برگردانده و با بهداشت معمولی و صحیح دندان خود را حفظ کنیم.

کد خبر 372929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.