فیروزجا قهرمان رقابت‌های شطرنج ۹۶۰ ریکیاویک ایسلند شد

علیرضا فیروزجا، نوجوان شطرنج‌باز ایرانی در رقابت‌های «۹۶۰ ریکیاویک» ایسلند با کسب هفت امتیاز از ۹ دور رقابت توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

به گزارش ایمنا، علیرضا فیروزجا که هم اکنون در رقابت‌های ریکیاویک ایسلند حضور دارد، روز گذشته (جمعه) در خلال این مسابقات که به «۹۶۰ ریکیاویک» موسوم است به مصاف حریفان رفت و در نهایت توانست با کسب ۷ پیروزی و ۲ تساوی عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

نتیجه مساوی نماینده شطرنج ایران مقابل تانگ آمریکایی با ریتینگ ۲۴۱۴ و تیرگان پتروسیان با ریتینگ ۲۷۲۱ بود.

برگزارکنندگان رقابت‌های کلاسیک ریکیاویک ایسلند در خلال برگزاری مسابقات، معمولا روزی را برای استراحت بازیکنان در نظر می‌گیرند. در این روز رقابت‌های برق‌آسا برگزار می‌شود، اما مسئولان برگزاری رقابت‌های آزاد ریکیاویک تصمیم به برگزاری رقابت‌های شطرنج ۹۶۰ گرفتند.

رقابت‌های ۹۶۰ ریکیاویک در فرمت ۱۵ دقیقه برگزار می‌شود و از این‌رو ریتینگ رپید بازیکنان برای مسابقات لحاظ شده است.

فیروزجا با قهرمانی مسابقات ۹۶۰ ریکیاویک ایسلند جواز حضور در ابرتورنمنت شطرنج ۹۶۰ که سال ۲۰۱۹ در کشور نروژ برگزار می‌شود، کسب کرد. «مگنوس کارلسن» شطرنج‌باز شماره یک جهان و ناکامورای آمریکایی از جمله شرکت‌کنندگان ابرتورنمنت ۲۰۱۹ نروژ هستند.

همچنین ادامه مسابقات آزاد بین‌المللی ریکیاویک ایسلند امروز (شنبه) برگزار می‌شود و فیروزجا در دور ششم به مصاف تانگ آمریکایی می‌رود. وی در دور پنج رقابت‌ها با غلبه بر شطرنج‌بازی از روسیه با ۴.۵ امتیاز از پنج دور به صدر جدول رقابت‌ها صعود کرد.

رقابت‌های شطرنج ریکیاویک ایسلند از تورنمنت‌های قدیمی و معتبر در این رشته به شمار می‌رود؛ نخستین دوره این مسابقات در سال ۱۹۶۴ و با حضور ۱۴ بازیکن برگزار شد. از آن تاریخ تا به امروز ۳۲ دوره این مسابقات برگزار شده و سی و سومین دوره آن نیز از ۱۹ تا ۲۷ فروردین ماه برگزار می‌شود.

در رقابت‌های این دوره، ۲۴۹ شطرنج‌باز از سرتاسر جهان حضور دارند. فیروزجا از ایران با ریتینگ ۲۶۶۹ به عنوان بخت سوم قهرمانی این مسابقات معرفی شده است؛ آرین غلامی دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها به شمار می‌رود.

فیروزجا در سال ۲۰۱۳ با غلبه بر احسان قائم مقامی به شهرت رسید؛ از وی به عنوان یکی از اعضای نسل طلایی شطرنج ایران یاد می‌شود. این شطرنج‌باز مازندرانی ۲ عنوان قهرمانی، یک نایب قهرمانی المپیاد کمتر از ۱۶ سال جهان، عنوان قهرمانی تیمی قاره آسیا، عنوان قهرمانی آسیا در بخش برق‌آسا در کارنامه ورزشی خود دارد.

وی همچنین در رقابت‌های تیمی قهرمانی شطرنج جهان در سال ۲۰۱۹ توانست مدال طلای میز چهار رقابت‌ها را از آن خود کند.

فیروزجا هم اکنون برترین شطرنج باز کمتر از ۱۶ سال جهان است.

منبع: ایرنا

کد خبر 372817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.