لنجان منطقه پایلوت برای کشت برنج به روش خشکه‌کاری

لنجان_سرپرست فرمانداری شهرستان لنجان گفت: شهرستان لنجانبه عنوان منطقه پایلوت استان اصفهان برای کشت خشکه‌کاری برنج و کشت تیپ انتخاب شده و قطعا اجرای این طرح کمک خواهد کرد در مسیر سیاست های تعریف شده از سوی هیئت وزیران در خصوص اصلاح الگوی کشت حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، خدامراد صالحی در نشست با مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان و مسئولان و صنف کشاورزان این شهرستان اظهار کرد: بحران آب در استان اصفهان مسئله‌ای جدی بوده که تاثیر منفی بسیاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی و صنعت داشته، اما قطعا برگزاری جلسات کارشناسی و ارائه طرح‌های کارشناسی شده می‌تواند گره‌گشای مشکلات کشاورزان باشد که اکثر آن‌ها جزء اقشار آسیب پذیر هستند.

وی افزود: در سالی که مقام معظم رهبری آن را تحت عنوان "رونق تولید" نامگذاری کرده‌اند و باید به گونه‌ای عمل کنیم که شاهد رونق کشاورزی باشیم و تاکید مقام معظم رهبری بر توفیقات بخش کشاورزی در سال گذشته گواه بر سعی و تلاش دست اندرکاران و بهره برداران این بخش برای رسیدن به خودکفایی است و اهمیت حوزه کشاورزی را نشان می دهد.

سرپرست فرمانداری شهرستان لنجان تصریح کرد: برخی افراد تصور می‌کنند با اصلاح الگوی کشت برنج کشاورزان با مشکلات اقتصادی روبه رو خواهند شد، اما باید توجه داشت تمام دغدغه ما به عنوان مسئول رفع مشکل کشاورزان با توجه به بحران موجود آب است تا هم کشاورزان با مشکل اقتصادی مواجه نشوند و هم مدیریت صحیح مصرف آب را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در ۱۵ آبان ماه ۹۷، هیئت وزیران اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کشت برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران را ابلاغ می‌کند که در تبصره بند "یک" آن با کشت برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران، در قالب خشکه کاری مشروط به آبیاری تحت فشار و نصب کنتور توسط متقاضی و یا تحویل حجمی و استفاده از حداکثر هفت هزار مترمکعب آب در هکتار در یک دوره کشت که به تأیید مشترک جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان برسد مجاز است.

صالحی اضافه کرد: هرچند طی روزهای گذشته شاهد بارش باران بودیم، اما همچنان وضعیت سد زاینده رود وضعیت مطلوب نبوده و نمی توان مسائل بلند مدت را فدای مسائل کوتاه مدت کرد از این رو حرکت در مسیر اصلاح الگوی کشت و سازگاری با کم آبی الزامی است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی عنوان کرد: قطعا با شرایط موجود کشت برنج به صورت غرقابی در کشور امکان‌پذیر نخواهد بود از این رو باید ترویج کشت جایگزین با تعیین الزامات این نوع کشت مورد توجه قرار گیرد البته با توجه به نوع اراضی کشاورزی شهرستان لنجان که در بستر رودخانه واقع شده‌اند باید برنامه ریزی صحیحی در این شهرستان داشت چرا که کارشناسان معتقدند کشت محصولاتی که مقاومت به شرایط ماندآبی داشته باشد مقدور نیست.

سرپرست فرمانداری شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، جهاد کشاورزی شهرستان لنجان با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور طرحی پایلوت را در قالب آبیاری نوین در این شهرستان اجرا خواهد کرد تا در نهایت بتوانیم نظر مسئولان بالارتبه و هیئت وزیران را در این خصوص جلب کنیم.

وی تحویل آب مطمئنه را لازمه کشت جایگزین دانست و متذکر شد: بر اساس نظر کارشناسان امر برخی اراضی کشاورزی شهرستان به دلایلی مانند کیفیت بالای خاک پتانسیل خوبی برای کشت گلخانه‌ای است که صرفه اقتصادی موازی با برنج را نیز دارد، اما این مهم نیازمند برخی الزامات است که باید رعایت شود.

صالحی افزود: شهرستان لنجان به عنوان منطقه پایلوت استان اصفهان برای کشت خشکه‌کاری برنج و کشت تیپ انتخاب شده و قطعا اجرای این طرح کمک خواهد کرد در مسیر سیاست‌های تعریف شده از سوی هیئت وزیران در خصوص اصلاح الگوی کشت حرکت کرده و در نهایت معیشت کشاورزان با حفظ منابع آبی تامین شود.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق این مهم نیاز است همه دست در دست یکدیگر داده و با تقسیم درست وظایف و اطلاع رسانی شفاف و دقیق توسط جراید و صدا وسیما به سمت فرهنگ‌سازی در این خصوص گام برداریم.

کد خبر 372918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.