نقش انکارناپذیر زنان در رونق تولید

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان گفت: در بررسی عوامل مؤثر بر رونق تولید نادیده گرفتن نقش زنان انکارناپذیر است این در حالی است که زنان با مشارکت در تولید محصولات خانگی، کشاورزی و دامپروری و دیگر حوزه‌ها نقش مؤثری در فعالیت اقتصادی دارند.

سهیلا اثنی عشران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص رونق تولید و شعار سال ۹۸ اظهار کرد: با توجه به شعارهای سال‌های گذشته در می‌یابیم رونق تولید یکی از گام‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است و رهبر انقلاب بر اساس هدفی بزرگ اقدام به نامگذاری سال‌ها می‌نمایند.

وی با اشاره به اینکه رونق تولید از سویی منجر به حمایت از تولید ملی، استقلال و عزت ملی و از سوی دیگر باعث ایجاد شغل می‌شود افزود: در بررسی عوامل مؤثر بر رونق تولید نادیده گرفتن نقش زنان انکارناپذیر است این در حالی است که در روستاها زنان با مشارکت در تولید محصولات خانگی، کشاورزی و دامپروری نقش بسیار مؤثری در فعالیت اقتصادی ایفا می‌کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان تاکید کرد: نیل به هدف تبدیل شدن به قدرت اول منطقه آنچنان که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله بدان اشاره شده و دستیابی به توسعه پایدار بدون بهره‌گیری از شایستگی‌ها و توانمندی‌های زنان محال به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در این شرایط دیگر نمی‌توان در سطح شعار و اندرز باقی ماند اظهار کرد: برای بقا در چنین شرایط و وضعیت،فراهم آوردن بستری برای نوآوری و فعالیت‌های کارآفرینی زنان و تسهیل این امور امری ضروری به نظر می‌رسد.

اثنی‌عشران با اشاره به اینکه توسعه حضور زنان در اقتصاد ایران، توانسته تغییراتی ایجاد کند افزود: تا به حال هیچ‌گاه جایگاه کافی برای زنان ایجاد نشده و این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از ورودی‌های دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد در حوزه شکاف جنسیتی، زنان ایرانی در شاخص‌های سلامت و بهداشت در برابری کامل با مردان هستند اما در مشارکت اقتصادی و سیاسی سطوح بسیار پایین‌تری در مقایسه با جامعه مردان دارند که همین امر باعث شده در سال ۲۰۱۸ از میان ۱۴۹ کشور رتبه ۱۴۲ به ایران اختصاص یابد.

زنان کارآفرین در مقایسه با مردان با موانع بیشتری روبه‌رو هستند

وی با تاکید بر لزوم تحقق عدالت جنسیتی برای دستیابی به رونق تولید تصریح کرد: باید زمینه حضور زنان در عرصه اقتصادی به ویژه کارآفرینی و تولید را فراهم کنیم اما در حمایت از حضور زنان در عرصه اقتصادی باید به نکات اساسی توجه کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان در خصوص این موانع اظهار کرد: زنان کارآفرین در مقایسه با مردان کارآفرین ناچار به مقابله با موانع بیشتری هستند که از جمله آنها موانع موجود در تأمین سرمایه، کمبود تجربه، موانع اجتماعی، فرهنگی یا نگرش‌های منفی نسبت به کار زنان به خصوص در جوامع سنتی همچنین دسترسی نداشتن به اطلاعات مورد نیاز و نبود تشویق زنان توسط خانواده است.

وی با بیان اینکه شاید اصلی‌ترین مانع را بتوان ساختار کنونی نظام فرهنگی و آموزشی دانست تصریح کرد: کودکان ما به ویژه دختران زمانی که وارد مدرسه می‌شوند نمی‌آموزند که برای حضور در جامعه چگونه باید آماده شوند و مهارت‌هایی همچون خلاقیت، روحیه خودباوری را هم فرا نمی‌گیرند و این اوضاع در دانشگاه‌ها نیز تکرار می‌شود.

اثنی‌عشران با اظهار تاسف از اینکه زنان با وجود موانع فرهنگی و اجتماعی بسیار در حال فعالیت هستند اظهار کرد: با وجود همه این موانع اعم از مشکلات اداری و قوانین دست وپاگیر همچنان زنان با جسارت بسیار وارد فضای کسب وکار می‌شوند اما گاه موانع و مسائل آنقدر زیاد است که باعث می‌شود علی‌رغم طرح‌ها و ایده‌های خوب بعضی زنان با شکست مواجه می‌شوند.

بی‌توجهی به نقش مادرانه زنان آسیب‌زاست

وی حفظ حقوق و جایگاه زنان در حوزه اشتغال را ضروری دانست و گفت: وقتی سخن از احقاق حقوق زنان و عدالت جنسیتی می‌کنیم باید حقوق زنان در قوانین عادلانه تبلور یابد. ما نمی‌توانیم تنها با ایجاد اشتغال و آوردن زن در یک شغل و پست از نیرو و مهارت او برای توسعه اقتصاد بهره ببریم، اما شأن و حقوق او را حفظ نکنیم و مدعی عدالت جنسیتی و حضور زنان شویم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه زن محور خانواده است و نقش اساسی در تربیت فرزندان و تربیت جامعه دارد افزود: بی‌توجهی به نقش مادری و همسری به بهانه فعالیت اقتصادی آسیبی بزرگ‌تر برای جامعه خواهد داشت چرا که زنان در خانواده نیز مسئولیت و تأثیرگذاری مهمی در رونق تولید دارند، به طوری که زنان در ترویج فرهنگ کار، مدیریت مصرف در منزل و دوری از اسراف و ترویج فرهنگ استفاده از کالای داخلی نقش بنیادینی دارند.

اثنی‌عشران با بیان اینکه دفتر امور بانوان و خانواده استان اصفهان پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری ارتقای جایگاه زنان در تولید را رسالت خود می‌داند تصریح کرد: به منظور کمک به تحقق اهداف این نامگذاری این معاونت در استانداری امسال برنامه‌هایی اعم از حمایت و گسترش مشاغل خانگی به ویژه مشاغل روستایی در دستور کار دارد که شامل برگزاری جشنواره ملی طراحی لباس ایرانی اسلامی، احداث بازارچه دائمی عرضه محصولات تولیدی زنان؛ هم‌چنی برگزاری رویداد کارآفرینی ویژه دو گروه روستاییان و عموم مردم، برگزاری دوره‌های آموزشی کسب وکار در فضای مجازی، مهارت‌آموزی در رشته‌های جدید، توان‌افزایی کارآفرینان و صاحبان تولید به منظور رفع معضلات، راه‌اندازی بازارچه‌های کسب وکار بانوان در محلات مختلف و طرح ظرفیت سنجی شهری و روستایی در راستای ایجاد مشاغل خانگی و تشکیل مجمع کارآفرینان زن به منظور هم‌افزایی و استفاده از تجربیات یکدیگر می‌باشد.

کد خبر 372502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.