دیدار دیپلمات‌ها با سرداران/اقتصاد در پی سیاست؟!

دیدار محمدجواد ظریف با سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاتک به جنگ ارزی در دبی و هواشناسی دوساله اقتصاد از مهمترین عناوین روزنامه های امروز پنجشنبه - ۲۲ فروردین‌ماه- است.

 به گزارش ایمنا، روز چهارشنبه-۲۲ فروردین- وزیر امور خارجه کشورمان به همراه دو معاون خود به دفتر فرماندهی کل سپاه رفتند و با فرماندهان ارشد این نهاد دیدار و گفت‌وگو کردند. مطابق اصل مرسوم در علوم سیاسی و جامعه‌شناسی وجود دشمن خارجی، وحدت داخلی را تقویت می‌کند، در نتیجه قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی در عرصه داخلی ایران برای عاملان این تصمیم  نتیجه عکس به همراه آورد. به تعبیر رئیس جمهوری در جلسه هیأت وزیران، اگر آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که با این اقدام می‌توانند در حاکمیت ایران اختلاف ایجاد کنند حالا درمی‌یابند که سخت در اشتباه بوده‌اند.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «دیدار دیپلماتها با سرداران» وزیر امور خارجه در حاشیه دیدار سرلشکر جعفری و دیگر فرماندهان سپاه، اقدام علیه این نهاد را به معنای شکست سیاست‌های امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه دانست و گفت: ملت، دولت و نظام از کسانی که جان خود را برای امنیت ما مایه گذاشته‌اند و فداکاری و ایثار می‌کنند دفاع کرده و در کنار آنها ایستاده اند.

ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها با این اقدام نشان دادند که منافع رژیم صهیونیستی را حتی بر منافع، سلامت و آرامش خودشان ترجیح می‌دهند و حاضرند نیروهایشان در منطقه را برای کمک به یک نفر که در انتخابات رژیم صهیونیستی برنده شود به خطر بیندازند. این امر را زنگ خطر بسیار بزرگی برای مردم امریکا دانست و افزود: این اقدام آمریکا ناشی از شکست و استیصال آنهاست و همه این سرمایه‌گذاری‌ها با تلاش مردم این کشورها و حمایت مستقیم جمهوری اسلامی ایران و نقش ویژه‌ای که سپاه در این زمینه داشته است به شکست انجامیده است.


روزنامه خراسان  به بررسی  روند جهش بورس و  عقبگرد دلار به کمتر از ۱۴ هزار تومان پس از تمهیدات بانک مرکزی  پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: « پاتک به جنگ ارزی در دبی» روزنامه خراسان در ادامه افزود: بورس تهران در ادامه مسیر صعودی خود دیروز نیز سه هزار و ۵۵۳ واحد رشد کرد تا به ۱۹۳ هزار و ۹۷۸ واحد برسد و در آستانه عبور از قله تاریخی خود در ۱۹۵ هزار واحد قرار بگیرد. به گزارش خراسان در بازار دیروز اکثر گروه ها مثبت بودند، اما بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل، گروه فلزات اساسی گذاشت. این گروه متاثر از رشد قیمت های جهانی و همچنین رشد قابل توجه قیمت محصولات در بورس کالا  چهار درصد رشد کرد. از این گروه فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس و فولاد خوزستان در بورس و ذوب آهن در فرابورس، بیشترین تاثیرات مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.
نشانه ها حکایت از ورود پول های جدید به بورس دارد که با عطش خرید بر فروشندگان در بازار غلبه کرده اند. در همین راستا ارزش معاملات دیروز بازار از ۱۲۷۷ میلیارد تومان فراتر رفت که بسیار بیشتر از متوسط چند ماه قبل است. همچنین نرخ ارز که در پی جنگ ارزی علیه پول ملی کشورمان به راه افتاده و در دبی امارات افزایش یافته بود، دیروز روندی کاهشی به خود گرفت. نکته مهم در این میان، اقدام بانک مرکزی کشورمان در دبی بود که بعد از افزایش نرخ حواله درهم در روزهای گذشته که به نوسانات نرخ دلار در بازار ارز منجر شده، اینک به منظور مدیریت بازار به صرافان اجازه داده تا درهم را در دبی تحویل بدهند و ریال آن را در ایران دریافت کنند. بر این اساس بانک مرکزی با این تصمیم می تواند علاوه بر تأمین اسکناس ریال مورد نیاز صرافان در کشور، منابع ارز درهم خود را نیز تقویت و از تأثیر منفی آن بر بازار ارز کم کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی پیش بینی مالی صندوق بین المللی برای ایران و جهان پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «هواشناسی دوساله اقتصاد» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: صندوق بین‌المللی پول (IMF) در جدیدترین به‌روز رسانی‌ از «چشم‌انداز اقتصاد جهان» پیش‌بینی خود را از وضعیت اقتصاد جهان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی تغییر داد. این نهاد بین‌المللی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اقتصادی جهان پس از رشد قدرتمند سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ در اواخر ۲۰۱۸ به طور قابل‌توجهی کند شد پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی جهان از ۶/ ۳ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۳/ ۳ درصد در ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت. این در حالی است که در گزارش پیشین رشد اقتصادی سال ۲۰۱۹ جهان ۷/ ۳ درصد پیش‌بینی شده بود. با این حال صندوق انتظار دارد شرایط اقتصادی جهان از نیمه دوم سال ۲۰۱۹ وضعیتی مطلوب‌تر به خود گیرد و رشد اقتصادی به سطح ۶/ ۳ درصد افزایش یابد. بنا به پیش‌بینی صندوق، چین و هند دو غول‌ اقتصاد جهان در مقایسه با رشد کند اقتصادهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به ترتیب رشد قدرتمند ۳/ ۶ و ۳/ ۷ درصدی را تجربه خواهند کرد. صندوق همچنین برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ رشد منفی بیشتری را پیش‌بینی کرده؛ اما در عین حال افزوده است که این رشد در سال ۲۰۲۰ میلادی دوباره مثبت خواهد شد. بر این اساس نرخ تورم کشورمان نیز در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن کاهش خواهد یافت. نرخ بیکاری اما روندی صعودی را تجربه خواهد کرد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به پیامد های داخلی اقدام دولت آمریکا در مورد سپاه پاسداران پزداخت و در تیتر یک خود نوشت: «کیشِ ترامپ به امید حرکتی منجر به مات» روزنامه همدلی در ادامه افزود: می‌توان به این باور رسید که سطح مناقشات و درگیری‌های دیرین بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به‌ویژه با دولت فعلی و مستقر آن با قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی به اوج خود رسیده و از بین سطور پیام آمریکایی‌ها با توجه به اقدام‌های اخیرشان، می‌توان استنتاج کرد که راهبرد آنان قرار است به «یا مذاکره یا جنگ» منتهی شود.

از سویی تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که پیشتر آنها را عملیاتی کرده بود، اقتصاد ایران را نشانه رفت که اثرات سوء آن روز به روز در معیشت مردم تاثیرگذارتر و مشهودتر می‌شود و گمان می‌رود این حلقه از زمان روی کار آمدن ترامپ هر روز در حال تنگ‌تر شدن است و بدون تغییر رفتار یکی از دو طرف، بازتر نخواهد شد. در این بین با یک سری معلومات و مجهولات، بایدها و نبایدها و درست و نادرست‌ها روبرو هستیم. یکی از مجهولات این پازل که طرف آمریکایی هنوز از آن سخنی به میان نیاورده این است که به‌دلیل تاثیرگذاری سپاه در حوزه سیاسی و اقتصادی، دولت‌مردان آمریکا تمایل به گفت‌وگویی مستقیم یا با واسطه با این نهاد نظامی تاثیرگذار دارند و دلیل فشارهای آنان این است که باب مذاکره را با این نهاد انقلابی باز کنند.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود  را به بررسی تاثیر اقدام جدید آمریکا علیه ایران را بر بازارهای اقتصادی  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«اقتصاد در پی سیاست؟!»  روزنامه ابتکار در ادامه افزود: اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی نیست، پس نمی‌توان به رخدادها اعتماد کرد» این نظر بسیاری کارشناسان درخصوص وضعیت اقتصادی ایران است. ماه‌ها است که اقتصاد در تلاطم به سر می‌برد و اتفاقات بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. از سویی دیگر هرگونه اقدام برای فعالیت اقتصادی از سوی افراد با تاخیر انجام می‌شود و سرمایه‌ها وارد چرخه اقتصادی نمی‌شود، هنگامی هم که دلیل آن را بررسی می‌کنیم ما را به این نتیجه می‌رساند که معلوم نیست وضعیت بازارها در آینده چگونه است پس دست نگه می‌داریم!

اقتصاد ایران مدت‌هاست که با تمام مشکلات بر سر راه خود بی‌رمق ادامه می‌دهد. در این بین کوچک‌ترین اتفاق و یا واکنشی می‌تواند مسیرش را تغییر دهد و به بی‌راهه بکشاند. موضوعی که اخیرا به گفته عده‌ای بازارهای اقتصادی را درگیر خود کرد انتشار این خبر بود که آمریکا، سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده است. از ابتدای ماجرا سیل عظیم انتقادها روانه شد. حال با توجه به این مسائل سوالاتی دراین‌باره پیش می‌آید که هرکدام از بازارها تا چه میزان از انتشار اینگونه اخبار تاثیر می‌پذیرد و یا قدرت این خبر به اندازه‌ای هست که اقتصاد را به چالش بکشاند؟

کد خبر 372676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.