هدایت آب‌های غرب استان به سمت اصفهان الزامی است

نماینده فریدن در شورای استان اصفهان گفت: اگر در بارش‌های اخیر سیلاب‌های سرشاخه‌های غرب استان و به ویژه بارش‌های فریدونشهر به جای حرکت به سمت خلیج فارس به سمت استان اصفهان هدایت می‌شد، بار خسارتی این سیل به شدت کاهش می‌یافت، همچنین نیاز آبی استان اصفهان تا سال آینده برطرف می‌شد.

عباس محمدصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به وقوع سیل در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام، در حال حاضر توجه دولتمردان و به ویژه وزارت نیرو و استاندار اصفهان را می‌طلبد که بحث خشکسالی فلات مرکزی به خصوص استان اصفهان را مورد توجه ویژه قرار دهند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به سرشاخه‌ها و هدایت آب به سمت اصفهان افزود: اگر در بارش‌های اخیر سیلاب‌های سرشاخه‌های غرب استان و به ویژه بارش‌های فریدونشهر به جای حرکت به سمت خلیج فارس به سمت استان اصفهان هدایت می‌شد، بار خسارتی این سیل به شدت کاهش می‌یافت، همچنین نیاز آبی استان اصفهان تا سال آینده برطرف می‌شد.

نماینده فریدن در شورای استان اصفهان با ابراز تاسف از پافشاری نمایندگان استان خوزستان و کوتاهی دولت در هر گونه اقدام در این زمینه، تصریح کرد: با توجه به این اتفاقات، موقعیت کنونی فرصتی طلایی برای همفکری در این زمینه است و نمایندگان مجلس و دولت هم به این امر مجاب شده‌اند که باید این موضوع مدیریت شود و سرشاخه‌های آبی استان اصفهان که سالانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب را از استان به سمت خوزستان خارج می‌کند، می‌تواند خشکسالی فلات مرکزی را برطرف ‌کند.

پنج میلیارد متر مکعب آب به خلیج فارس ریخت

وی با بیان اینکه می توان از طریق سد کوهرنگ و سد چشمه‌لنگان این آبها را به سمت استان هدایت کرد، اظهار کرد: در دو بارندگی اخیر حدود پنج میلیارد مترمکعب آب از دسترس خارج و از سمت خوزستان به خلیج فارس وارد شد که مقداری از آن به عراق و مابقی وارد دریا شد ، در حال حاضر ۲۲۰۰ مترمکعب در ثانیه از سد کرخه و دوهزار و صد مترمکعب از سد دز خارج و به دریا می‌ریزد و تقریبا در ثانیه ۴۳۰۰ مترمکعب آب به دریا می‌رود که این رقم بالایی است که با احتساب همه بارندگی‌ها رقمی حدود پنج میلیارد متر مکعب آب از دسترس خارج شد؛ در صورتی که ظرفیت زاینده‌رود تنها حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است و ظرفیت موجود کنونی زاینده رود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب است که اگر یک میلیارد آب کسری به استان برمی‌گشت قطعا بهای سنگین سیل و خالی بودن سد زاینده‌رود را نداشتیم.

نماینده فریدن در شورای استان در خصوص خسارات بارندگی‌ها در فریدن گفت: عمده خسارت سیل به منطقه فریدونشهر بوده اما در فریدن هم بارندگی‌های اخیر در روستاها و بافت فرسوده آنها خساراتی ایجاد کرد اما به هیچ‌وجه خسارات در سطح استان‌های جنوبی کشور نبوده است.

افزایش مسافران نوروزی فریدن

وی با اشاره به افزایش مسافران نوروزی در فریدن اظهار کرد: ستاد نوروزی و شورای شهر شهرستان فریدن بسیار فعال بود و اقامتگاه آموزش وپرورش و اقامت‌گاه‌های نوروزی در شهرستان فعالیت خوبی داشتند و امسال آمار بازدیدکنندگان از فریدن حتی با وجود بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر بود.

محمدصالحی با بیان اینکه شهرستان‌های غرب استان با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند، افزود: تعداد بسیاری از روستاهای غرب استان با تانکر آبرسانی می‌شوند و امیدواریم امسال شاهد تصمیمات خوبی در زمینه کاهش موضوعات خشکسالی باشیم.

وی در خصوص افزایش تعداد نمایندگان مجلس در غرب استان گفت: با توجه به سرانه جمعیت چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین و میاندشت که رقمی حدود ۱۵۳ هزار نفر است، متاسفانه امکان افزایش تعداد نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی از غرب استان به دو نماینده، وجود ندارد چرا که قانون مقرر داشته هر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت یک نماینده در مجلس داشته باشند، که میزان جمعیت این چهار شهرستان برای انجام این امر هنوز به حد لازم نرسیده است.

کد خبر 372536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    3 1
    ۵ میلیارد مترمکعب آب، سر راه خودش متاسفانه خانه و زندگی مردم رو به دریاریخت .بیش از نیمی از بارشهای استان اصفهان به دلیل جغرافیایی به سمت خوزستان جاری میشه .بحث برسر انتقال مازاد و سرریز آبه که به دریا میریزه . ما یک کشور متحد هستیم ،همانگونه که در جنگ بیشترین شهید رو برای دفاع از کشور و خوزستان ،اصفهان دادو الان هم خسارات سیل رو دولت از جیب همه مردم ایران پرداخت میکنه .ضمنا این همه سدی که در خوزستان زده شده و به قول استاندار خوزستان از چهار استان آب به اونها میریزه از بودجه دولت مرکزی پرداخت شده ومتعلق به کل ملت ایرانه نه فقط خوزستان ،همانطوری که فولاد مبارکه وذوب آهن و معادن یزد و کرمان متعلق به همه مردم ایرانه وهمه از تولیداتش بهره میبرند
  • حسینی گرجی US ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    2 0
    با سلام ایکاش این آقای محمد صالحی کمی اطلاعات از وضعیت موجود می داشتند بعد اضهار نظر میکردند, کدام آب از فریدونشهر بسمت خوزستان می رود؟؟؟ تمام آبها از طریق تونل ها هدایت شده بسمت اصفهان هستند, بطوری که بالای 60 مزرعه در فریدونشهر خشکیده شده است, شما اطلاع دارید که در چندین روستای فریدونشهر بخاطر احداث تونل و خشکانده شدن چشمه ها آب شربشان با تانکر تامین می شود؟؟ و اما سوال بنده اینکه شما بر اساس کدام کار کارشناسی و مطالعات میدانی این فرمایشات را می کنید؟؟ و اصولا در چه جایگاهی هستید که پیرامون شهرستانی غیر از حیطه ی کاری خودت صحبت میکنید؟ مردم شریف داران بخوبی مطلع هستند که عده ای برای خود شیرینی نزد صاحبان قدرت در اصفهان اینگونه سخن بر زبان میرانند. ایا وقت دست کشیدن از افکار پوپولیستی و مردم فریبانه نرسیده است؟ ممنونم از سایت ایمنا که نظرات منتقدین را نشر میدهید.
  • بهروز NL ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 0
    1- در ابتدا عنوان نماییم که مشکلات آبی شهرستان فریدونشهر را جنابعالی کرارا توسط نمایندگان فریدونشهر شنیده اید و می دانید که بر اثر انتقال آب بیش از نیمی از شهرستان ویران گردیده است و اکنون هم که اکثر آب های شهرستا ن به سمت زاینده رود جاری می باشد حتی رودخانه یلان بر طبق قانون اندک حقابه 20 درصدی محیط زیست هم داشته است که آن هم دریغ شده است ،جنابعالی کاملا اطلاع دارید که فضای سبز شهر فریدونشهر حتی یک قطره آب و تاکید می کنم حتی یک قطره آب برای فضای سبز شهری ندارد وبر اثر انتقال آب نابود شده و تخصیص هم داده نشده است و نیز کاملا و مکررا در 6 سال اخیر در جلسات شنیده اید که از 650 لیتر مطالبات کشاورزان خسارت دبده هنوز 200 لیتر در ثانیه هم تخصیص نخورده است 2- آیا این صحیح است که جنابعالی بعنوان نماینده همسایه شهرستان فریدونشهر نگاهی ابزاری به این شهرستان در ازای مطالباتی در شهرستان فریدن داشته باشید حقیقتا اینگونه نیات وتفکرات از مردمان این منطقه بدور است حق آبه زاینده رود مشخص است که به کجا رفته است و چگونه تباه گردیده است ،گسترش بی در وپیکر کالبد شهری در اصفهان وشهرستان های همجوارش ،ایجاد صنایع سنگین در اطراف این شهر تاریخی ،تخصیص آب برای استان ها وشهرستان های دیگر ، باغ سازی غیر اصولی در چهارمحال وبختیاری ،اینها باعث نابودی زاینده رود شده است و اصفهانی ها وشما چه حقی دارید که الزاماتی رامی فرمایید