۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
نقش کلسترول در سکته مغزی زنان چیست؟

کاهش کلسترول LDL در مقادیر ایده آل کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر، خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد. اما آیا کلسترول LDL بسیار پایین عواقبی در پی ندارد؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تحقیقات جدید نشان می‌دهد احتمال سکته مغزی در زنانی که سطح کلسترول بد (LDL) آن‌ها ۷۰ میلی گرم بر دسی لیتر یا کمتر است در مقایسه با زنان دارای کلسترول بد  ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر، بیش از دو برابر است. کلسترول LDL به علت ایجاد چربی در شریان‌ها، کلسترول بد نامیده می‌شود.

سکته مغزی هموراژیک که به سکته مغزی خونریزی دهنده شناخته می‌شود، بسیار کمتر از سکته مغزی ایسکمی که هنگام انسداد جریان خون به مغز اتفاق می‌افتد، شایع است. همچنین درمان سکته‌های مغزی خونریزی دهنده، دشوارتر و به همین دلیل احتمال مرگ و میر در این نوع سکته بیشتر است.

به گفته پاملا ریست، مولف و پزشک بیمارستان زنان بریگهام در بوستون و عضو آکادمی مغز و اعصاب آمریکا، برای کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید، راهکارهایی همچون تغییر رژیم غذایی یا مصرف استاتین‌ها وجود دارد که در سطحی وسیع برای پیشگیری از بیماری قلبی عروقی استفاده می‌شوند. اما مطالعات گسترده حاکی از این است که در زنان، سطوح بسیار پایین کلسترول نیز ممکن است برخی خطرات را به همراه داشته باشد.

زنان بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند و به دلیل اینکه آن‌ها طولانی‌تر زندگی می‌کنند، بدیهی است که تعیین روش‌هایی برای کاهش خطر در زنان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این مطالعه بر روی ۲۷ هزار و ۹۳۷ زن ۴۵ ساله و مسن‌تر که در مطالعه بهداشت زنان ثبت نام کرده بودند، انجام گرفت. در ابتدای این مطالعه کلسترول کل، کلسترول کلسترول بد، کلسترول خوب و تری گلیسیرید افراد اندازه گیری شد. محققان پس از بررسی سوابق پزشکی، تعیین کردند که چند زن سابقه سکته مغزی خونریزی دهنده دارند.

آن‌ها با پیگیری وضعیت بیماران برای مدت ۱۹ سال، ۱۳۷ زن را با سابقه سکته خونریزی دهنده شناسایی کردند. هشت درصد از افراد دارای کلسترول ۷۰ میلی گرم بر دسی لیتر یا کمتر و چهار درصد از افراد دارای کلسترول ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر ،سابقه سکته خونریزی دهنده داشتند.

محققان پس از در نظر گرفتن سایر عوامل موثر در خطر ابتلا به سکته مانند سن، وضعیت سیگار کشیدن، فشار خون بالا و درمان با داروهای کاهش کلسترول، دریافتند در افرادی که سطح کلسترول بد بسیار پایین است، احتمال سکته مغزی خونریزی دهنده ۲.۲ برابر بیشتر است.

محققان از نظر سطوح تری گلیسیرید، زنان را به چهار گروه تقسیم کردند. زنان دسته بندی شده در گروه پایین‌ترین سطح کلسترول، سطوح ۷۴ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر در حالت ناشتا  یا ۸۵ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر در حالت غیر ناشتا را نشان دادند.

 در گروه بالاترین سطح کلسترول، زنانی که سطح کلسترول در آن‌ها در حالت ناشتا بالاتر از ۱۵۶ میلی گرم در دسی لیتر یا در حالت غیر ناشتا بالاتر از ۱۸۸ میلی گرم در دسی لیتر بود، قرار گرفتند. محققان دریافتند که از بین زنان با پایین‌ترین سطح تری گلیسیرید، ۶ درصد، سابقه سکته قلبی داشتند. در مقابل، این رقم در زنانی با بالاترین میزان تری‌گلیسیرید، چهار درصد بود.

محققان پس از در نظر گرفتن سایر عوامل موثر بر خطر سکته مغزی، دریافتند که احتمال سکته خونریزی دهنده در افراد با کمترین میزان تری گلیسیرید دو برابر است. همچنین برای کلسترول کل و کلسترول خوب، هیچ تفاوتی در میزان خطر سکته مشاهده نشد.

ریست در این باره می‌گوید: "زنان با کلسترول بد بسیار پایین یا تری گلیسیرید پایین به منظور کاهش خطر سکته مغزی، باید برای سایر عوامل موثر در سکته مغزی خونریزی دهنده مانند فشار خون بالا و سیگار کشیدن، تحت نظر پزشک قرار گیرند. همچنین برای تعیین نحوه کاهش خطر سکته مغزی خونریزی دهنده در زنان مبتلا به کلسترول بد بسیار پایین و تری گلیسیرید پایین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است."

یکی از محدودیت‌های مطالعه این بود که سطح کلسترول و تری گلیسیرید تنها یک بار در ابتدای مطالعه اندازه گیری شد. همچنین شمار زیادی از زنان در هنگام اندازه گیری این سطوح، در سن یائسگی قرار داشتند که همین امر مانع از مطالعه محققین در مورد تاثیر وضعیت یائسگی بر روی ارتباط بین سطح کلسترول و تری گلیسرید و سکته مغزی خونریزی دهنده بود.

این مطالعه تحت حمایت موسسه ملی بهداشت آمریکا انجام گرفت.

کد خبر 372824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.