دفاع تمام قد از سپاه/ تحقق رؤیای تندروها

دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از پاسداران، دفاع تمام قد روحانی و همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی از سپاه در مقابل آمریکا، بازگشت التهاب به بازار و اردوغان بر سر دوراهی سرنوشت‌ساز از مهمترین عناوین روزنامه های امروز چهارشنبه - ۲۱ فروردین‌ماه- است.

به گزارش ایمنا، در آستانه روز پاسدار، ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا، در اقدامی غیردموکراتیک و خارج از عرف بین‌المللی، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد؛ حرکتی که از سوی برخی متحدانش از جمله عربستان، رژیم صهیونیستی و بحرین مورد استقبال قرار گرفت‌، اما رفتاری خارج از عرف بین‌الملل بود و تاکنون سابقه نداشته کشوری، نیروی نظامی کشوری دیگر را تروریست خوانده و مورد تحریم وسیع قرار دهد. این حرکت منجر به اتحاد و انسجام بیشتر گروههای سیاسی داخلی در ایران شد و روز گذشته در حرکتی نمادین همه نمایندگان مجلس اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و همچنین امیرسرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی با پوشیدن لباس فرم سپاه حمایت قاطع خود را از این نهاد نظامی اعلام کردند.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به تجلیل، تکریم و دفاع تمام قد حسن روحانی از سپاه پاسداران در مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «دفاع تمام قد روحانی از سپاه» در ادامه آمده است: روحانی، بزرگ‌ترین آرمان، هدف و عمل سپاه پاسداران را مبارزه با تروریست‌ها عنوان و اظهار کرد: این سپاه بود که ملت‌های منطقه را از جنایت تروریست‌ها نجات داد. رئیس جمهوری، با اشاره به سالروز میلاد حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) و روز پاسدار، این روز را روز فداکاران و جان برکفانی دانست که از روز اول انقلاب در کنار مردم و با مردم بودند و برای منافع مردم، کشور و انقلاب از راحتی خود گذشتند. روحانی اضافه کرد: پاسداران عزیز در کنار دیگر مدافعان انقلاب در راه دفاع از کشور و مردم شب‌هایی را به صبح رساندند که هر شب‌ آن از شب قدر بالاتر و باارزش‌تر بوده است. وی با بیان اینکه شب قدر فقط شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان نیست، گفت: هر شبی که تصمیم، اراده و نقشه ما برای رفاه این ملت و توسعه ایران و افزایش قدرت ملت باشد، آن شب از شب‌های قدر باارزش‌تر است و سپاه پاسداران و نیروهای فداکار در کشور تا صبح برای راحتی و استراحت مردم نخوابیدند و شب‌های زندگی خود را شب قدر ساختند.

رئیس جمهوری خطاب به سران امریکا با بیان اینکه پس شما می‌خواهید با همه این فداکاری‌ها، سپاه مورد کینه و غضب امریکا و صهیونیست‌ها نباشد، افزود: دشمنان ملت ایران در طول ۴۰ سال گذشته توطئه‌های مختلفی طراحی کردند که همه منجر به شکست شد. همه ملت ایران تمام اقوام، پیروان ادیان مختلف، شیعه و سنی، همه دوشادوش هم ایستادند و در مقابل دشمن مقاومت کردند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همواره در این مقاومت پرچمدار بزرگ بود.

روزنامه وطن امروز صفحه نخست امروز خود را به  دیدار رهبر حکیم انقلاب اسلامی با جمعی از پاسداران و خانواده‌های آنان، اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «خباثت علیه سپاه به جایی نخواهد رسید» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به دست برتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه، افزودند: بر خلاف تصور دشمنان، عزت و قدرت امروز نظام اسلامی ناشی از بمب اتم نیست، چرا که ما از ابتدا تأکید کردیم سلاح هسته‌ای بر خلاف مبانی دینی ما است و به آن نیازی نداریم، بنابراین اقتدار و عزت امروز ملت ایران در چشم دنیای اسلام، به خاطر ایستادگی، فداکاری و بصیرت مردم است.

رهبر انقلاب اسلامی لازمه استمرار این حرکت پرافتخار را شناخت وظیفه و عمل به آن دانستند و گفتند: بدون تردید انقلاب به پیش خواهد رفت اما همگان از آحاد مردم و بویژه جوانان تا سپاه پاسداران و کلیه نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی باید نقش خود را در این حرکت تشخیص دهند و با الگوگیری از عمل مؤمنانه اولیای الهی همچون امام بزرگوار، برای خدا و در راه خدا به وظایف خود عمل کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را در آستانه یک سالگی پرسرو صداترین تصمیم ارزی به سیاست دلار ۴۲۰۰ اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«شام آخر دلار ۴۲۰۰ تومانی» ورزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود:گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از یک‌سال، سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی در گام‌های نهایی قرار گرفته و قرار است تا پایان هفته استراتژی جدیدی برای حمایت از اقشار کم‌درآمد اتخاذ شود. در ۲۰ فروردین سال ۹۷، سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی با هدف کنترل سطح قیمت کالاهای اساسی و تک‌نرخی شدن دلار کار خود را شروع کرد. اما مطابق بررسی‌ها، پس از یک سال با وجود هزینه‌کرد ۱۴ میلیارد دلار ارز ارزان در کالاهای اساسی، این سیاست نتوانست در اهداف اولیه خود موفق عمل کند. در انتهای سال گذشته، مسوولان اقتصادی بر تغییر تاکتیک در سیاست مذکور تاکید کردند و نمایندگان مجلس نیز با تداوم سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۹۸ موافقت نکردند. علاوه‌بر این، بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و گزارش عملکرد این سیاست در شورای پول و اعتبار نیز نشان می‌دهد که تخصیص ارز ارزان نتوانسته باعث کنترل تورم کالاهای اساسی شود. بنابراین قرار است این سیاست با توجه به ملاحظات تورمی یا به شکل تدریجی یا آنی، از میز سیاست‌گذار برداشته شود. البته به گفته مسوولان منابع حاصل از مابه‌التفاوت دلار ۴۲۰۰ تومانی با قیمت نیمایی قرار است طی فرآیندی یا به شکل یارانه نقدی یا کالا برگ در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار گیرد.

روزنامه فرهیختگان در صفحه نخست امروز خود به آمار و ارقامی پرداخت که نشان می‌دهد جبران خسارت‌های سیل با کمترین آسیب به اقتصاد ممکن است در تیتر یک خود نوشت: «جبران خسارت سیل بدون تورم» روزنامه فرهیختگان در ادامه افزود: در زمینه میزان خسارات اعداد و ارقام بسیار متفاوت و متناقضی در رسانه‌های کشور و اظهارات مسئولان مطرح است، به‌طوری که برخی مسئولان دولتی میزان خسارات را ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنند که نمایندگان مجلس و برخی کارشناسان اقتصادی این میزان را بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان ذکر می‌کنند، اما در موضوع شیوه مطلوب تامین مالی خسارات مناطق سیل‌زده نیز گزینه‌های مختلفی مورد بحث است، به‌طوری که دولت عملا چشم به منابع صندوق توسعه ملی دوخته و مجلس نیز ترکیبی از منابع صندوق توسعه ملی، منابع بودجه عمومی دولت و انتشار اوراق را پیشنهاد داده است. همچنین یکی از نکات قابل تامل در موضوع سیل اخیر این است که بسیاری از مناطق آسیب‌دیده از پوشش بیمه‌ای بسیار کمی برخوردار هستند، به‌طوری که برای مثال در دو استان شمالی کمتر از ۲۰ درصد محصولات کشاورزی خسارت‌دیده بیمه بوده‌اند. اما علاوه‌بر دولت و مجلس، کارشناسان اقتصادی می‌گویند منابع بودجه عملا در شرایط عادی نیز با کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است، پس نمی‌تواند گزینه مناسبی برای تامین مالی خسارات سیل باشد. بر این اساس پیشنهاد کارشناسان اقتصادی این است که دولت با اولویت انتشار اوراق بدهی یا مشارکت، از سایر منابعی همچون بیمه‌ها، تسهیلات بانکی و مشارکت‌های مردمی اقدام به تامین منابع مورد نیاز مناطق سیل‌زده کند و منابع صندوق توسعه ملی آخرین راهکار دولت باشد.

محسن پیرهادی مدیر مسئول روزنامه رسالت نیز در سر مقاله امروز  این روزنامه  پیرامون اقدام اخیر ترامپ نوشت: رژیم تروریست پرور آمریکا و به قول امام خمینی(ره)، این جنایتکار بالذات دولتی، عصر روز دوشنبه، سپاه را رسما در لیست سازمان های تروریستی خود قرار داد. در این باره گفتنی هایی هست:  آن چه اتفاق افتاده، جدید نیست. پیش از این نیز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برخی از فهرست های مبغوض آمریکا قرار گرفته بود. ضمن آن که عادت کرده ایم که دنیای امروز و به ویژه غرب، در همه چیز وارونه باشد،

آن‌جا که رژیم کودک کش صهیونیستی ده ها بی گناه را در حمله به روستای قانا به شهادت رساند و سازمان ملل با انتشار بیانیه ای، دو طرف درگیر جنگ را به آرامش دعوت کرد، یا جای دیگری که دولت مرتجع عربستان سعودی، به ریاست کرسی حقوق بشر سازمان ملل می رسد. حالا هم جالب است بدانید نام سپاه در زمره تروریست ها در لیستی قرار گرفته که سال ۲۰۱۲، دولت آمریکا، گروهک منافقین را از آن خارج کرده است!

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی تبعات سیاسی و اقتصادی شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات شوراهای ترکیه پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«اردوغان بر سر دوراهی سرنوشت‌ساز» روزنامه ابتکار در ادامه افزود: انتخابات مهم شهرداری‌های ترکیه در حالی به کار خود پایان داد که حزب حاکم عدالت و توسعه شکست معناداری را در این انتخابات متحمل شد. هرچند پیش از این نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از پایان‏ یافتن ۲۵ سال سیطره حزب عدالت و توسعه بر شهر استانبول بود و پیش ‏بینی می‌شد که در اکثریت شهرهای بزرگ نیز مخالفان پیروز میدان باشند، اما شکست دولت در آنکارا و استانبول باعث شد تا همچنان اما و اگرها برای پذیرش نتایج این انتخابات فضای سیاسی ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد.

در این انتخابات، حزب اردوغان در رقابتی نزدیک با حزب جمهوری‌خواه خلق در آنکارا، استانبول و ازمیر شکست را پذیرا شد و در حالی که حزب عدالت و توسعه ۹ روز پس از انجام انتخابات شوراها درخواست برگزاری انتخابات مجدد در استانبول را داشت، شورای عالی انتخابات ترکیه، بازشماری آرا در تمامی مناطق استانبول را رد و اعلام کرد که تنها ۵۱ صندوق در این شهر بازشماری می‌شود. این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، معتقد است که این انتخابات با جرایم و تقلب سازماندهی ‏شده روبه ‏رو بوده و احسان یاووز معاون وی در حزب عدالت و توسعه نیز می‌گوید: در جای جای این شهر شواهدی در بروز جرایمی برای مخدوش‏ شدن آرا وجود دارد و ما خواستار برگزاری انتخابات مجدد در استانبول هستیم.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به حمایت تمام قد همه جریان های سیاسی و فراکسیون های مجلس از سپاه پاسداران اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«سپاه ۸۰ میلیونی» روزنامه خراسان در ادامه افزود: اقدام ابلهانه دولت آمریکا درخصوص معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی توانست مردم، مسئولان، احزاب و جریان های سیاسی کشور را به رغم اختلاف نظرها و گرایش های مختلف متحد کند. چهره های اصلاح طلب، اصولگرا، نظامی، دولتی و غیردولتی در مواضعی مشترک با محکوم کردن اقدام کاخ سفید یکپارچه از سپاه حمایت و کاربران شبکه های اجتماعی نیز در توئیتر فارسی، هشتگ من سپاهی ام را ترند کردند. ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه ای با محکوم کردن اقدام خصمانه دولت آمریکا با اشاره به تصمیم شورای عالی امنیت ملی درباره معرفی دولت آمریکا به عنوان حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام و تمامی پایگاه‌ها، یگان‌ها و نیروهای وابسته به آن به عنوان گروه تروریستی تصریح کرد که با این اقدام نابخردانه آمریکا با نیروهای ارتش تحت امر فرماندهی مرکزی آن کشور به عنوان تروریست برخورد خواهد کرد و در پشتیبانی از اقدامات ضدتروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با گروه تروریستی سنتکام از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در بیانیه خود با محکوم کردن این اقدام نوشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت قاطع اقدام غیرقانونی و بی‌خردانه آمریکا اعلام می‌کند که همانند گذشته، دست در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا آخرین لحظه از نظام جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع خواهد کرد.

روزنامه کیهان  صفحه نخست امروز خود را به سخنان رهبر انقلاب در دیدار جمعی از پاسداران و خانوادهای آنان به مناسبت روز پاسدار  اختصاص داد در تیتر  خود به نقل از  مقام معظم رهبری نوشت :«گربه رقصانی آمریکا علیه سپاه به جایی نخواهد رسید» این روزنامه افزود: رهبر انقلاب اسلامی کینه آمریکایی‌ها از سپاه را ناشی از همین مسئله دانستند و افزودند: آمریکایی‌ها به خیال خود علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه می‌کشند و گربه‌رقصانی می‌کنند، البته این خباثت‌ها به جایی نخواهد رسید و با برگشتن کید و فریب آنها به خودشان، دشمنان جمهوری اسلامی مانند ترامپ و احمق‌های دور و بر نظام حاکمه آمریکا در حال حرکت به سمت حضیض هستند.

 روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود برای بررسی واکنش‌ها به تروریستی خواندن سپاه پاسداران توسط دولت ترامپ به گفت و گو با فریدون مجلسی»، دیپلمات پیشین وزارت امورخارجه پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«تحقق رویای تندروها » فریدون مجلسی در پاسخ به این سوال که تبعات نظامی این اقدام چه می‌تواند باشد، گفت: «اگر این اقدام را در شدیدترین شرایط ممکن فرض بگیریم باید گفت؛ به نظر می‌رسد این اقدام تلاشی خواهد بود برای به دام انداختن یا به عبارت دقیق‌تر، این تصمیم اقدامی است در راستای سوء استفاده از تعصبات داخلی برای این‌که از طریق این تعصبات ایران را به عرصه درگیری بکشانند و آن‌گاه این درگیری بهانه‌ای برای ضربه زدن به ایران خواهد بود که این امر نیز با یک برخورد معقول بی‌اثر خواهد شد».

او در ادامه افزود:‌ «در این قسمت باید بگویم که این اقدام تبعات نظامی نیز در پی خواهد داشت. از جمله، تا وقتی که برخوردی صورت نگیرد دلیلی ندارد که واکنشی نشان دهند. حتی وقتی که از «مایک پومپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا سوال شد که آیا ازاین به‌بعد با فرماندهان سپاه همانند فرماندهان القاعده و داعش برخورد خواهید کرد یا خیر؟، گفت، در این مورد نمی‌تواند جواب قطعی و درستی ارایه کند».

روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست امروز خود به بررسی دلایل افزایش قیمت ارز و طلا پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «بازگشت التهاب به بازار» روزنامه مردم سالاری در ادامه افزود:بازار ارز و سکه، روز سه شنبه ملتهب‌ترین روز کاری در سال جدید را تجربه کرد. سکه بهار آزادی طرح جدید در حال حاضر در کانال ۵ میلیون تومانی جولان می‌دهد و هر دلار آمریکا حتی در صرافی‌های بانکی در کانال ۱۴ هزار تومانی معامله می‌شود. به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، قیمت سکه بهار آزادی و دلار آمریکا در روزگذشته در بازار آزاد با جهش قابل توجهی روبرو شد. قیمت هر دلار آمریکا تا لحظه تنظیم گزارش در معاملات نقدی بازار آزاد، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود.قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید (موسوم به سکه امامی) نیز در خط مقاومت ۵میلیون و یکصد هزار تومان را شکست.بانک مرکزی نیز روز سه شنبه قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانک‌ها را که عمدتاً به مسافران دارای بلیت سفر خارجی و ویزا تعلق می‌گیرد، افزایش داد. صرافی‌های بانک‌ها در حال حاضر هر دلار آمریکا را با قیمت ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان به فروش می‌رسانند.در واقع، دلار آمریکا آستانه روانی ۱۴ هزار تومان و سکه طلا آستانه روانی ۵ میلیون تومانی را پشت سر گذاشته است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که التهابات بازار ارز و سکه یک‌بار دیگر آغاز شده است.

کد خبر 372583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.