شکایت از مظلومیت اصفهان در سیل/ حمایت از سپاه

نمایندگان استان اصفهان نخستین هفته‌ کاری سال ۱۳۹۸ پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند، اما اعتراض به انفعال مجلس در قضیه سیل، بی بهره ماندن زاینده رود از بارشهای اخیر، تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی آمریکا و گرانی کالاهای اساسی در عید نوروز مهمترین فعالیت‌ آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس پوربافرانی،  نماینده مردم نایین در مجلس در نطق میان دستور روز دوشنبه -۱۹ اردیبهشت- مجلس با تسلیت جانباختن تعدادی از هموطنان در سیل و حوادث جاده‌ای در نوروز ۹۸، گفت: سیل بی‌سابقه اخیر که موجب ایجاد خسارتهای فراوانی به زیرساختهای استان‌های مختلف شد، در حوزه منابع آبی برکت و برای برنامه‌ریزان و مدیران کشور درس عبرتی بود تا مدیران در هنگام حوادث فقط به فکر راه چاره نباشند بلکه پیشگیری کنند و علاج واقعه را قبل از وقوع کنند.

وی، ضعف در پیش‌بینی درست، آمادگی نداشتن، مدیریت ضعیف و نادرست حین بحران و فقدان تدبیر به ویژه در روزهای ابتدایی بحران سیل اخیر را مورد اشاره قرار داد.

مجلس در مسأله سیل منفعل بود

نماینده مردم نایین در مجلس با انتقاد از عملکرد قوه مقننه در مسئله سیل، گفت: چرا مجلس در سیل منفعل بود و هیچ جلسه اضطراری تشکیل نشد؟ وی در عین حال امدادرسانی‌های مردمی، دستگاه‌های اجرایی و امدادی، نیروهای مسلح و موکب ها را مورد تقدیر قرار داد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواستار بازسازی زیرساختهای استانهای سیل‌زده و اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی سیلاب‌ها پس از فروکش کردن سیلاب در استان‌های سیل‌زده شد.

چرا اجازه می دهید سر مجلس کلاه بگذارند؟

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر میمه و برخوار در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل "۸۴" قانون اساسی و ماده "۲۰" آیین‌نامه‌ در اخطار و تذکری، یادآور شد: مجلس شورای اسلامی روز گذشته به بررسی ابعاد سیل اخیر در برخی از شهرهای کشور پرداخت که قرار بود این جلسه با حضور وزرای مربوطه برگزار شود. این اتفاق رخ نداد و دلیل آن حضور وزرا در منطقه سیل زده خوزستان عنوان شد، اما ما خبردار شدیم که وزرای نیرو و کشور و راه و شهرسازی به مناطق سیل زده نرفته بودند.

وی با طرح این سوال که « چرا اجازه می دهید که سر مجلس شورای اسلامی کلاه بگذارند؟» ابراز عقیده کرد: این به معنای کلاه گذاری سر مردم و همه افراد دارای مشکل است. بازی گرفتن مجلس شورای اسلامی به این شکل درست نیست. باید در درجه اول رییس مجلس و هیات رییسه این موضوع را پیگیری کنند.

علی مطهری، رییس جلسه در پاسخ به این اخطار، گفت‌: تعبیر کلاه گذاشتن سر مجلس شورای اسلامی خوب نیست. نباید زود قضاوت کرد. اجازه دهید دولت در این باره توضیح دهد و بعد از آن قضاوت کنید. به ما گفته بودند که قرار است وزرا به خوزستان بروند و به همین دلیل نمی‌توانند در جلسه مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند. در حال‌ حاضر متوجه شده ایم که آنها به خوزستان نرفته اند. این تردیدی را ایجاد کرده که باید در این باره توضیح داده شود.

در قضیه سیل مظلومیت استان اصفهان را ببینید

حاجی دلیگانی همچنین با بیان این‌که به داد زاینده رود برسید، در این باره توضیح داد: ۹۷۵ میلیمتر باران در منطقه  آمد، اما آب به سمت زاینده رود حرکت نکرد. دلیل آن بود که اجازه ندادند سد تونل ۳ اجرایی شود که اگر این اتفاق رخ می داد در حال‌ حاضر شاهد بروز سیل در خوزستان و لرستان نبودیم. مظلومیت استان اصفهان را ببینید.

سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریستی در منطقه است

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی روز سه شنبه-۲۰ فروردین- مجلس اقدام آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریست‌ها را محکوم کرد و گفت: سپاه پاسداران بزرگترین نیروی ضد تروریستی در منطقه است و در مبارزه با تروریست‌های همچون داعش شهدای زیادی را تقدیم کرده است. اکنون هم این عزیزان در حال خدمت رسانی به مردم مناطق سیل زده هستند.

وی افزود: امروز مجلس نمایش زیبایی از وحدت نشان داد نشان داد که همه ما سپاهی هستیم و جلوی تهدیدها و تحریم‌ها ایستاده‌ایم چرا که بهترین راه همین وحدت است.

چرا تالاب گاوخونی هنوز سیراب نشده است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نطق خود عنوان کرد: کشور ما در این روزها شاهد بارش باران بود که در پی آن سیل‌های را هم شاهد بودیم. عدم توجه به زیرساختها و پروژه‌های لازم تخریب عوامل طبیعی این شیرینی باران در کام مردم تلخ کرد امید است با جبران خسارت برخورد با مقصرین و توجه به محیط زیست از تکرار این گونه مشکلات جلوگیری شود. باید توجه کرد که آب هدر نرود و مدیریت شود. با توجه به بارندگی‌های اخیر به چه دلیل تالاب گاوخونی هنوز سیراب نشده است. از مردم حوزه انتخابیه درخواست دارم به موضوع مصرف آب و بهینه سازی مصرف توجه کنند تا مشکلی در خصوص آب شرب تابستان و آب زراعی ایجاد نشود.

وی افزود: مسؤولان هم باید به موضوع احیای زاینده رود و طرح‌های انتقال آب توجه بیشتری داشته باشند. من از اقدامات نیروهای نظامی، انتظامی، اجرایی و نیروهای مردمی تشکر می‌کنم که در این سیل تلاش‌های زیادی داشتند و همچنین به بازماندگان تسلیت می گویم امیدوارم مشکلات این مردم هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

رونق اقتصادی دستور کار نخستین روز کاری سال ۹۸

فولادگر ادامه داد: امسال نیز در راستای عناوین سالهای اخیر نامی مرتبط با مسائل اقتصادی به سال ۹۸ اختصاص یافت و مقام معظم رهبری نام این سال را سال رونق اقتصادی عنوان کردند.ما نیز در کمیسیون ویژه از اولین روز کاری سال ۹۸ موضوع رونق اقتصادی را در دستور کار خود قرار دادیم. روز گذشته راهکارهای را در این حوزه با حضور نمایندگان بررسی کردیم ما می‌توانیم دو گروه فعالیت را در این حوزه انجام دهیم گروه اول اقدامات حمایتی است شاید به اندازه کافی در این خصوص قانون داشته باشیم؛ ما باید در این حوزه کارهای نظارتی را افزایش دهیم و علت عدم اجرای قانون را شناسایی کنیم. در گروه دوم اقدامات از نوع رفع موانع تولید و بهبود مستمر محیط کسب و کار و تنقیع مقررات است که شاید این گروه از فعالیت‌ها مؤثر تر از گروه قبل باشد.

همسران جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان مظلوم واقع شده‌اند

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه با تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار و جانباز در تذکری گفت: به کوری چشم ترامپ، نهضت انقلاب اسلامی که سپاه از دستاوردهای آن مراقبت می‌کند تا انقلاب حضرت مهدی (عج) ادامه خواهد داشت.

وی در تذکری گفت: در روز جانباز به همه دستگاه‌ها تذکر می‌دهم که قوانین ایثارگران را اجرا کنند بخصوص درباره‌ی همسران جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان که مظلوم واقع شده‌اند.

باید ببینیم چرا بخش دچار فساد شده است؟

 حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در نشست خبری در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس با موضوع رونق تولید بیان کرد: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی دارای چهار محور کاری است. اولین گام حمایت از تولید است، گام بعدی پیگیری اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴ برای تقویت بخش خصوصی و به میدان آمدن مردم است، گام بعدی بهبود مستمر فضای کسب و کار و آخرین گام بحث اشتغال و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. کمیسیون در هر چهار محور اقداماتی را انجام داده است و هر چهار محور فعالیت‌های کمیسیون هم راستای رونق تولید است.

فولادگر در ادامه تاکید کرد: ما به دنبال تهیه گزارشی هستیم تا ببینم چرا بخش خصوصی نتوانسته به جایگاه اصلی که برای آن تعریف شده است دست یابد و دچار فساد شده است.

فولادگر در ادامه با تاکید بر این که بهترین راه برون رفت از مشکلات اقتصادی رونق تولید است بیان کرد: در همه دیدگاه‌های اقتصادی با هر مکتب اقتصادی اگر بخواهند مسیر برون رفت از رکود تورمی را طی کند به سراغ حمایت از تولید و رونق گرفتن بازار تولید می‌روند. رونق تولید سبب ایجاد اشتغال شده و ما را از حالت رکود تورمی بیرون می‌برد و بخش خصوصی را به صحنه اقتصادی می‌آورد.

تا انقلاب هست سپاه نیز خواهد بود

حجت الاسلام احمد سالک به نمایندگی از فراکسیون ولایی در واکنش به اقدام ترامپ در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران بیان کرد: به ملت شریف و غیور ایران اعلام می‌کنم که ما متکی به اصول نظام جمهوری اسلامی هستیم. مطابق اصل ۱۵۰ قانون اساسی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی انقلاب تشکیل شد برای ادامه نقش خود یعنی نگهداری از انقلاب و دستاوردهای آن پابرجا خواهد ماند.

وی در ادامه اظهار کرد: آقای ترامپ اگر دیروز دوقطبی غرب و شرق در دنیا بود امروز دو قطبی اسلام و استکبار است و ان‌شاءالله اسلام پیروز شده و شاهد حکومت عدل جهانی خواهیم بود. ترامپ بداند تا زمانی که انقلاب هست سپاه نیز خواهد بود.

آمریکا به طور غیررسمی به جمهوری اسلامی اعلام جنگ کرده است

نماینده مردم اصفهان در ادامه تصریح کرد: اگر امروز آمریکا سپاه را تروریسم اعلام کرده باید بداند که اعلام جنگ غیررسمی با جمهوری اسلامی کرده است. آمریکا بداند که سربازهای آمریکایی در منطقه به ویژه در مرکز فرماندهی آنها (سنتکام) امنیت نخواهند داشت.

سالک گفت: آمریکا از روی عجز دست به این اقدام زده است، ۴۰ سال است که دست به تحریم ملت ایران زده اما راه به جایی نبرده است از این پس نیز این گونه خواهد بود.

 اقدام آمریکایی‌ها در شرایط امروز، حماقت است

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در جلسه روز سه شنبه مجلس در اخطاری اظهار کرد: اقدام آمریکایی‌ها مرا به یاد این جمله می‌اندازد که «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد». در روزهایی که سپاه پاسداران مشغول خدمت رسانی به مردم سیل زده و لایروبی شهرها و خانه‌های مردم است در چنین شرایطی جای حماقت برای ترامپ و سازمانهایی است که دست به این اقدام زده‌اند.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس تصریح کرد: اگر دفاع از کشور و مرزها جرم و اقدام تروریستی محسوب می‌شود همه ما نیز تروریست هستیم چون همه ملت ایران پشت انقلاب و سپاه هستند.

وی خطاب به هیات رییسه مجلس گفت: با توجه به اهمیت موضوع می‌خواهم که دستور جلسه تغییر داده شود و طرح تقویت جایگاه سپاه برای مقابله با آمریکا در دستور قرار گیرد.

تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور

دوشنبه-۱۹ فروردین

سید ناصر موسوی لارگانی به رییس جمهور، وزیر اطلاعات، وزیر کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر دادگستری: علت گرانی افسار گسیخته کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ایام نوروز از قبیل گوشت، مرغ، میوه، سیب زمینی و پیاز چیست؟ چرا با اخلال گران بازار برخوردی نمی‌شود.

به رییس جمهور: علت عدم حضور رییس جمهور در جلسه مهم بررسی نحوه خدمت رسانی به استان‌های سیل زده در حضور مقام معظم رهبری چیست؟ علت عدم حضور رییس جمهور در زمان وقوع سیل در استان‌های شمالی و غربی کشور که موجب ایجاد ناامیدی شدید در بین مردم شد، رییس جمهور چه کاری مهم‌تر از حضور در مناطق سیل زده در ۱۰ روز اول حادثه داشت.

سه شنبه-۲۰ فروردین

حسینعلی حاجی دلیگانی به وزیر جهاد کشاورزی: پیش خرید نقدی مزارع گندم توسط دلالان با قیمت پایین‌تر از خرید تضمینی گندم قطعا مشکلاتی را در آینده ایجاد خواهد کرد.

تذکر به وزیر راه و شهرسازی: چرا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی نسبت به اعاده خدمت جانبازان بازنشسته و ادامه خدمت ایثارگران تا ۳۵ سال برابر بند (ج) و (ق) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه اقدام نمی کند،

 تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص اینکه صادرات بی رویه الیاف پنبه، ریسندگی و بافندگی را ورشکست خواهد کرد و لطفا قبل از ایجاد بحران تدبیری بیاندیشید.

سیدمحمدجواد ابطحی، به وزیر علوم و تحقیقات: ضرورت به تعویق انداختن آزمون کنکور سراسری  و کنکور کارشناسی ارشد با توجه به شرایط حاد داوطلبان مناطق سیل زده.

کد خبر 372691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصفهان IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    5 0
    اصفهان باید حق چند ساله خودشو با شجاعت طلب کنه
  • آیدین IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    انتقال آب به اصفهان 5 مترمکعب بر ثانیه است، چگونه می تواند جلوی سیلاب 2500 مترمکعب بر ثانیه ای را بگیرد؟ قبل از احساساتی شدن فکر کنیم.