بی‌‎توجهی به ظرفیت‌ها در پی کمبود زیرساخت‌ها

تیران_گردشگری یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی و فرهنگی به شمار می رود که می‌توان با ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه ریزی‌های بلند مدت و کوتاه مدت گردشگری را به صنعتی پویا تبدیل کرد و چنان رشد و رونق اقتصادی به وجود آورد که بسیاری از مشکلات را در پی آن رفع کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان تیران و کرون با ظرفیت ۲۷ اثر ملی ثبتی و جاذبه های گردشگری طبیعی و قدمت شش هزار ساله به عنوان یک منطقه مهم گردشگری در استان اصفهان مطرح است.

نزدیکی این شهرستان به مرکز استان، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که صنعت گردشگری تیران و کرون را با اهمیت کرده که در این راستا می‌توان گفت کمتر شهری در استان یا کشور دارای چنین ویژگی‌هایی باشد.

همچنین قرار گرفتن این شهرستان در مسیر استان‌های جنوبی کشور و غرب استان اصفهان از قابلیت مهمی است که باعث شده ۱۱ درصد از ترددهای استان در جاده‌های این منطقه انجام شود، چنین ویژگی ترانزیتی فرصت‌های زیاد گردشگری را فراهم می‌کند.

وجود شهرستان تیران وکرون در محور اصلی و مواصلاتی غرب استان اصفهان، فرصت گردشگری و جذب توریست را به این منطقه بیش از بیش فراهم کرده به همین دلیل این شهرستان را به عنوان دروازه گردشگری غرب استان می‌دانند.

روستاهای تاریخی متنوع، آب و هوای سالم و جذابه‌های این منطقه باعث شده که گردشگری در تیران و کرون از جهات مختلف گردشگری طبیعی، تاریخی، سلامت، ورزشی و کشاورزی مورد توجه قرار گیرد، اما با وجود چنین قابلیت‌هایی به دلیل نبود زیرساخت‌های مورد نیاز همواره فرصت‌های مهمی را از دست داده و از این صنعت برای رشد اقتصادی شهرستان استفاده نشده است.

ظرفیت‌های گردشگری محجور مانده است

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه تنوع جاذبه‌های گردشگری و طبیعی در شهرستان‌های این استان وجود دارد، گفت: ظرفیت‌های گردشگری بعضی از شهرستان‌ها محجور مانده و باید مسئولان محلی و سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه گام‌های اساسی بردارند.

وی ادامه داد: با بهره گیری از این ظرفیت‌های مهم قابلیت جذب توریست وجود دارد و سیاست گذاری در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان برای هدایت بیش از نیمی از مسافران به شهرستان‌ها است.

وی با بیان اینکه تیران و کرون یکی از مهمترین شهرستان‌های با قابلیت گردشگری است، تصریح کرد: بوم گردی، برگزاری تورهای گردشگری و تقویت زیر ساخت‌های این حوزه برای ایجاد صنعت فعال اقتصادی مورد توجه است.

گردشگری مهم‌ترین محور توسعه اقتصادی تیران و کرون

مجید حججی، فرماندار تیران و کرون با تعریف گردشگری، کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور مهم اقتصادی و توسعه شهرستان، گفت: گردشگری مهمترین محور توسعه اقتصادی این منطقه بوده که در اولویت برنامه‌های شهرستان قرار گرفته است.

وی افزود: ظرفیت و قابلیت‌های زیادی در این شهرستان وجود دارد و بازدید بیش از یکصد هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان در ایام نوروز حکایت از چنین پتانسیلی دارد که به دلیل کمبود امکانات و زیرساخت‌ها پیشرفت خوبی نداشته است.

فرماندار تیران و کرون ادامه داد: ایجاد نوروزگاه‌ها، ایستگاه‌های ایمنی و سلامت و تورهای گردشگری برای مردم تیران و کرون، مسافران و گردشگران جذابیت خاصی داشته چراکه استقبال مردم از فعالیت‌های گردشگری و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهایی بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها برای توسعه این صنعت فراهم شود، تاکید کرد: مدیریت شهرستان باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری تسهیل کند البته زمینه‌های مذاکره با مسئولان استانی و کشوری برای تقویت ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری فراهم شده است.

تشکیل کارگروه تخصصی گردشگری

حججی با بیان اینکه باید هم افزایی برای تقویت صنعت گردشگری بین سازمان‌های مردم نهاد، سازمان‌های اداری و سرمایه گذاران بخش خصوصی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: کارگروهی به همین منظور تشکیل و برنامه ریزی برای این اقدام مهم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: تشکیل کارگروه تخصصی گردشگری به هم‌افزایی و همکاری بین ادارات کمک می‌کند چراکه به بررسی موانع پیش روی سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های گردشگری می‌پردازد تا این مهم اجرایی شود.

رونق گردشگری نیازمند هم افزایی است

محسن مظاهری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران وکرون گفت: رونق گردشگری نیازمند هم افزایی بین بخش‌های مختلف شهرستان و تسهیل سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به قابلیت‌های گردشگری و میزان استقبال از این جاذبه‌ها، یادآور شد: اگر سرمایه گذاری در حوزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان انجام شود شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

کد خبر 372663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.