بیشترین اتلاف نیروی انسانی در شهرداری‌ها انجام می‌گیرد

استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه شهرداری‌ها نهادهایی هستند که بیشترین اتلاف نیروی انسانی را دارند گفت: تعداد زیادی از کارکنان هر قسمت از شهرداری بدون دلیل در آن بخش قرار گرفته و اموری که توسط یک نفر هم می‌تواند انجام شود به چندین نفر محول شده است.

محمد سینا نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کاهش پرداختی شهرداری به کارکنان راه حلی برای ایجاد درآمد پایدار نیست بلکه کاهش تعداد نیروی انسانی و تبدیل نیروهای انسانی حاضر در شهرداری به سرمایه انسانی منجر به ایجاد درآمد پایدار می شود. تعدیل نیرو با توجه به حجم زیاد نیروی خدماتی در شهرداری و مورد نیاز نبودن بسیاری از آنها لازم و ضروری است و منجر به ایجاد درآمد پایدار می شود.

وی افزود: هر شرکت یا نهاد دولتی یا خصوصی می‌تواند بنا به موقعیت و شرایط خود روشی برای کاهش هزینه انتخاب کند تا از این طریق به بقا و سودآوری بیشتر خود کمک کند که این راه حل در مورد شهرداری ها تعدیل نیروهای اضافه است.

این کارشناس اقتصاد شهری خاطر نشان کرد: برنامه تعدیل نیرو در راستای کاهش فعالیت‌های شهرداری باعث هدفمند شدن آن می‌شود و کاهش هزینه های ناشی از حجم زیاد کارکنان درآمدی پایدار برای شهرداری است. تعدیل نیرو به تشریح کاهش نیروی انسانی بدون کاهش سطح فعالیت‌ها و مطابق با برنامه‌های راهبردی شهرداری کمک می‌کند.

نظامی یادآور شد: سیستم مدیریت شهری می‌تواند در صورت نیاز کارکنان را بر اساس تخصص و تجارب در بخش‌های دیگر به کار گیرد یا حتی‌المقدور تاثیرات ناگوار کاهش نیروها را با آگاهی‌بخشی نسبت به فعالیت‌های رکودی شهرداری کاهش دهد.

وی با بیان اینکه در زمینه ایجاد درآمد پایدار برای شهر، استفاده از "رویکرد اقتصادیABC" به مفهوم "هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت " مفید خواهد بود گفت: هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت معمولا برای هزینه‌های سربار تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش تلاش می‌شود هزینه‌های سربار با فعالیت‌های تولیدی مرتبط شود و هزینه های سیستم مالی اداری به حداقل ممکن برسد.

استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: رویکرد ABC اصولا به دنبال ارتباط دادن هزینه‌های سربار با تولیدات یا فعالیت‌های یک شرکت است و می‌تواند به مدیران کمک کند تا دقیقا اهداف کاهش نیروی انسانی را به طور راهبردی دنبال نمایند. در حقیقت حذف نیروهای سربار از شهرداری، ایجاد درآمدی پایدار برای نظام مالی این نهاد است.

نظامی با اشاره به عملکرد مناسب شهرداری زنجان در زمینه بکارگیری رویکرد ABC تصریح کرد: تفکیک فعالیت‌ها براساس روش ABC می‌تواند به کاهش نیروهای غیرتولیدی نیز کمک کند. برقراری ارتباط بین دوایر تولید، بازاریابی و اداری باعث می‌شود تا به تناسب کاهش نیروهای بخش تولیدی، نیروهای بخش اداری و بازاریابی نیز کاهش پیدا کند.

کد خبر 372708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.