آبگیری بندهای آبخیزداری شهرستان مبارکه پس از سال‌ها  انتظار

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مبارکه گفت: در پی بارندگی‌های اخیر دو بند آبخیزداری نهچیر و طالخونچه پس از سال‌ها آبگیری شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کسری طاهری پیش از ظهر امروز -چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه- در بازدید میدانی از بندهای آبخیزداری نهچیر، طالخونچه و حوضچه آبگیر فلفلی شهرستان مبارکه در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود ۳۳۰ کارخانه کوچک و بزرگ در این شهرستان، اظهار کرد: شهرستان مبارکه منطقه ای صنعتی و کشاورزی است که وجود فولاد مبارکه، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و وجود دو شهرک صنعتی، اهمیت موقعیت این شهرستان را دو چندان می کند.

وی با اشاره به گذر دو رودخانه شور و زاینده‌رود از این شهرستان، افزود: رودخانه شور که سرشاخه اصلی آن در شهرستان دهاقان قرار دارد، به طول ۲۳ کیلومتر و رودخانه زاینده‌رود به طول ۲۱ کیلومتر از شهرستان مبارکه عبور می کند، بنابراین وجود این دو سرشاخه اصلی به همراه سرشاخه‌های فرعی سبب شده که این منطقه از نظر طرح‌های آبخیزداری در الویت قرار گیرد.

طاهری ادامه داد: در این شهرستان حدود ۲۰ طرح آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیکی وجود دارد که حدود ۱۰ مورد آن بر رودخانه شور اجرا شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مبارکه با بیان اینکه بندهای خاکی آبخیزداری موجب رسوبگیری، کنترل سیلاب و تغذیه قنوات و آبخوان‌ها می شود، خاطر نشان کرد: در کنار آبخیزداری مکانیکی در شهرستان مبارکه، آبخیزداری بیولوژیکی نیز اجرا شده است.همچنین از سال ۱۳۷۱ حدود یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار زمین زیر کشت بادام دیم قرار داشته که از خاک و آب حفاظت کرده و صرفه اقتصادی دارد.

طاهری با بیان اینکه بارش‌ها در شهرستان مبارکه طی سال زراعی جاری حدود پنج برابر افزایش داشته است، اظهار کرد: در سال زراعی جاری تا ۲۰ فروردین ماه حدود ۱۶۵ میلیمتر بارش برای مبارکه ثبت شده و این در حالی است که سال زراعی ۹۶-۹۷ تنها حدود ۳۲ میلیمتر بارش در این شهرستان گزارش شده بود.

وی اضافه کرد: ششم فرودین ماه امسال با وجود بارش‌های سیل آسا، حدود ۳۲ میلیمتر در مبارکه باران بارید که سبب شد همه بندهای آبخیزداری شهرستان مبارکه به لطف برکات الهی پس از سال‌ها آبگیری شود.

وی با اعلام اینکه خسارت چندانی در این شهرستان و در پی سرریز رودخانه شور گزارش نشد، ابراز امیدواری کرد که برای تحقق طرح‌های آبخیزداری، ریاست جمهور و استاندار اصفهان اجرای این طرح‌ها در شهرستان مبارکه را حمایت کنند زیرا اگر طرح‌های آبخیزداری مورد توجه قرار نگیرد رحمت الهی را به بلا تبدیل می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رودخانه شور از جمله رودخانه های فصلی است که ۲۰۰ هزار هکتار وسعت این حوضه آبریز است. در پی بارش‌های اخیر در ششم فرودین ماه این رودخانه در دهاقان سیلابی شد که به دلیل وجود بندهای آبخیزداری از خسارت‌ها در شهرستان مبارکه جلوگیری شده است. بند آبخیزداری نهچیر در سال ۱۳۸۱ با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال احداث شد حجم این بند آبخیزداری ۲۵۰ مترمکعب به ارتفاع ۹ متر و طول سرریز ۷۰ متر است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که ۲۵ قنات شهرستان مبارکه با وجود این بندهای آبخیزداری تغذیه ‌شود.

کد خبر 372603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.