شناسایی مزاج عامل اثربخش در حوزه درمان است

متخصص طب سنتی با بیان اینکه در طب ایرانی مهم ترین عامل و اثربخشی در حوزه درمان توجه به مزاج است، گفت: هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه درمان داشتن یک سبک زندگی سالم در پرداختن به مزاج بسیار مهم است.

محمد مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مکتب طب ایرانی برگرفته از طبی است که در دنیا به آن طب مزاجی یا طب اخلاطی گفته می‌شود، اظهار کرد: در طب مزاجی مهمترین مبحث و رکن، پراختن به مزاج و توازن مزاج هر فرد است، حکیمان طب ایرانی معتقد بودند که همه موجوداتی که در جهان هستی وجود دارند اعم از جاندار و بی جان دارای مزاج هستند.

وی با تاکید به اینکه حکیمان طب ایرانی مزاج را کیفیتی می‌دانستند که از امتزاج و در هم آمیخته شدن عناصر سازنده بدن شکل می گیرد، افزود: یعنی آنها معتقد بودند که خالق هستی به هر فردی چهار عنصر و رکن عطا کرده که وقتی این عناصر اولیه با همدیگر ترکیب می شوند ویژگی و صفت و خصلتی ایجاد می شود که آن را مزاج می نامیدند.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه مزاج افراد و موجودات با همدیگر متفاوت است و هر فردی مزاج و ویژگی خاص خودش را دارد، گفت: بنابراین می بینیم که افراد و جانداران مختلف ویژگی های خاصی را دارند که از نظر طب ایرانی مزاج نامیده می شود.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم برنامه غذایی و آشامیدنی خاصی برای هر فردی و در هر فصلی تنظیم کنیم ضروری است که مزاج آن فرد را شناسایی و تدبیر کنیم.

به گفته مظاهری؛ مزاج کیفیتی است که میزان حرارت و رطوبت یک فرد را نشان می دهد. اگر چهار کیفیت مهم حرارت و گرمابخشی، برودت و سردی بخشی، رطوبت و انعطاف پذیری و نقطه مقابل آن یبوست، خشکی و عدم انعطاف را برای هر موجودی لحاظ کنیم، می‌توان گفت که مزاج صفتی است که بیانگر دو خصوصیت حرارت و رطوبت است.

وی با تاکید به اینکه در اینجا یبوست و برودت را لحاظ نمی‌کنیم، گفت: هر زمان که حرارت وجود داشته باشد در واقع سردی ایجاد می شود و زمانی که رطوبت نباشد خشکی ایجاد می شود.

مظاهری یادآور شد: همه موجودات در داشتن حرارت و رطوبت اولیه با یکدیگر متفاوت هستند و مجموعه‌ی دو صفت حرارت و رطوبت را حکمای طب ایرانی به عنوان مزاج یاد می‌کردند.

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه در طب ایرانی مهم ترین عامل اثربخشی در حوزه درمان رسیدن به مزاج است، اظهار کرد: هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه درمان داشتن یک سبک زندگی سالم در پرداختن به مزاج بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود که همه افراد مزاج خود را بشناسند و برای شناسایی مزاج می توانند به متخصصان طب سنتی و یا پزشکان عمومی که دوره طب سنتی را دیده اند در سطح استان مراجعه کنند.

کد خبر 372846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.