چشم‌انداز مسکن ۹۸ با نگاهی به آنچه گذشت

بسیاری صاحبنظران، قیمت مسکن در سال ۹۸ را در ادامه روند سال گذشته و صعودی پیش‌بینی می‌کنند با این وجود کارشناسانی دیگر در انتظار اتخاذ و اعلام سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص مدیریت و کنترل بازار مسکن برای ارزیابی و پیش‌بینی بهتر این بازار هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس تازه ترین گزارش های مرکز آمار ایران از تحولات کشوری بازار ملک ۱۰ استان در فهرست استان‌های با بیشترین سطح تورم مسکن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل قرار گرفته‌ است. این استان‌ها شامل تهران، البرز، فارس، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، مازندران، خراسان رضوی، مرکزی و بوشهر است که سرعت رشد قیمت مسکن در آن‌ها طی پاییز سال گذشته در مقایسه با پاییز سال ۱۳۹۶ بیشتر از سایر استان‌های کشور بوده است. همچنین دراین گزارش آمده است که میانگین قیمت مسکن شهر تهران در پاییز سال گذشته در مقایسه با پاییز سال ماقبل ۸۰.۲ درصد افزایش یافته است و به این صورت تهران رتبه اول فهرست ۱۰ استان اول کشور به لحاظ تورم مسکن را به خود اختصاص داده است. بعد از استان تهران، استان البرز با رشد ۴۴.۴ درصدی، فارس با ۴۳.۱ درصد، اصفهان ۳۹.۶ درصد، خوزستان ۳۸.۶ درصدی و هرمزگان با رشد ۳۷.۹ درصدی به ترتیب در رتبه‌های بعدی بالاترین سطح تورم مسکن در فصل پاییز قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این گزارش‌های آماری، بررسی‌های میدانی از بازار معاملات املاک اصفهان طی یک سال اخیر نشان می‌دهد که در فصل تابستان با افزایش نرخ دلار، مسکن گران و معاملات هم بیشتر شد ولی با کاهش نسبی قیمت دلار، این بازار دچار رکود شد و همچنان این شرایط ادامه دارد.

دلایل مختلفی از طرف کارشناسان و صاحبنظران برای ایجاد چنین وضعیتی در بازار مسکن عنوان می‌شود که مهم‌ترین آن رکود چند ساله‌ این بازار بود اما برخی تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار مسکن و سودآور نبودن انبوه‌سازی و ساخت‌وساز، غیرواقعی بودن افزایش قیمت مسکن و نرخ تسهیلات را از جمله این دلایل می‌دانند. هچنین افزایش نرخ تورم عمومی کشور موجب شد که بخشی از مردم برای حفظ  قدرت پولشان، سرمایه‌های خود را به بازار مسکن ببرند و این یک امر طبیعی است که افزایش تقاضا منجر به رشد قیمت در بازار مورد نظر شود.

افزایش قیمت ها در بازار مسکن به معنی رونق نیست

در همین پیوند رسول جهانگیری، رییس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با چشم انداز این بازار برای سال ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا بیان می‌کند: افزایش قیمت‌ها بر اساس ضابطه و منطق اقتصادی نبوده و تقاضای کاذب در مقطعی از سال گذشته باعث این افزایش‌های ناهنجار شد تا جایی که برای خرید خانه ۱۵ تا ۲۰ درصد و به صورت موردی تا ۸۰ درصد هم افزایش قیمت داشتیم.

وی یادآور می‌شود: هرچند هزینه ساخت مسکن نیز بالا رفت ولی نه به آن میزان که باعث این مقدار افزایش نرخ‌ها شود. درواقع این افزایش قیمت‌ها هم عملاً بازار مسکن را از رکود سابق خارج نکرده و این بازار هنوز در رکود است.

به گفته جهانگیری اگرچه در برهه‌ای از زمان، نوسانات بازار ارز و سکه بر خریدوفروش خانه تأثیراتی گذاشت ولی به این شرایط نمی‌توان عنوان "رونق بازار مسکن" داد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح می کند: برای رونق بازار مسکن در سال آینده لازم است دولت با اتخاذ سیاست‌هایی به افزایش قدرت خرید مسکن کمک کند. دولت اگر تصمیم به ساخت وساز مسکن متناسب با نیازهای مردمی داشته باشد می تواند رکود تورمی این بازار را به اتمام رساند.

وی در مورد پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸ اظهار می کند: بازار ظرفیت افزایش نرخ بیشتر را نخواهد داشت و اگر شرایط اقتصادی سال آینده مانند امسال باشد نرخ مسکن ثبات خواهد داشت. مگر آنکه اتفاقی خاص بیفتد.

کاهش قیمتی برای سال ۹۸ رخ نخواهد داد

مهدی جعفر پیشه، رییس انجمن انبوه‌سازان اصفهان نیز با ارزیابی بازار مسکن در سال گذشته و امسال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در سال ۹۷ با توجه به افزایش نرخ دلار تعدادی سعی کردند سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش مسکن انجام دهند و این در حالی‌ بود که بازار مسکن با رکود پنج ساله دست و پنجه نرم می‌کرد و این اقدام افزایش قیمت‌هایی را در بازار مسکن رقم زد که البته با رونق یافتن متفاوت است.

وی توضیح می‌دهد: توجه به این نکته لازم است که هر افزایش قیمتی را نمی‌توان رونق نامید زیرا رونق در خرید و فروش مستمر شکل می‌گیرد اما در مورد بازار مسکن این خرید و فروش فقط مربوط به مقطعی خاص از زمان بود و دوباره رکود ایجاد شد، هر چند با وجود رکود همچنان نرخ‌ها بالا مانده‌ است.

جعفر پیشه اظهار می‌کند: نرخ مسکن وابسته به قیمت زمین، خدمات مهندسی، هزینه‌های شهرداری، مصالح و دستمزد تعیین می‌شود و همان‌طور که واضح است نرخ مسکن ۴۰ درصد افزایش داشته و حتی در برخی نقاط شهر تا ۱۰۰ درصد هم گران‌تر شده است. از طرفی مصالح ساختمانی رشد قیمت داشته و با توجه به تورم موجود هزینه‌های کارگری هم افزایش داشته‌ است که باوجود این شرایط افزایش نرخ طبیعی است.

رییس انجمن انبوه‌سازان اصفهان می‌گوید: البته بخشی از گرانی به دلیل جو روانی ایجاد شده توسط خود مردم بود. بحث دیگر آن است که پس از رکود چند ساله این بازار سرمایه‌گذارانی که مسکن را ساخته و نتوانسته‌اند بفروشند در شرایط فعلی خواهان فروش با نرخ بالاتری هستند، اما باوجود همین شرایط توصیه من به مصرف‌کنندگان واقعی خرید مسکن قبل از صعود بیشتر نرخ‌هاست زیرا بی شک کاهش قیمتی برای سال ۹۸ رخ نخواهد داد.

کد خبر 372510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.