افزایش خروجی زاینده‌رود و برکت سیلاب برای قنات‌های اصفهان

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهمترین آنها افزایش خروجی سد زاینده‌رود، جان گرفتن قنات‌های اصفهان، خدمات ارائه شده به سیل‌زدگان و انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت تجارت عراق، را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خروجی آب از سد زاینده‌رود برای تحویل نوبت دوم حقابه کشاورزی اصفهان به‌منظور ادامه کشت پاییزه افزایش یافت و تا بیستم خرداد ماه سال‌جاری ادامه دارد. همچنین ورودی سد زاینده‌رود ۱۹۱ و خروجی آن ۵۹ مترمکعب بر ثانیه اعلام شد.

هشتم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ بود که برای آبیاری کشت کشاورزان شرق و غرب اصفهان، به مدت ۲۰ روز خروجی از سد زاینده رود افزایش یافت و آب تحویل کشاورزان شد.

در بازدید میدانی خبرنگاران از بندهای آبخیزداری نهچیر، طالخونچه و حوضچه آبگیر فلفلی شهرستان مبارکه مشخص شد که در پی بارندگی‌های اخیر دو بند آبخیزداری نهچیر و طالخونچه پس از سال‌ها آبگیری شد. و همچنین با آبگیری بند آبخیزداری باغ سرخ این شهرستان در پی جاری شدن سیلاب اخیر حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب استحصال شده و حدود ۲۷ قنات مهم آن تغذیه خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه در نشست مشترک با وزیر تجارت عراق، با تاکید بر اجرای توافق تجاری با عراق مبنی بر افزایش تجارت بین دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰، خواهان تسریع در اجرای توافقات شد. رضا رحمانی در تشریح مذاکرات این سفر نیز بیان کرد: "در سفر چندی پیش به بغداد توانستیم چندین تفاهم نامه همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق امضا کنیم که این تنها یکی از توافقات امضا شده میان دو کشور در این سفر بود. تفاهم‌ها در راستای تسهیل در حوزه تامین زیرساخت، تجارت، حمل نقل جاده ای، موضوعات کنسولی، بیمه ای، استاندارد، ترانزیت و... است که به عنوان مثال در حوزه ریل، احداث راه آهن شلمچه به بصره تفاهم شد. یکی از مواردی که بین دو کشور تفاهم شد، افزایش مبادلات تجاری به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ بود."

درهفته ای که گذشت، اقداماتی چند برای کمک به سیل زدگان در استان‌های کشور انجام شد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی اینستاگرامی از فعال شدن اولین سایت نسل چهارم تلفن همراه در شهرستان پلدختر واقع در استان لرستان خبر داد و همچنین کمی بعدتر اعلام کرد که شرایط ارتباطات استان لرستان به وضعیت عادی برگشته است. ارائه خدمات رایگان به مردم تمدید و ادامه می یابد، در منطقه سیل زده پلدختر بالن اینترنتی نیز نصب و نسل دوم و پیامک ها فعال شده، فیبرنوری قدیمی از بین رفته که فیبرنوری  جدید جایگزین آن شده است.

** مدیرعامل راه آهن از تشکیل قطار امداد برای انتقال مواد غذایی و مایحتاج مردم سیل‌زده در شهرها و روستاهای لرستان و خوزستان خبر داد.

** مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت وام ضروری پنج میلیون تومانی به بازنشستگان کشوری آسیب دیده از سیل اخیر در استان های گلستان، لرستان و مازندران خبر داد و گفت: این تسهیلات، ۲ هزار فقره به مبلغ پنج میلیون تومان و با بازپرداخت ۳۶ ماهه است که امیدواریم بخشی از مشکلات بازنشستگان در مناطق سیل زده به این ترتیب حل شود.

** مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۲۰ واحد مسکونی درحال ساخت در اختیار سیل زدگان سمیرم قرار داده می‌شود، گفت: تسهیلات بازسازی مسکن روستایی به مبلغ ۴۰ میلیون تومان هم اکنون در همه روستاهای خسارت دیده استان آماده پرداخت به مردم است.

** مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از برقراری گاز ۲۶۰ روستای پلدختر خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها پنج روستای بخش غربی پلدختر فاقد گاز است. و تعداد ۱۳ هزار و ۴۰۰ مشترک شهر پلدختر و ۳ هزار و ۸۰۰ ساکن روستاهای این شهرستان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

** مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان از وصل شدن آب شرب ۷۲۲ روستای سیل زده این استان خبر داد و گفت: در سیل دوم لرستان ۷۹۶ روستا با مشکل تامین آب مواجه شدند که با تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای این شرکت، اکنون تنها ۷۴ روستا با مشکل مواجه هستند که در روزهای آتی مشکل این روستاها نیز رفع می‌شود. برای رفع مشکل این روستاها ۷۵ اکیپ اجرایی به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا بتوانند آب شرب این روستاها را وصل کنند. در هفته گذشته علاوه بر تلاش برای رفع مشکل آب شرب مناطق سیل زده استان لرستان، آبرسانی سیار با ۳۲ تانکر در کنار ۵۷ کامیون آب بسته‌بندی، به این مناطق ارسال شده است.

** با اجرای عملیات اتصال زهکش‌های شمال شهر گمیشان، ظرفیت تخلیه آب این شهر افزایش یافت. به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان با انجام این عملیات تخلیه آب شمال شهر گمیشان به تالاب گمیشان به بیش از ۲۰ متر مکعب در ثانیه افزایش یافته است.

** سیمان مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی در تمام استان‌های سیل‌زده به صورت رایگان از سوی بنیاد مستضعفان تأمین می‌شود. همچنین دبیر کمیته کمک‌های بنیاد مستضعفان در سوانح طبیعی از تخصیص ۱۰۰ هزار تن سیمان برای بازسازی خانه‌های روستایی و شهرهای کوچک دو استان گلستان و مازندران به ارزش ۱۶۰ میلیارد ریال خبر داده است.

** وزیر نیرو اعلام کرد: از میان ۸۷۰ روستای استان لرستان که بر اثر وقوع سیلاب با قطعی برق مواجه شده بودند مشکل بیش از ۷۷۰ روستا برطرف شده است.

** معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با حمایت و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی، خسارت‌های کشاورزان و باغداران جبران خواهد شد، افزود: دستورالعمل‌های لازم برای حذف و کاهش بوروکراسی‌های اداری در پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان بخش کشاورزی ابلاغ شده است، همچنین ایران از کشورهای سیل خیز است و باید آمادگی لازم برای این بحران ها وجود داشته باشد.

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته اخیر به شرح زیر است؛

** بر اساس اعلام وزیر نیرو؛ در حال حاضر ۷۳ درصد از حجم مخازن سدهای کشور پر شده است و از میان ۴۵ میلیارد مترمکعب آورد رودخانه‌های کشور در سال آبی جاری، حدود ۲۸ میلیارد مترمکعب آن در سدهای خوزستان آرام گرفته است. که از این میزان نزدیک به ۱۷ میلیارد مترمکعب آن مربوط به سدهای خوزستان و ۶.۵ میلیارد مترمکعب از همین خروجی تنها مربوط به سد دز است؛ رقمی که به بیش از ۲.۵ برابر حجم مخزن این سازه است. همچنین بیش از ۶ میلیارد مترمکعب آب شیرین در مخزن سد کرخه ذخیره شده است.

** " پرورش ماهی در قفس با همکاری کشور نروژ " ؛ رؤسای سازمان دامپزشکی ایران و نروژ در حاشیه اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام درباره سلامت آبزیان که در شیلی برگزار شد، برای مراودات بیشتر در قالب پروتکل همکاری بین دو کشور، اعلام آمادگی کردند.

** "ادغام دو شرکت آبفای شهری و روستایی اصفهان"؛ سخنگو و مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: بر اساس برنامه ریزی وزارت نیرو قرار بر این شد تا دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی اصفهان الحاق و ادغام شود. اهدافی که وزرات نیرو از ادغام این دو مجموعه پیگیری می‌کند، این است که بتوان با یک سیاست واحد، تامین و توزیع آب شرب و بهداشت شهرها و روستاهای استان انجام شود. همچنین در حوزه بهره برداری و تامین آب، هزینه ها کاهش یابد و با تسریع در انجام امور و افزایش کیفیت خدمات، حداکثر رضایتمندی مردم به ویژه روستاییان فراهم شود. بی شک با توجه به ظرفیتی که در شرکت‌ آبفای شهری وجود دارد و ایجاد یک مدیریت واحد، بهتر و بیشتر می توان بر مشکلات فائق آمد.

** رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سیاست‌های امسال بسیار تعیین کننده است، گفت: صاحبنظران سال ۱۳۹۸ را از دو زاویه "تشدید مشکلات" و "غلبه بر مشکلات" پیش‌بینی می کنند. اولین زاویه، "تشدید مشکلات" است که شامل مواردی همچون تاثیر بیشتر تحریم‌های آمریکا، کاهش درآمدهای نفتی، تشدید تورم رکودی، هجوم نقدینگی، کاهش بیشتر رشد اقتصادی و ... است. دومین زاویه نیز "غلبه بر مشکلات" است که مواردی مانند کند شدن تیغ تحریم ها، افزایش مبادلات با همسایگان و کشورهای دوست، کاهش قابل توجه واردات غیرضرور، رونق تولید ملی، افزایش صادرات غیر نفتی، کنترل بازار ارز، توان مهار نقدینگی و ... را شامل می شود.

** یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایمنا گفت که نقش بانک‌ها در اقتصادهای بانک محوری همچون نظام مالی ایران غیر قابل انکار است و در صورتی که این نهادهای مالی عظیم، توسعه اقتصادی کشور را در الویت قرار دهند، تولید و دیگر ارکان اقتصادی داخلی رونق پیدا می‌کند و در حقیقت بانک‌ها عامل اصلی رونق تولید در کشور هستند. علم اقتصاد از ابعاد مختلفی، توسعه مالی و نقش بانک‌ها در این توسعه را مورد موشکافی قرار داده و در این راستا، آنچه در خصوص نظام‌های مالی بانک‌محور اهمیت پیدا می‌کند، توزیع تسهیلات اعطایی بین بخش‌های اقتصادی از سوی بانک‌های تخصصی است.

** مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان از پیش‌بینی برگزاری ۵۱ عنوان نمایشگاه طی سال ۹۸ در این استان خبر داد و گفت: در برنامه‌ریزی این نمایشگاه‌ها به توسعه تولیدات داخلی توجه ویژه‌ای شده است.

** رییس انجمن صنفی کشتارگاه های صنعتی مرغ اصفهان گفت: هیچگونه افزایش قیمتی در بازار مرغ انجام نشده و قیمت این محصول در هفته گذشته کاهشی نیز بوده است.

** رییس کل بانک مرکزی سال ۹۸ را سال تعیین کننده در عرصه اقتصادی خواند و از مدیران عامل بانک‌ها خواست با اعطای هدفمند تسهیلات، به رونق تولید کمک کنند. وی با اشاره به حوادث غیر مترقبه اوایل سال جاری نیز اذعان کرد که متاسفانه جمع زیادی از هموطنان به دلیل سیل با مشکلات زیادی مواجه شدند و ضمن ابراز همدردی با آنان، تاکید کرد با استفاده از ظرفیت سیستم بانکی در جهت بهبود شرایط زندگی و ارائه تسهیلات لازم به ویژه در حوزه منازل مسکونی، واحدهای تجاری و باغات و کارگاه‌های صنعتی و سایر نیازها تلاش خواهد شد؛ که قطعا بودجه ۹۸ امکان پاسخگویی به آن را ندارد و در کنار تسهیلات بانکی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ضروری خواهد شد.

** در پایان معاملات دومین هفته کاری سال ۹۸ بورس تهران؛ شاخص کل با سه هزار و ۷۳۹ واحد معادل ۲.۰۶ درصد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۱۸۵ هزار و ۲۸۱ واحد رسید.

** مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کل صادرات ۱۱ ماهه سال گذشته (بدون احتساب میعانات گازی) در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶ رشدی حدود شش درصد و صادرات محصولات صنعتی و معدنی نیز (بدون احتساب میعانات گازی) رشد نزدیک به هشت درصد داشته است. صادرات کالاهای صنعتی و معدنی (به غیر از میعانات گازی) طی ۱۱ ماهه سال گذشته به رقمی بالغ بر ۲۸.۲ میلیارد دلار رسیده است. در مدت مذکور در گروه محصولات پتروشیمیایی، محصولات پتروشیمی با ۱۳.۲ میلیارد دلار و ۱۴ درصد رشد، محصولات پایه نفتی شامل قیر و روغن‌های صنعتی با حدود ۲.۲ میلیارد دلار و ۱۲ درصد رشد و محصولات عمده پلیمری نیز با حدود ۱.۵میلیارد دلار صادرات، سه درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ تجربه کرده‌اند.

**  دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در گفت و گو با ایمنا، اعلام کرد که وجود بندهایی تحت عنوان آبخیزداری و چاه‌های غیرمجاز در بالادست سبب می شود که با وجود بارش های مطلوب، حجم روان آب‌ها کم باشد و تا این معضل حل نشود، حجم سد زاینده رود افزایش نخواهد یافت و انتظار مردم در خصوص جاری بودن همیشگی رودخانه تامین نمی شود. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد آب رهاسازی شده از بالادست به دلیل بارگذاری ها و وجود بندهای آبخیزداری به مقصد نمی رسد. رودخانه زاینده‌ رود باید ساماندهی و لایروبی شود.

** قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افت ارزش دلار، به بالاترین حد خود طی یک هفته گذشته صعود کرد. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری سنگاپور و بازار معاملات آتی آمریکا حدود ۰.۴ درصد رشد کرد و به ترتیب به  ۱۲۹۵.۸۱ و ۱۳۰۰.۱۰ دلار رسید. از طرفی دلار در مقابل ارزهای رقیب ۰.۱ درصد افت کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر ساخت.

** معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیل اخیر تا تاریخ هجدهم فرودین ماه سال‌جاری ۶۷۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان و تولیدکنندگان در ۱۹ استان درگیر کشور خسارت وارد کرده است. گسترش خسارات وارده در برخی از استان‌های کشور همچون گلستان، خوزستان، مازندران و لرستان بیشتر و در سایر استان ها درصد خسارت کمتر بوده است. به طوری‌که ۷۶ درصد کل خسارات در چهار استان خوزستان، گلستان، مازندران و لرستان حادث شده و متاسفانه خسارات وارده در استان خوزستان در حال گسترش بوده و نهایی نشده است.

** رییس کل گمرک ایران برنامه‌ها و تصمیمات این سازمان در راستای کمک به تحقق شعار رونق تولید در سال‌جاری را اعلام کرد و گفت: در گمرک می‌توانیم بهترین نقش و تأثیر را در رونق تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشیم، به شرط آنکه در بعد کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان ترخیص کالا اقدامات و تسهیلات بیشتری را اعمال نماییم.

** عضو سابق هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا،  اظهار کرد: دولت مجبور است برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در سال ۹۸ از ظرفیت بانک مرکزی، نظام بانکی کشور و استقراض از مردم استفاده کند که با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر امکانپذیر نیست. نه تنها افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان به شکل سالم امکانپذیر نیست بلکه یک مشکل جدی برای دولت محسوب می شود.

** شوک یک روزه بازار سکه و ارز؛ روند افزایشی در بازار سکه و ارز به صورت تدریجی و آرام ادامه داشت تا اینکه روز سه شنبه، جهشی افزایشی در این بازار باعث شد که سکه از مرز پنج میلیون تومان و دلار از ۱۴۰۰۰ تومان بگذرد.

** مدیر کل راه آهن استان اصفهان گفت: طول شبکه ریلی کشور ۱۲ هزار کیلومتر است و سهم اصفهان از این میزان تنها ۹۰۰ کیلومتر است. وی با بیان اینکه باید به توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل سبز توجه شود اظهار کرد که حمل و نقل نقش کلیدی در توسعه اقتصادی هر کشور دارد و سیاست راه آهن استقبال و خرید از ریل های تولید شده در داخل کشور است. هدف‌گذاری راه آهن ایران این است که ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر کشور را جابه‌جا کند لذا باید به سمت و سویی برویم که ظرفیت جابجایی بار در اصفهان از طریق ریل افزایش یابد.

** سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به تخصیص چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازان از مجموع ١١ هزار میلیارد تومان گفت: ضروریست توجه بیشتری به صنعت قطعه سازی در کشور انجام پذیرد. البته قطعه سازان با وجود مشکلات که بیشتر آن داخلی بود توانستند تولید را حفظ کنند، این در حالی است که نقش صنعت خودرو در اقتصاد، ۳.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی و در عین حال سهم ۱۲ درصدی اشتغالزایی این صنعت باعث شد تا پس از نفت در اولویت تحریم آمریکا قرار گیرد.

** رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: مهمترین پیش شرط برای ایجاد آرامش در بازار طلا، بازگشت ثبات به اقتصاد کشور بویژه حوزه ارز است، در سال ۹۷ کسب و کار فعالان صنعت طلا و جواهر چنگی به دل نزد زیرا نوسان های شدیدی در اقتصاد بوجود آمد که ناشی از تلاطم های ارزی بود. آیت محمدولی با ابراز امیدواری از اینکه در سال ۹۸ بازار طلا نسبت به سال گذشته بهبود یابد و شرایط سال گذشته در بازار تکرار نشود، اظهار کرد که تحقق این امر پیش شرط هایی دارد که مهمترین آن موفقیت سیاستگذاران اقتصادی در مدیریت اقتصاد و بازار است؛ اگر مدیریتی که در نیمه دوم پارسال اجرایی شد، تداوم یابد، می توان به آینده امیدوار بود.

کد خبر 372711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.