ارتباط با دنیا مستلزم تقویت «دیپلماسی شهری» است

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: مسئولان استان ها برای در امان ماندن از برخی حرف ها و انتقاداتی که ممکن است افراد مخالف مطرح کنند از سفر های خارجی حذر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا سالاریان عصر امروز چهارشنبه-۲۱ فروردین ماه- در  محل دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه اصفهان با اصحاب رسانه دیدار کرد و ضمن شکر نعمت بارش باران گفت: امیدواریم به واسطه بارش‌های اخیر تمامی مسائل و مشکلات مربوط به کم آبی زاینده رود و کشاورزان اصفهان به کلی رفع شود.

وی افزود: شاید این بارش‌ها راحت ترین درمان برای خشکی زاینده رود بود،  زیرا برنامه هایی که قرار بود برای مسائل بی آبی و زاینده رود اجرا شود،  هزینه های زیادی در پی داشت و این نعمت خداوند باعث جلوگیری از هزینه های اضافی بود. البته این بارش ها در اصفهان به عنوان حلال مشکلات آب و کشاورزی استان واقع شد، اما در بقیه استانها باعث آسیب های جدی به شهر ها گردید.

سالاریان خاطر نشان کرد: با وجود ظرفیت‌های بسیاری که  استان اصفهان در زمینه های مختلف دارد، هنوز از برخی از  این ظرفیتها غافل هستیم، البته بخش خصوصی امسال نیز مانند سال گذشته در ایام نوروز با مدیریت سازمان میراث فرهنگی اصفهان و در قالب ابتکاری بسیار زیبا شروع به مستند سازی فعالیت های نوروزی شهرستان های اصفهان کرد که این اقدام باعث آگاهی بیشتر از ظرفیت های مختلف  شهرستان های استان اصفهان شد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان افزود:  شهرستان های استان اصفهان ظرفیت های زیادی در زمینه های گردشگری و اقتصادی دارند، این ظرفیت ها ممکن است در سطح استان شناخته و معرفی شوند، اما در  سطح کشوری و حتی بین المللی شناخت چندانی نسبت به آنها وجود ندارد. در این راستا از  مدیران شهرستان های استان اصفهان خواسته شد  اگر پتانسیل و ظرفیتی درون شهرستان ها وجود دارد به نوعی با  ما در میان بگذارند تا در سطوح مختلف کشوری و بین الملل منعکس کنیم.

سالاریان پیرامون مهمترین فعالیت های دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه اصفهان در سال ۹۷  گفت: در مبحث هماهنگ سازی روابط خارجی استان با  تایید استاندار اصفهان، شورای روابط امور بین الملل استان با هدف مشارکت جمعی در مسائل بین المللی استان اصفهان تشکیل شد.

وی افزود: از جمله اقدامات دیگر پیگیری پیرامون سفر استاندار اصفهان به سن‌پترزبورگ و نرماندی و دعوت از تورگردان‌های این شهرها برای تدارک سفر به اصفهان  بود، اما سایر موضوعات مانند برقرای خط پروازی نیاز به مدت زمان بیشتر و توجیه اقتصادی  دارد و هنوز در دست بررسی و اقدام است.

سالاریان پیرامون همکاری بین سن‌پترزبورگ و اصفهان اظهار کرد: بیست سال از برقراری رابطه خواهرخواندگی سن‌پترزبورگ با اصفهان میگذرد، در ابتدای  سال ۲۰۱۹ نامه ای از طرف استاندار سن‌پترزبورگ به دست ما رسید که در آن اعلام آمادگی شده بود با برگزاری نشست های تخصصی در اصفهان و سن‌پترزبورگ، موضوعات شهری آنها را بررسی کنیم که بنا بر آن شد که بخش های مختلف شهرداری اصفهان به خصوص بخش معاونت فرهنگی و هنری این موضوعات را بررسی کند و برای عملیاتی شدن آن گام بردارد.

وی افزود: اینکه اصفهان با تعداد بیشتری شهر خواهرخوانده شود، بسیار مفید است و چنانکه بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم سود کرده‌ایم؛ لازم است اصفهان به عنوان یک شهر بین‌المللی حداقل با ۴۰ و ۵۰ شهر خواهرخوانده باشد.

  سالاریان تصریح کرد: در این زمینه با نمایندگان کشورهای کره‌ جنوبی، آفریقای جنوبی و ازبکستان برای خواهرخواندگی یکی از شهرهای آن‌ها با اصفهان مذاکراتی کردیم؛ البته در حوزه خواهرخواندگی  نباید تنها نگاه فرهنگی داشته باشیم و باید در همه زمینه‌ها این تعامل ایجاد شود.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: امسال شهرداری اصفهان برای حضور در شهر ای‌سی فرانسه دعوت شده بود، اما درخواست تعویق آن را دادیم، با چند شهر دیگر نیز مذاکراتی برای خواهرخواندگی داشتیم که هنوز هیچ‌کدام نهایی نشده است و فقط حیدرآباد در مراحل پایانی است.

سالاریان تأکید کرد: باتوجه به اینکه در سال جدید باید صرفه جویی بیشتری در عرصه اقتصادی داشته باشیم لازم است اولویت را به مسائلی بدهیم که نفع بیشتر و هزینه کمتری دارد و مواردی را هم که نیاز مند بودجه و امکانات بیشتر است را به فرصتی دیگر منتقل کنیم.

وی افزود: مسئولان استان ها برای در امان ماندن از برخی حرف ها و انتقاداتی که ممکن است افراد مخالف مطرح کنند از سفر های خارجی حذر می‌کنند، اما اگر می‌خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم، باید به «دیپلماسی شهری» توجه کنیم.

سالاریان ادامه داد: برخی منتقدین می گویند کار وزیر امور خارجه رفتن به سفرهای خارجی است، اما کار استانداری و شهرداری این نیست، من مخالفم و معتقدم این سفرهای خارجی تا حدودی نیاز است، تنها سفر خارجی نیست که هزینه دارد و در همین داخل هم می توان هزینه های زیادی ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: به هر حال فرصت به دست آمده زمینه مناسبی برای همکاری با کشور روسیه است، روابط  سیاسی و اقتصادی ایران با این کشور در سطح کلان در حال پیشرفت است و لازم است در استان اصفهان نیز از این زمینه مساعد جهت توسعه استان  استفاده شود.

سالاریان افزود: در حال حاضر ۷ نفر از  تورگردانهای سن‌پترزبورگ روسیه با تورهای گردشگری و هتل داران اصفهان به توافق رسیدند و حتی با هماهنگی اصفهان استان‌های فارس و یزد نیز هماهنگی های لازم را جهت روابط گردشگری بیشتر انجام داده اند. به همین صورت از استان نرماندی فرانسه هم ۱۱ تورگردان به شهر اصفهان آمدند که امیدواریم این بازدید ها سراغاز ورود گردشگران بیشتر به استان باشد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان تأکید کرد: مراحل بعدی جذب گردشگران بر عهده  بخش گردشگری و آژانس های استان است، اگر این مسأله به صورت مستمر پیگیری شود می تواند نتیجه بخش باشد.

کد خبر 372636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.