محیط شهری نیازمند فضایی سرزنده است

یک کارشناس شهرسازی گفت: شهر پاسخده به عنوان یک محیط قابل سکونت، باید بهترین پاسخ را به نیازهای بیشتر شهروندان ساکن در خود بدهد که این نیازها بسته به سن، جنس و طبقه اجتماعی هر شهروند متفاوت است.

امیر حسین شبانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پاسخگویی به نیازمندی‌های شهروندان، مستلزم نگاهی همه جانبه است و در این راستا هم نیازهای مادی و هم نیازهای غیر مادی شهروندان باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: شهروندان ساکن در یک شهر با توجه به سن، جنس و گروه اجتماعی نیازهای متفاوتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، اقتصادی و زیست محیطی شهر دارند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: اثرات محیط بر رفتار و رفتار بر محیط دو گزاره تاثیر گذار بر یکدیگر است در نتیجه رفتارهای شهروندان، سیاست‌گذاران و مدیران در یک محیط شهری، موجب تغییر در مولفه‌ها و مشخصه‌های یک شهر می‌شود.

شبانی ادامه داد: محیط‌های شهری نیز توان تاثیر بر رفتار شهروندان، سیاست‌گذاران و مدیران را داشته و با قدرت، رفتارهای خاصی را بر آنان اعمال می‌کند.

وی تاکید کرد: وجود محرک‌هایی در محیط به منظور سرزندگی و دعوت برای حضور شهروندان الزامی است به خصوص اگر عرصه‌ای در یک محیط شهری از مشخصه‌ای که موجب حضور مردم است به هر دلیلی خالی شود، باید به فکر ایجاد ‌مشخصه‌های دیگر بود.

این کارشناس شهرسازی افزود: باید بعضی برنامه‌های سخت افزاری و نرم افزاری شامل رویدادها و کاربری‌های خاص به انجام برسد تا عرصه شهری مورد نظر تبدیل به یک فضای سرزنده شود؛ این خود لزوم برنامه ریزی و طراحی مناسب در حوزه‌های مختلف یک شهر را گوشزد می‌کند.

کد خبر 372832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.