نت های موسیقی از زبان مسافران قاجار

مسافر میلی غریبی دارد که صدای شهرهای دیگر را به گوش دیگران برساند تمام تجربه نابی که از شنیدن موسیقی شهرهای دیگر برای مسافر بدست آمده، اینک در صفحه های کتاب نشسته اند و سفرنامه ای از جنس نت های موسیقی را رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اکبر شیروانی نویسنده اصفهانی است که مجموعه کتاب هایش به دوران قاجار باز می گردد، در یکی از مجموعه هایش با مسافران قاجاری به سن پترزبورگ سفر می کند.
به عقیده شیروانی  «تماشای شهر» نقطه تلاقی چند علاقه بود؛ علاقه به متون کهن، سفرنامه‌خوانی، سفر و دست آخر علاقه به خود شهر است و زبان و نثر سفرنامه‌های دوره قاجار به زبان امروزی نزدیک است همچنین وی به شهر و سفر همانند موجودات زنده‌ نگاه می کند که با هر نظر به یکی از ویژگی‌های‌شان اشاره می کند.

"سن پترزبورگ موزیکانچی دارد" یکی از پنج کتاب مجموعه آثار تماشای شهر است. در این مجموعه اولین تصویرها و گزارش مسافران قاجاری از پنج شهر از میان سفرنامه‌های موجود به شکل ویراستاری و دبیری‌شده کنار هم قرار گرفته‌اند. 
شیروانی که علوم اجتماعی را تا کارشناسی خوانده و کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ پژوهش هنر ادامه داده است و در کنار روزنامه‌نگاری در صفحات ادبی رزونامه‌های شرق، همشهری و ایران، تدریس نویسندگی و داستان‌نویسی را هم در رادیو ایران و کتابخانه‌ها بر عهده داشته و در ۹ دوره‌ی آموزشی به کتابداران کتابخانه‌های سراسر کشور «شناخت رمان و آشنایی با سبک، ژانر، مکتب و نویسندگان کلاسیک» درس داده است جزو برگزیدگان سیزدهمین جشنواره‌ی کتاب و رسانه در بخش معرفی کتاب است.
در مقدمه کتاب می خوانیم که: 
موسیقی زندگی با مکان و زمان پیوند دارد.صدائی و هر صدائی که می شنویم پیوند می خورد با مکان و زمان؛ ما در متن موسیقی زندگی می کنیم و دائم در حال داد و ستد با صداهای اطرافمان هستیم. به نظر می رسد از بین حواس پنج گانه کمترین کنترل را بر حس شنوایی داریم و گریز از مکان، گریز از صداهایی است که می شنویم و در جست و جوی نوایی تازه، صدای اذان یا ناقوس کلیسا برای آنان که مدتی در جایی بی اذان یا بی ناقوس بوده اند آهنگی دیگردارد. مردم به زبان های گوناگون سخن می گویند و تنوعی که از گویش و لهجه هر زبان سراغ داریم با شهرها پیوند می خورد، بخشی از انگیزه های سفر گوش سپردن به موسیقی متفاوت است.

کد خبر 372743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.