اصلاح‌طلبی پروژه نیست/ غیرت در برابر سیل

نبرد تن به تن با سیل در خوزستان، راهپیمایی سراسری در حمایت از سپاه، مصوبه اخیر بهارستان به منظور رفع تبعیض و نامه صادق زیبا کلام به رییس دولت اصلاحات از مهمترین عناوین روزنامه های امروز پنجشنبه -۲۳ فروردین‌ماه- است.

به گزارش ایمنا، سیل بی‌سابقه دو هفته گذشته در استان‌های مختلف کشور اگرچه با تلفات جانی و خسارات مالی همراه بود و خانه و زندگی خیلی از هموطنان را با خود برد، اما در این میان مردم کشورمان در بحران‌ها و سختی‌ها نشان دادند که یکدیگر را تنها نگذاشته و با تمام وجود به هم یاری می‌رسانند. در این خصوص مصادیق فراوانی وجود دارد، اما برخی از ابتکارات و حرکت‌های خودجوش مردم سیل زده جلوه دیگری از مهربانی و اتحاد ایرانیان را به نمایش گذاشت به‌طور مثال در حالی که خانه‌های هر کدام از اهالی منطقه گمیشان گلستان هر لحظه بیشتر در آب و گل فرو می‌رفت، مردان و جوانان خانه و کاشانه را رها کرده و دوشادوش هم به حراست و حفاظت از شهر و دیار پرداختند. سیل گمیشان حادثه‌ای بود که افزون بر تلخی توانست حس همبستگی مردم آن دیار را به رخ جهانیان بکشد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به سیل بند دهلاویه که توسط جوانان این شهر ایجاد شد اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«سیل بند انسانی دهلاویه یک قصه جدید از خوزستان را روایت می‌کند! ،غیرت» روزنامه ایران در ادامه افزود: در منطقه خوزستان که سیل تمام زیرساخت‌ها را ازبین برده و سیلاب خروشان کرخه به دهلاویه هجوم آورده، جوانان با تعصب و غیرت این منطقه برای دفاع از دهلاویه درمقابل موج سیلاب کرخه، سیل بند انسانی ساختند و یکبار دیگر حماسه مقاومت و از خود گذشتگی را به نمایش گذاشتند. اما حادثه سیل در منطقه پلدختر لرستان برای پرچم کشور نماد هویت ایران داستان دیگری را رقم زد و مردم بلند همت و با غیرت پلدخترتصویر دیگری را خلق کردند. آنها اگرچه در ظاهر روایت«نداری شان» دست به دست می‌شود، اما در باطن تمام تلاششان برای پابرجا نگه داشتن پرچمی است که رنگ سفید هویتشان، سرخی خون‌های ریخته‌شان و تمامیت سبز رنگشان را از آن به امانت گرفته‌اند. با این اوصاف  مردم ایران ثابت کردند که اگر سرشان برود، سر سرزمینشان را در اوج، پر غرور و سرفراز نگه می‌دارند.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به تاثیرات بیکاری بر مهاجرت اختصاص داد و در ادامه به بررسی پیامدهای منفی مهاجرت پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«بیکاری مهاجرت را تشدید می‌کند» روزنامه آرمان امروز در ادامه افزود: بدیهی است یکی از مهم‌ترین آثار منفی افزایش مهاجرت می‌تواند از دست‌دادن نیروی کار باشد، چراکه طبق آمار موجود بخش قابل‌توجهی از افرادی را که مهاجرت کرده‌اند جوانان تشکیل می‌دهند؛ افرادی که قرار بود روزگاری چرخ‌های صنعتی کشور را به حرکت دربیاورند، اما بنا به دلایل مختلف ادامه زندگی در کشورهای دیگر را ترجیح دادند. باید در نظر داشت با از دست‌دادن افراد جوان دولت مجبور به تامین نیروی کار مناسب از کشورهای دیگر می‌شود که این خود می‌تواند هم هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری را به‌دنبال داشته باشد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی مصوبه  انتخاباتی  اخیر مجلس پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«گام تازه بهارستان به منظور رفع تبعیض» روزنامه ابتکار در ادامه افزود: نمایندگان مجلس هفته گذشته در جلسه علنی خود بررسی ایراد شورای‌نگهبان در مصوبه اصلاح تبصره ۲ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس، مصوب ۱۳۷۸ و اصلاحات بعدی آن را در دستور کار قرار دادند. شورای نگهبان در بررسی خود تاکید کرده بود «مصوبه مذکور مغایر بندهای ۸ و ۹ اصل سوم قانون اساسی شناخته شده است.» به همین منظور، طبق مصوبه مجلس دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن به شرط داشتن ۵ سال خدمت اجرایی، تقنینی، قضایی، آموزشی و پژوهشی و همچنین مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن می‌توانستند نامزد انتخابات مجلس شوند، اما نمایندگان در صحن علنی با این موضوع مخالفت کردند.

روزنامه جوان صفحه نخست امروز  خود را به  تظاهرات نمازگزاران جمعه در حمایت از سپاه اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«ما همه سپاهی هستیم» روزنامه جوان در ادامه افزود: در تهران، پایتخت ایران اسلامی مردم همراه با دیگر شهرهای بزرگ و کوچک کشور پس از نماز جمعه در خیابان انقلاب از دانشگاه تهران تا میدان انقلاب به راهپیمایی علیه تصمیم دولت امریکا در تروریستی دانستن سپاه پرداختند. نمازگزاران تهرانی به صورت پرشور با لباس‌های سپاهی بر تن و با شعارهای «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «امریکا و اسرائیل مظهر هر تروریست»، «ترامپ در چه فکریه، ملت همه‌اش سپاهیه»، «فخر جهان اسلام، سپاه پاسداران»، انزجار خود را در قراردادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی امریکا اعلام کردند و از سازمان‌های و نهادهای بین‌المللی به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل خواستند این اقدام غیرقانونی رئیس جمهوری امریکا را محکوم کنند. اما بیشتر از محکومیت تصمیم ترامپ، این همراهی با سپاه است که به چشم می‌آید. یعنی مهم نیست رئیس جمهور و دولت امریکا چه تصمیمی برای لفاظی علیه سپاه می‌گیرند، در هر حال ما در کنار سپاه پاسداران هستیم. اصل قضیه هم به این شکل است که سپاه جدا از مردم نیست، پاسداران سپاه از میان این ملت هستند و مرزی میان سپاه و مردم نیست.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به بررسی نحوه قیمت گذاری خودرو پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«جعبه سیاه قیمت خودرو» روزنامه خراسان در ادامه افزود: بازار خودرو در حالی قدم به سال جدید گذاشت که هنوز برای خیلی ها، افزایش تا بیش از دو برابری قیمت ها در بازار، به معمایی تبدیل شده است. مگر می شود در ظرف چند ماه، قیمت خودرو تا بیش از دو برابر افزایش بیابد؟ مگر خودروهایی که ما آن را به نام ارزان قیمت می شناسیم، چقدر وابسته به نرخ ارز هستند؟ و مگر گفته نمی شد که مثلاً قیمت واقعی پراید فلان است و بهمان؟ پس چه شد؟ این ها سوالاتی است که این روزها در ذهن خیلی ها شاید بچرخد. البته واقع ماجرا هم این است که در ماه های اخیر آن قدر روند قیمت ها سریع بوده که هنوز خیلی ها منتظرند تا شوک به وجود آمده، برطرف شود و قیمت ها به روال سابق برگردد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز  صفحه نخست خود را به تظاهرات نمازگزاران جمعه در پی حمایت از سپاه اختصاص داد در تیتر یک خود: «راهپیمایی سراسری در حمایت از سپاه و محکومیت توطئه آمریکا»روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه افزود: ملت ایران دیروز پس از اقامه نمازجمعه با خلق حماسه‌ای ماندگار در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شرکت در تظاهرات ضد استکباری علیه اقدام ننگین رئیس‌جمهور آمریکا مبنی برمعرفی این نهاد انقلابی به عنوان گروه تروریستی فریاد «ایران اسلامی یکپارچه سپاهی هستند» را سر دادند تا خاری در چشم دشمنان کوردل این انقلاب باشد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مولود انقلاب و صیانت‌کننده بی‌بدیل نهضت الهی، احیاگر اسلام ناب محمدی حضرت امام خمینی(ره) و میهن اسلامی ایران است که پیشگام نقش‌ آفرینی مثال ‌زدنی در عرصه‌های گوناگون اعم از هشت ‌سال دفاع مقدس، سازندگی و بزنگاه‌هایی همچون زلزله، سیل و خاصه جبهه مقاومت را در پرونده درخشان خود ثبت نموده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود را به بررسی نظریه پولی مدرن (MMT) پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «بازگشت چپ با لباس جدید». روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود:با آغاز مبارزات انتخاباتی در آمریکا و ارائه برخی از وعده‌های هزینه‌زا ازسوی بال چپ حزب دموکرات، بار دیگر بحث بین طرفداران و منتقدان «نظریه پولی مدرن» بالا گرفته‌است؛ تا جایی که بسیاری از نشریه‌های معتبر طی هفته گذشته دست‌کم یک مقاله در رد یا تایید این نظریه نگاشته‌اند. بر مبنای نظریه پولی مدرن، از آنجا که دولت‌ها خودشان پول را عرضه می‌کنند، در نهایت بدهی دولت‌ها تسویه خواهد شد. بنابراین ضرورت تراز بودن دخل و خرج دولت «یک افسانه‌ خرافاتی» است. به عقیده این عده تا زمانی که عوامل تولید بی‌استفاده در اقتصاد باشد، افزایش تقاضا با تزریق پول تورم‌زا نبوده و تنها کسری بودجه را افزایش خواهد داد. البته مخالفان نظریه پولی مدرن عقیده دارند که این نگاه به کسری بودجه تنها تله‌ای برای به دام‌کشیدن مردم از سوی سیاستمداران پوپولیست است. به عقیده طیف مخالف نظریه پولی مدرن، چشم بستن این دیدگاه بر برخی آثار سوء خلق پول، در نهایت اقتصاد را به ورطه خطرناک ابرتورم خواهد کشاند و اعتبار مالی دولت را از بین خواهد برد. به‌نظر می‌رسد درصورتی‌که سیاستمداری چپ‌گرا، نامزد نهایی حزب دموکرات باشد، نظریه پولی مدرن در واقعیت به آزمایش گذاشته خواهد شد. دکتر فرخ قبادی جایگاه نظریه پولی مدرن را در تحولات آمریکا بررسی کرده است.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به نامه ظریف به سازمان ملل متحد و شورای امنیت پیرامون تصمیم اخیر واشنگتن علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«شکایت به شورای امنیت» وزیر امور خارجه ایران در نامه خود به سازمان ملل متحد آورده است :می خواهم توجه شما را به اقدام بی‌سابقه، غیرقانونی و خطرناک دولت بی قانون فعلی ایالات متحده آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه‌ای رسمی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در فهرست به اصطلاح «سازمان‌های تروریستی خارجی» جلب نمایم.جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این اقدام بی اساس و تحریک آمیز، آن را اقدامی خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و خطر عمده‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند. این حرکت که قبلا هیچگاه سابقه نداشته است حتی برای این رژیم ایالات متحده که پیش از این تحریم‌ها و اقدام‌های یکجانبه غیرقانونی زیادی صورت داده بود، نقض آشکار اصول مسلم حقوق بین‌الملل و منشورملل متحد از جمله اصل برابری حاکمیت دولت‌ها است.

این حرکت تحریک آمیز تنش‌ها را به سطحی تقابلی و غیرقابل کنترل می رساند و خطر حوادث و وقایع را در منطقه ای که پیش از این هم با چالش‌های بی شماری مواجه بوده، افزایش می دهد. بدیهی است رژیم ایالات متحده آمریکا همراه با کسانی که به صورت علنی مشارکت و تاثیرگذاری در این اقدام را پذیرفته اند و همچنین دو یا سه رژیم دست نشانده‌ای که از اینکار حمایت کرده اند، تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را برعهده خواهند داشت. برخلاف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که همواره حامی گروه‌های افراطی‌ و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، کما اینکه از جمله توسط رئیس جمهور فعلی ایالات متحده در زمان مبارزات انتخاباتی اش صراحتا پذیرفته شد، نیروهای مسلح ایران از جمله و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه بوده اند. نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با گروه‌های تروریستی مورد تحریم شورای امنیت نظیر القاعده، داعش، النصره و سایر گروههای تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد توجه و تقدیر بوده است.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به نامه صادق زیبا کلام به رئیس دولت اصلاحات اختصاص داد در تیتر یک خود به نقل از زیباکلام نوشت:«اصلاح‌طلبی پروژه نیست، روش فکری است»  صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های ایران در نامه‌ای به سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات به او یادآور شد که مردم باور دارند انتخابات دیگر نمی‌تواند تغییری ایجاد کند. زیبا کلام در این نامه از واقعیتی تلخ گفته است که بهانه ای شد تا «همدلی» در این باره گزارشی تهیه کند. واقعیت تلخی که زیبا کلام ازآن یاد کرده همانا «بی‌هویتی اصلاح‌طلبی» و نقد مشی اصلاح‌طلبی است. زیبا کلام در نامه‌خود آورده است «واقعیت تلخ آن است که اصلاح‌طلبی خلاصه شده در مشتی شعارهای زیبا و کلی. شعارهایی که مشابه آن‌ها را اصولگرایانی که متوجه شده‌اند یک کشور ۸۰ میلیونی را نمی‌توان با شعار مرگ بر آمریکا و نابودی اسرائیل اداره نمود هم تکرار می‌کنند. بعد از گذشت بیست‌ سال ما هنوز نتوانسته‌ایم یک هویت مشخص‌ ترقی‌خواهانه برای خودمان خلق نماییم». او در ادامه افزود: « برتری‌‎های دولت اصلاحات بر دیگر دولت‌های جمهوری اسلامی ایران نباید مانع از نقد و بررسی مشی خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات و همچنین رویکرد جبهه اصلاحات به عنوان یک خط فکری باشد. همه می‌دانیم که دولت اصلاحات نیز در برخی ازمسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نتوانست نمره قابل قبولی در پیشبرد آنها کسب کند، اما در این دوره در توسعه سیاسی ایران جهشی آرام و کمی رو به جلو اتفاق افتاد».

همدلی در گزارش خود نوشت: «می‌خواهم مخالفت خود را با دکتر صادق زیباکلام اعلام کنم و بگویم که شاید اصلاحات و رهبر آن در برخی جاها و بزنگاه‌های تاریخی دچار اشتباه محاسباتی شده باشند و واکنش مطلوبی ازخود نشان نداده‌اند، اما نمی‌توان به آسانی پذیرفت که اصلاح‌طلبی بی‌هویت شده است».

روزنامه کیهان  صفحه نخست امروز خود را به  خطبه های  آیت‌الله موحدی کرمانی، در نماز جمعه این هفته تهران اختصاص داد و در تیتر به نقل از خطیب موفقت نماز جمعه تهران نوشت:«رهبر انقلاب اگر اجازه دهند «سپاه» تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کند» آیت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران روز گذشته در حالی که با لباس سبز سپاه در جایگاه ایراد خطبه‌‎های نماز جمعه حاضر شده بود، با اشاره به اقدام آمریکا علیه سپاه، تصریح کرد: ترامپ با یک اقدام احمقانه سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریست قرار داد. اینکه یک نهاد حکومتی و نیروی نظامی یک کشور که از اجزای مهم هر نظام حکومتی است، به عنوان یک گروه تروریستی محسوب شود، با همه اصول و مقررات بین‌المللی مغایرت دارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تحلیلگران سیاسی آمریکا هم این اقدام را بی‌ثمر دانستند، گفت: نتیجه این بیانیه در داخل کشور ما چه شد؟ افزایش انسجام و همدلی همه نیروهای انقلاب و عکس‌العمل رؤسای قوا را به دنبال داشت. سخنان نمایندگان محترم را دیدید که همه با هر گرایشی در حمایت از سپاه بیانیه دادند، رئیس‌جمهور محکم و قاطع از کیان سپاه دفاع کرد، آحاد مردم، تشکل‌ها و احزاب سیاسی همه از سپاه حمایت کردند. احمق‌ها نمی‌دانند که همه ایران سپاه پاسداران است و همه ما پاسداران انقلاب هستیم.

کد خبر 372799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.