سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی / سیل بند پول‌های پرقدرت

قرار دادن اسم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا، آسیب‌های سیاست‌زدگی در مواجه با بحران‌ها، مشتاقان دفاع از حرم در راه کمک به سیل‌زدگان خوزستان و سیل بند پول‌های پرقدرت از مهمترین عناوین روزنامه های امروز سه شنبه - ۲۰ فروردین‌ماه- است.

به گزارش ایمنا، دولت آمریکا با وجود هشدار نهادهای امنیتی و نظامی داخلی و خارجی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست تحریم‌های یکجانبه خود قرار داد و شورای عالی امنیت ملی ایران هم متقابلاً فرماندهی مرکزی امریکا در غرب آسیا را گروه تروریستی اعلام کرد. کاخ سفید روز گذشته در امتداد سیاست فشار حداکثری بر ایران با انتشار بیانیه‌ای رسماً برنامه خود را برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های «تروریستی» اعلام کرد. صدور این بیانیه مسبوق به تصویب لایحه‌ای است که کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۷ تحت عنوان قانون مقابله با دشمنان آمریکا موسوم به «کاتسا» تصویب کرد و بر پایه آن سه کشور ایران، روسیه و کره شمالی را هدف اقدامات احتمالی قرار داد. رئیس جمهوری امریکا بر اساس این قانون مجاز است تا نیروهای نظامی هر یک از این کشورها و اشخاص خارجی مرتبط با آنها را در فهرست تحریم‌های خود قرار دهد. چنانکه دونالد ترامپ با تکیه بر همین قانون و به رغم هشدارهایی که دولت او را متوجه عواقب احتمالی این اقدام می‌کردند، طرح تحریم نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را عملی کرد و در بیانیه‌ای مدعی شد «قرار دادن نام سپاه در فهرست تحریم‌های امریکا نشان دهنده آن است که ایران نه‌تنها یکی از حامیان اصلی تروریسم است بلکه فعالیت‌هایی که سپاه پاسداران در آن دخیل است، تروریسم را ترویج و حمایت مالی می‌کند».

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود به قرار گرفتن  نام سپاه در فهرست تحریم‌های آمریکا اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«مقابله به مثل ایران » روزنامه آرمان امروز در ادامه افزود: طبیعی است که نمی‌توانند قدرت ایران را پذیرا باشند و مهم‌تر از آن بپذیرند ایران کشوری نیست که وابسته باشد بلکه مهم‌ترین هدف انقلاب سال ۵۷ هم تحقق استقلال بود. آمریکا سال‌هاست که از طرق مختلف سعی در ایجاد محدودیت برای ایران دارد که نمونه بارز آن قرار دادن نام کشورمان در لیست تحریم‌های مختلف بود. حمایت‌های ایران از مظلومان در کشورهای دیگر مانند سوریه، لبنان و فلسطین بر خشم آمریکا افزوده است. در موضوع برجام هم آمریکا تصور داشت که ایران قائل به تعامل با ۴ کشور باقی مانده در این تعهدنامه نیست، اما چنین نشد و تنها آمریکا منزوی شد. از سوی دیگر آمریکا به مثابه عروسکی در دست رژیم‌صهیونیستی است و ائتلاف این دو علیه ایران نتیجه‌ای جز شکست برایشان نداشته است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به آسیب‌های سیاست‌زدگی در مواجه با بحران‌ها پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«ماهیگیری سیاسی از بحران‌» روزنامه ابتکار در ادامه افزود: سیل سراسری و بارش عجیب و بی‌سابقه باران در شروع سال جدید مردم کشورمان را غافلگیر کرد و متاسفانه ویرانی‌های زیادی را به بار آورد. نزدیک به هفتاد نفر از هموطنان‌مان جان باختند و صدها نفر دیگر مصدوم شدند. خسارتی که سیل ویرانگر به کشور وارد کرد همکاری و همدلی همه نهادها و جریان‌ها را برای بهبود و جبران آن می‌طلبد. اما متاسفانه ما شاهد آن بوده‌ایم که همیشه در مواجه با بحران‌ها و مواردی اینچنینی برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی به جای ارائه راهکار و کمک، وضعیت را سیاسی می‌کنند و با نگاه سیاسی به ماجرا می‌پردازند. سیاست‌زدگی؛ نگاهی که فقط مختص به این دولت و دوره نیست بلکه در همه ادوار هنگام بروز یک بحران، دولت حاکم و یا جریانی خاص مورد نقد قرار می‌گیرد. متاسفانه این نوع نگاه در جامعه به شدت رواج پیدا کرده است به گونه‌ای همه خود را در مقام نقد و انتقاد می‌بیند. این نگاه و سیاسی کردن موضوعات مختلف باعث شده است که اولا در بحث خدمت‌رسانی و خود موضوع بحران خدشه وارد شود و در درجه دوم همه خود را منتقد و مدعی می‌بینند و کسی پاسخگوی این وضعیت نیست. اینجا است که به اعتبار و اعتماد عمومی خدشه وارد می‌شود.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود به واکنش شورای عالی امنیت ملی ایران پس از بیانیه ی کاخ سفید در تروریستی خواندن سپاه پاسداران پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«حماقت درجه یک آمریکا»  روزنامه جوان در ادامه افزود: پس از بیانیه کاخ سفید، وزیر امور خارجه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی خواستار قرار گرفتن نام نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) در فهرست گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران شد. سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: نظر به حمایت پنهان و آشکار نیروهای نظامی امریکا در منطقه از گروه‌های تروریستی و دخالت مستقیم در انجام فعالیت‌های تروریستی توسط نظامیان آن کشور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای خطاب به دکتر روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی، بر اساس «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه» مصوب مجلس محترم شورای اسلامی، پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را در فهرست گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

بر همین اساس، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده امریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امریکا اعلام کرد که «رژیم ایالات متحده امریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی امریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به پست اینستاگرامی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران پرداخت در عکس یک خود  به نقل سردار سلیمانی نوشت:«مشتاقان دفاع از حرم به کمک سیل‌زدگان خوزستان بیایند» روزنامه خراسان در ادامه افزود: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز در پستی اینستاگرامی که بازتاب گسترده ای نیزدر فضای مجازی داشت، کمک به هموطنان سیل‌زده در خوزستان را دفاع از حرم توصیف کرد و از جوانان مشتاق دفاع از حرم خواست به یاری مردم این استان بیایند. به گزارش خراسان، در متن پیام فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: مشتاقان دفاع از حرم به کمک سیل‌زدگان خوزستان بیایند. جوانانی که سن شان اقتضا نمی‌کرد جهاد زمان دفاع مقدس را درک کنند و امروز نیز خیلی اصرار دارند که به عنوان مدافع حرم در جبهه حضور پیدا کنند، به نظر من باید بیایند خوزستان؛ چرا که حادثه اخیر یک دفاع از حرم است. هیچ چیزی بالاتر از کرامت انسان نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به چگونگی برقراری ثبات اقتصادی توسط بانک های مرکزی پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «سیل‌بند پول‌های پرقدرت» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: همان‌طور که غفلت از ایجاد سازه‌های حافظ منطبق با استانداردهای مرسوم، باعث تشدید آثار تخریبی سیل ناشی از بارش‌های اخیر در کشور شد، غفلت سیاست‌گذار از طراحی و اجرای سازه پولی حافظ در چرخه مالی کشور نیز می‌تواند اقتصاد ایران را به شهری ویران در عبور از سیل نقدینگی تبدیل کند. به‌خصوص اینکه انباشت متداوم نقدینگی با نرخی تقریبا ثابت طی دهه گذشته، سایه تهدید سیل نقدینگی در اقتصاد ایران را پررنگ کرده‌ است. «عملیات بازار باز» که به گفته رئیس کل بانک مرکزی به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد، ابزاری است که طی سه دهه گذشته به سیل‌بند جریان نقدینگی در اقتصادهای توسعه‌یافته و درحال توسعه بدل شده‌ است. در این سازوکار بانک مرکزی می‌تواند با حضور فعالانه در عرضه و تقاضای اوراق بدهی، از طریق ابزار سیاستی خاص خود این اوراق، حجم پول، نرخ سود و تورم را به گرای مورد نظر خود نزدیک کند. اگرچه به جریان افتادن سازوکار عملیات بازار باز، اتفاق مثبتی برای اقتصاد ایران است، اما به عقیده کارشناسان مختصات مشخص‌شده برای عملیات بازار باز، به‌واسطه محدودکردن نقش بانک مرکزی در خرید و فروش اوراق بدهی، حاوی برخی از محدودیت‌هاست که سیل‌بند پولی در اقتصاد ایران را به سازه‌ای کم‌کارکرد و آسیب‌پذیر تبدیل خواهد کرد.

روزنامه کیهان نیز صفحه نخست امروز خود را  به نتایج اقدام کاخ سفید اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«ترامپ با حماقت خود جواز قتل نظامیان آمریکا را صادر کرد» روزنامه کیهان در ادامه افزود: قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی بخشی از تلاش‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای اتخاذ مواضع سختگیرانه‌تر علیه ایران است؛ چرا که در تحلیل آنها، عامل بسیاری از توقف طرح‌ها و راهبردهای خصمانه آمریکا علیه ملت ایران، اقتدار و توانمندی خلاقانه سپاه و البته دیگر نیروهای مسلح در دفاع از کشور و حضور در تحولات منطقه است؛ آمریکایی‌ها امروز در عراق و سوریه به دلیل رویکرد دوگانه که از یک سو از تروریسم تکفیری داعش حمایت کرده و از سوی دیگر در شرایط پسا جنگ با داعش، ابراز تمایل به بازگشایی مناسبات سیاسی و مشارکت در روند بازسازی می‌کنند، مفتضح شده‌اند و در یمن با وجود ورود به سال پنجم جنگ و حمایت تمام‌قد از ائتلاف عربستان نتوانسته‌اند هیچ طرحی را جلو ببرند و در همه اینها سپاه را مقصر می‌دانند؛ اما آنها نمی‌توانند سپاه را در فهرست تروریسم قرار دهند؛ زیرا با سپاهی مبسوط‌الید در منطقه غرب آسیا مواجه هستند که نیروهای زیادی از آنها در تیررسش قرار دارند و اگر فضا برای سپاه ناامن شود و در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد، برای هیچ کس امن نخواهد بود! به همین دلیل این حماقت دور از کمترین میزان برآورد عقلایی است که بسیاری از مسئولان و فرماندهان آمریکایی تلاش می‌کنند برای ترامپ بی‌عقل جا بیندازند.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به نشست خبری صبح دیروز سردار کمال هادیانفر اختصاص داد در  عکس یک خود نوشت:«مرگ روزانه ۳۷ نفر در تصادفات نوروزی» هادیانفر با بیان اینکه در مجموع کشته‌شدگان در تصادفات درون و برون‌شهری در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر بود که ۳۷۹۵ نفر از آنها در شهرها و ۱۰ هزار و ۸۹۰ نفر در جاده‌ها جان باختند گفت: ۵۲ درصد جان‌باختگان در سر صحنه تصادف، ۶ درصد در حین انتقال و ۴۱.۲ درصد در مراکز درمانی جان باختند، از این تعداد حدود ۲۱ درصد عابرپیاده و افراد کم‌سن و سال یا کهنسال بودند، ۲۲.۵ درصد جانباختگان مربوط به موتورسیکلت‌ بود و ۲۵ درصد از علل فوتی‌ها نیز واژگونی بود. هادیانفر با بیان اینکه تعداد کشته به ازای هر ۱۰ هزار وسیله‌نقلیه باید ۳۱ درصد بر اساس برنامه پنج ساله ششم دولت کاهش پیدا می‌کرد گفت: سرانه وسایل‌نقلیه در دنیا ۳.۷ نفر، آسیا ۳.۶  و در ایران ۲.۵ نفر است، آمار جان‌باختگان بر اساس هر ۱۰ هزار وسیله در دنیا ۶.۵ نفر، در اورپا ۳.۳ ، در آسیا ۲.۹ و در ایران ۴.۹ نفر است.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: ۴۳ درصد حوادث رانندگی امسال مربوط به واژگونی بود، در صورتیکه در طول سال گذشته، ۲۳ درصد علن حوادث واژگونی بود، ۴۴ درصد تصادفات در نیمه‌اول و ۵۶ درصد تصادفات در نیمه‌دوم تعطیلات رخ داد، ۶۷ درصد تصادفات در راه‌های اصلی به وجود آمد، پیک زمان تصادفات بین ساعت ۱۲ تا ۱۶ بود.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بهانه تغییر سخنگوی قوه قضاییه  به بررسی سیر تحولات این رکن حکومتی  پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «مطالبه عدالت از«رئیسی» » روزنامه همدلی در ادامه افزود:یکی از تفاوت‌های اساسی رییسی در دریافت منصب ریاست قوه قضاییه با صادق لاریجانی این است که لاریجانی زمانی که به ریاست قوه قضاییه رسید گفت یک ویرانه را دریافت کرده است، اما رئیسی در جلسه تودیع و معارفه گفت: « امیدوارم اعتماد مقام رهبری به حقیر در مسئولیت خطیر قوه قضاییه موجب شرمندگی بنده خدمت ایشان، قضات محترم و ... نشود». رئیسی در ادامه با درود بر روح آیت الله شاهرودی گفت: «بدون تردید خدمات ارزنده‌ای در این چهاردهه توسط این بزرگان صورت گرفته که همه قابل تقدیر است و هر یک از ایشان در خور خود و با امکانات و برنامه‌هایی که داشتند تلاش‌هایی کردند تا امروز این شرایط و وضعیت را داشته باشیم». حال باید به انتظار نشست تا ببینیم ریاست جدید قوه قضاییه چه تصمیمات جدید و چه اقداماتی برای تسهیل در امور قضا برای ارباب رجوع‎ها و از همه مهمتر چه برنامه‌ای برای کم کردن و اتمام تعداد پرونده‌های بیشماری را که در صف رسیدگی در بایگانی‌هایی قوه قضاییه انبار شده‌اند، در دستور کار خود دارد. آیا آن‌گونه که در اولین پیام توییتری خود در فضای مجازی منتشر کرد یعنی در راستای «اجرای عدالت و مبارزه با فساد و زندگی اشرافی» اقدامات ارزنده‌ای انجام خواهد دادیا خیر؟

روزنامه تجارت در صفحه نخست امروز خود به تحقیق و تفحص های وکلای ملت از سازمان خصوصی سازی پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «واگذاری ها زیر ذره بین مجلس» روزنامه تجارت در ادامه افزود: طی سال گذشته و به خصوص در نیمه دوم سال، نمایندگان مجلس و تعدادی از کارشناسان و فعالان اقتصادی انتقادات زیادی را نسبت به روند خصوصی سازی مطرح کردند و خواهان آن شدند که مسئولان و خانه ملت به نحوه واگذاری‌ها ورود کنند. آن‌ها معتقد بودند آنچه که در حال حاضر تحت عنوان خصوصی سازی در حال انجام است موجبات حراج و غارت اموال ملت و تعطیلی کارخانجات و بیکاری شاغلین این نوع کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی شده است. با آغاز سال جدید خبر رسید که به زودی مسئله تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی، از سوی وکلای خانه ملت، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سرانجام تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در هفت محور مورد موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌قرار گرفت.

روزنامه فرهیختگان در صفحه نخست امروز خود به ظرفیت‌های خالی حوزه استارتاپ‌ها در  اقتصاد ایران  پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «فرصت طلایی استارتاپ‌ها» روزنامه فرهختگان در ادامه افزود: امروزه اقتصادهای جهانی با سه رویکرد شامل اقتصادی مبتنی‌بر استخراج منابع خام طبیعی، اقتصاد مبتنی‌بر بهره‌وری و اقتصاد مبتنی‌بر نوآوری تقسیم‌بندی می‌شوند. در این بین، ایران با اتخاذ رویکرد اقتصادی مبتنی‌بر دانش، درحال ‌گذار از اقتصادی مبتنی‌بر منابع طبیعی است. بر این اساس، در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به‌طور چشمگیری رشد و توسعه یافته‌اند. همچنین در زمینه سیاستگذاری کلان نیز اقتصاد دانش‎‌بنیان یکی از اصلی‌ترین اهرم‌ها و ابزارهای اقتصادی مقاومتی است که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر آن به‌طور ویژه تاکید شده است. گزارش پیش‌رو قصد دارد صرفا به بررسی وضعیت استارتاپ‌های فعال پرداخته و به وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان ورود نکرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران اگرچه در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در توسعه استارتاپ‌ها داشته است، با این حال براساس آخرین گزارش‌های بین‌المللی، با داشتن ۱۸۲ استارتاپ با بیش از سه سال مانایی (عمر)، در رتبه ۴۸ قرار دارد. در سطح منطقه و بین ۱۵ کشور همسایه نیز ایران به لحاظ تعداد استارتاپ‌ها در رتبه پنجم قرار دارد. همچنین بین ۱۵ کشور با حجم تولید ناخالص داخلی نزدیک به اقتصاد ایران، به جز دو کشور، در همه کشورها تعداد استارتاپ بیش از دو برابر استارتاپ‌های ایران است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه استارتاپ‌ها نقش بسیار مهمی در اشتغالزایی دارند، با این حال دولت با تفکیک دو حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، عملا استارتاپ‌ها را از حمایت جدی (همانند آنچه در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده) کنار گذاشته است.

کد خبر 372488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.