سهم اصفهان از شبکه ریلی کشور فقط ۹۰۰ کیلومتر است

مدیر کل راه آهن استان اصفهان گفت: طول شبکه ریلی کشور ۱۲ هزار کیلومتر است و سهم اصفهان از این میزان تنها ۹۰۰ کیلومتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رضا سادات حسینی روز سه شنبه -۲۰ فروردین ماه- در نشستی خبری با بیان اینکه باید به توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل سبز توجه شود اظهار کرد: حمل و نقل نقش کلیدی در توسعه اقتصادی هر کشور دارد و سیاست راه آهن استقبال و خرید از ریل های تولید شده در داخل کشور است. هدف‌گذاری راه آهن ایران این است که ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر کشور را جابه‌جا کند لذا باید به سمت و سویی برویم که ظرفیت جابجایی بار در اصفهان از طریق ریل افزایش یابد.

وی اضافه کرد: ارائه خدمات رفاهی هر ایستگاه راه آهن در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و اداره راه آهن نقش نظارتی دارد.

سادات حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در مورد علت کندی پیشرفت پروژه‌های راه آهن گفت: پروژه های ریلی پروژه های سنگینی است که میزان فعالیت و پیشرفت در آنها به کندی پیش می‌رود. البته بخش خصوصی نیز باید در زمینه پروژه‌های توسعه ای راه آهن و خطوط ریلی فعال شود.

مدیر کل راه آهن اصفهان خاطر نشان کرد: طول شبکه ریلی کشور ۱۲ هزار کیلومتر است و سهم اصفهان از این میزان تنها ۹۰۰ کیلومتر است. البته در برنامه ششم توسعه آمده است که باید میزان طول خطوط ریلی به ۲۴ هزار کیلومتر افزایش یابد.

راه آهن اصفهان متولی قطار سریع السیر اصفهان- تهران نیست

سادات حسینی اعلام کرد: اداره کل راه آهن اصفهان دیگر متولی قطار سریع السیر اصفهان- تهران نیست. راه آهن اصفهان به لحاظ شاخص‌های حمل بار در میان مناطق راه آهن در رتبه های اول تا سوم قرار دارد. اصفهان از جایگاه ویژه ای در جابه‌جایی و تخلیه بار برخوردار است و از مناطق برتر در این زمینه محسوب می‌شود. ۱۸ درصد درآمد مالی حاصل از جابه‌جایی بار در کشور مربوط به حوزه اصفهان و حومه است.

وی افزود: برنامه‌های اداره کل راه آهن منطقه اصفهان در راستای سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران و برنامه ششم توسعه است، بند ششم این برنامه بر توسعه ریل‌ها در این سال تاکید می کند و ماموریت های اصلی راه آهن در این برنامه حمل بار و مسافر است. جذب بار بیشتر از طریق خطوط آنتنی از جمله برنامه‌های این اداره در آینده است.

مدیر کل اداره راه آهن اصفهان ادامه داد: امیدواریم با تامین اعتبار پروژه های نیمه تمام ریلی گامی بلند در جهت توسعه خطوط آنتنی و استفاده از آنها برداریم. افزایش کیفیت خدمات سفر برای مسافران و افزایش میزان بار خطوط ریلی از جمله برنامه‌های اداره کل راه آهن اصفهان در سال ۱۳۹۸ است. اگر محدودیتی از لحاظ ترافیکی نداشته باشیم می‌توانیم بار و مسافر بیشتری را جابه‌جا کنیم.

وی گفت: در سال گذشته شاهد رشد ۱۷ درصدی میزان جابه‌جایی مسافر از طریق خطوط ریلی بودیم.  ظرفیت و تعداد قطار های کشور محدود است اما در صورت افزایش تعداد و ظرفیت قطارهای کشور بی شک شاهد استقبال بیشتر مردم از این نوع حمل و نقل خواهیم بود.

کاهش ۸۶ درصدی تاخیر حرکت قطارهای اصفهان مبدا

سادات حسینی خاطر نشان کرد: کاهش ۸۶ درصدی تاخیر حرکت قطارهای اصفهان مبدا از دستاوردهای مهم اداره راه آهن اصفهان در ایام نوروز بود. تعداد مسافران نوروزی که در این ایام در ایستگاه اصفهان سوار یا پیاده شدند رشد سه درصدی داشته است.

وی ادامه داد: اغلب قطارهایی که در ایام نوروز از اصفهان حرکت کرده، چهار تخته خوابی بودند و ۹۱ هزار نفر در ایام نوروز از طریق قطارهای اصفهان مبدا و اصفهان مقصد مسافرت کرده‌اند. قطارهای عبوری و ترانزیتی زیادی نیز از راه آهن اصفهان گذشته اند که تعدادشان بیش از آمار مذکور است.

سادات حسینی گفت: تشکیل ستاد نوروزی خدمات سفر در ایام نوروز موجب ایجاد یک هماهنگی مناسب برای ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران شد. ارائه خدمات نوروزی راه آهن اصفهان از بیست و چهارم اسفند ماه آغاز شد و تا شانزدهم فروردین ماه ادامه داشت همچنین با توجه به افزایش تعداد مسافران در این بازه زمانی قطارها با کمترین میزان تاخیر فعالیت کردند.

مدیر کل راه آهن اصفهان با اشاره به رضایتمندی مسافران نوروزی از خدمات‌رسانی قطارها در اصفهان تصریح کرد: اداره کل گردشگری اصفهان و ستاد خدمات سفر شهرداری اصفهان نیز نقش غیر قابل انکاری در ارائه خدمات به مسافران نوروزی داشتند و اقدامات خوبی در زمینه راهنمایی دقیق مسافران انجام گرفت.

وی تصریح کرد: ورود قطارهای گردشگری به اصفهان در سال گذشته یکی دیگر از دستاوردهای اداره کل راه آهن اصفهان محسوب شده و مشکلی برای ورود قطارهای گردشگری به اصفهان وجود ندارد. تعداد قطارهای گردشگری که در سال گذشته به اصفهان آمد  ۲۴ رام بود.

کد خبر 372535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.