باورهای نادرست را در اشعارمان منتقل نکنیم

یک شاعر گفت: شعرهای آیینی می‌توانند در تاریخ تأثیر گذار باشند بنابراین باید دقت کنیم در سرودن شعر از اطلاعات غلط استفاده نکنیم تا باورهای اشتباه به شنونده منتقل نشود.

محمد کاکایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروزه شعرهای مذهبی را در دسته شعرهای آیینی قرار می‌دهند و چون شعرهای آیینی درباره آداب و رسوم و سنن یک قوم سروده می‌شود، بهتر است که به شعرهای مذهبی شعر ولایی گفته شود.

این شاعر با بیان اینکه در حال حاضر شاعران زیادی در حوزه شعر ولایی یا آیینی نداریم، ادامه داد: باید بپذیریم که شاعران در در کنار طبع روان به درک معانی و بیان نیاز دارند. اینکه یک شاعر به منابع اسلامی، به باورهای دینی، به زندگی اهل بیت و حوادثی که در طول تاریخ بر اهل بیت گذشته است مسلط باشد خیلی بهتر می‌تواند مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهد.

وی با اشاره به اینکه شعر آیینی خیلی خوب می‌تواند جامعه را تحت تأثیر قرار بدهد، گفت: ما در شعر محتشم می‌بینیم که چگونه دنیای معانی و حس آمیزی می‌تواند هر کس را تحت تأثیر خود قرار دهد اما متأسفانه شعرای جوان کمی از مقوله کاوش کردن در منابع اسلامی و در حوادث صدر اسلام دور شدند و به همین دلیل از آن حسی که به شنونده و خواننده باید منتقل کنند، کاسته‌ شده است.

کاکایی افزود: شعرهای آیینی می‌توانند در تاریخ تأثیر گذار باشند و چه بسیار شعرهایی که در وصف معصومین سروده شده و به یادگار مانده است و حتی در جبهه‌های جنگ نوید بخش پیروزی بوده است اما اکنون باید دقت کنیم نباید شاعر هنگام سرودن یک شعر از اطلاعات غلط استفاده کند و باورهای اشتباه را به شنونده منتقل کند چرا که باعث می‌شود شعر تأثیر مثبت خود را از دست بدهد.

این شاعر با بیان اینکه امروزه افراد غیر شاعر، شعر مذهبی می‌سرایند و بر بدنه این حوزه لطمه وارد کرده‌اند، تصریح کرد: در گذشته مداحان هنگام نزدیک شدن به یک مراسم مثلاً نیمه شعبان پیش شاعر مشهور شهر می‌رفتند و برای این مناسبت شعری مناسب می‌گرفتند اما امروزه مداحان خودشان شعر می گویند و این باعث شده است که ذهن عوام را نسبت به شعر مذهبی بدبین کنند.

وی ادامه داد: افراد غیرشاعر و افرادی که با حس و حال شاعری بیگانه هستند، نمی‌دانند وقتی شعر حزن و اندوه می گویند، باید حزن و اندوه به دل خودت بنشیند تا بتوانید آن حزن و اندوه را به شنونده منتقل کنید یا آنقدر به شعف برسید و در خودتان احساس شادی کنید تا بتوانید آن شادی رابه شنونده منتقل کنید اما متاسفانه این افراد مشکلات زیادی را در حال حاضر برای حوزه شعر به وجود آورده‌اند.

کد خبر 372828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.