کدام شکلات‌ها سالم هستند؟/ سگ‌ها سرطان را تشخیص می‌دهند

تاثیر یخ بر روی زخم ناشی از سوختگی، معرفی شکلات‌هایی که سالم هستند، ارتباط بی خوابی و سرطان و کشف جدید درباره حس بویایی سگ‌ها برای تشخیص سرطان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس پزشکی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: در مواقع سوختگی به هیچ عنوان از مواد غیربهداشتی روی محل سوختگی استفاده نشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ضرورت دارد افراد دچار سوختگی را به محلی دور از محل حادثه ببرید و مصدوم را با رعایت تمام جوانب ایمنی، لباس آتش گرفته‌اش را با پتو خاموش کنید و چنانچه لباس فرد قابلیت جدا شدن داشت را با قیچی از تن فرد جدا و اگر لباس به بدن فرد چسبیده باشد از جدا کردن لباس اجتناب شود و به حدود سوختگی دست زده نشود.

وی تأکید کرد: ناحیه سوخته را با آب سرد بین دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه و با آب ولرم ۲۰ درجه شستشو داده شود چون فرد مصدوم بر اثر سوختگی دچار افت فشار و قند می‌شود چنانچه با آب سرد شستشو داده شود منجر به شوک و ایست قلبی فرد می‌شود.

پزشکی اضافه کرد: یخ گذاشتن روی سوختگی فرد موجب می‌شود عمق سوختگی بیشتر شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه در مواردی که فرد دچار سوختگی شیمیایی می‌شود، شستشو با آب ولرم بهترین کار ممکن است، افزود: در سوختگی‌های شیمیایی، شستشوی چشم از یک طرف آب وارد و از طرف دیگر خارج شود.

کدام شکلات ها را سالم‌تر هستند؟

محققان اقدام به بررسی شکلات‌ها کرده و بر اساس آن در میان شکلات‌های محبوب جهان، سالم‌ترین و مضرترین موارد را شناسایی کرده‌اند.

شکلات یکی از محبوب‌ترین خوردنی‌های جهان است. از کودکان گرفته تا افراد مسن، همگی به شکلات علاقه دارند و این خوردنی همیشه در همه خانه‌ها جایگاه خود را دارد. با این وجود نکته مهم این است که این ماده غذایی از نظر قند و کالری به‌شدت غنی است و این میزان از قند و کالری می‌تواند موجب شود که بیماری‌های مختلفی به سراغ بدن انسان بیاید.

با این وجود دلیلی برای نخوردن شکلات وجود ندارد و تنها باید بدانیم که خوردن کام شکلات خطر کمتری برای ما خواهد داشت. محققان برای دریافت اطلاعات شکلات‌ها به سراغ پایگاه داده شکلاتی در بریتانیا رفته‌اند که Ocado نام دارد. در این پایگاه اطلاعات ۶۹۹ نوع شکلات قرار گرفته است.

تحقیقات یاد شده به نحوی انجام شد که عدالت بین محصولات برقرار شود و برای همین معیار اندازه برابر با ۱۰۰ گرم در نظر گرفته شد. به این ترتیب محصولاتی که کوچک‌تر بودند به ابعاد بزرگ‌تر و محصولات سنگین‌تر از ۱۰۰ گرم به استاندارد ۱۰۰ گرم انتقال پیدا کردند.

نیمی از مبتلایان به سرطان دچار اختلال خواب هستند

پزشکان اظهار کردند: اختلال خواب و مشکل بی‌خوابی در مبتلایان به سرطان حداقل یک سال ادامه پیدا می‌کند. بیش از ۱۰ درصد از افراد در کشورهای توسعه یافته از بیماری بی‌خوابی مزمن رنج می‌برند و مبتلایان به سرطان مستعد ابتلا به این عارضه هستند.

درحالیکه اختلالات خواب پیامدهای بسیار منفی برای مبتلایان به سرطان دارد، تحقیقات انجام گرفته تاکنون تصویر روشنی از آنچه موجب می‌شود مبتلایان به سرطان دچار مشکلات خواب شوند ارائه نکرده‌ است.

در این بررسی سوابق پزشکی ۴۰۵ بیمار مبتلا به سرطان در آلمان مورد مطالعه قرار گرفت که میانگین سنی آنان ۵۹ سال بود. همچنین شدت بی‌خوابی آنان در دو بازه زمانی آغاز شروع تحقیقات و ۱۲ ماه بعد مورد ارزیابی قرار گرفت. بیشتر این بیماران برای اولین بار تحت درمان‌های سرطان قرار گرفته بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، متخصصان می‌گویند در شروع مطالعه ۴۹ درصد از بیماران دچار علائم بی‌خوابی بودند و ۱۳ درصد نیز به حدی از اختلالات خواب دچار بودند که وادار به مراجعه به کلینیک‌های تخصصی شدند.

پس از گذشت یک سال ۶۴ درصد از بیماران که در شروع مطالعه به اختلال بی‌خوابی دچار بودند همچنان از این علائم رنج می‌بردند.

سگ‌ها سرطان را بو می‌کشند

مطالعات جدید نشان می‌دهد سگ‌ها با استفاده از قدرت بویایی، قادر به تشخیص سلول‌های سرطان در نمونه خون با ۹۷ درصد دقت هستند.

گیرنده‌های بویایی سگ‌ها ۱۰ هزار برابر قوی‌تر از انسان است و نسبت به بوهایی حساس هستند که سیستم بویایی ما قادر به درک آن نیست.

بر اساس این مطالعه جدید، سگ‌ها قادر به تشخیص سرطان در نمونه خون با ۹۷ درصد دقت هستند. این قابلیت می‌تواند منجر به توسعه یک روش تشخیص سرطان دقیق، ارزان و کاملا غیر تهاجمی به ویژه در مناطق دور افتاده و در حال توسعه باشد.

بسیاری از انواع سرطان در مراحل اولیه قابل شناسایی و تشخیص نیستند و زمانی علائم آن بروز می‌کنند که بیماری پیشرفت کرده و متاستاز داشته است. همان‌طور که دیده می‌شود، روش های تشخیص زودهنگام در درمان بسیار موثر و ارزشمند هستند.

در این مطالعه نمونه خون سالم و نمونه حاوی سلول‌های سرطان ریه در اختیار سگ‌های آموزش دیده قرار گرفت و پس از آن از آنان خواسته شد سرطان را در نمونه‌های دیگر تشخیص دهند. نتایج نشان داد سگ ها قادر به تشخیص سلول های سرطان با دقت ۹۸ درصد هستند.

محققان در تلاشند تا این روش غیر تهاجی را توسعه دهند و قرار است در مرحله بعدی سرطان سینه از طریق بازدم توسط سگ‌های آموزش‌دیده تشخیص داده شود.

کد خبر 372858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.