خسارت ۶۷۰۰ میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیل اخیر تا تاریخ هجدهم فرودین ماه سال‌جاری ۶۷۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان و تولیدکنندگان در ۱۹ استان درگیر کشور خسارت وارد کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده، اظهار کرد: گسترش خسارات وارده در برخی از استان‌های کشور همچون گلستان، خوزستان، مازندران و لرستان بیشتر و در سایر استان ها درصد خسارت کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه ۷۶ درصد کل خسارات در چهار استان خوزستان، گلستان، مازندران و لرستان حادث شده است، گفت: متاسفانه خسارات وارده در استان خوزستان در حال گسترش بوده و نهایی نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: تاکنون با ورود آب و آبگرفتگی در ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و ۱۱۰ هزار هکتار از باغات استان‌های درگیر سیل، این واحدها بین ۱۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند.

بخشنده گفت: در سیل اخیر، ۲۵ هزار راس دام سبک، ۱۱۰۰ راس دام سنگین، ۹ مییلون قطعه طیور، ۵۱ هزار کلنی زنبور عسل و ۱۱۰۰ واحد آبزی پروری و پرورش ماهی تلف شده و تخریب شده است، ۲۵ کارخانه صنایع تبدیلی نیز دچار خسارت عمده شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین خسارات گسترده‌ای به تاسیسات آب و خاک و امور زیربنایی این استان ها وارد شده و مطابق برآورد انجام گرفته تاکنون ۱۱۵۰ حلقه چاه، ۱۸۶۰ رشته قنات، ۱۹۰۰ ایستگاه پمپاژ و برداشت آب و همچنین مقادیر بسیار زیادی از دهنه‌های برداشت آب از رودخانه‌ها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و جاده‌های بین مزارع در این استان ها آسیب جدی دیده‌ و خسارات وارده بالا است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از واحدهای آسیب دیده در بخش زراعی و باغی ۱۸ درصد، طیور ۱۰۰ درصد، واحدهای تولید دام ۱۰ درصد و زنبور عسل ۷ درصد بیمه بوده‌ که با دستور وزیر جهاد کشاورزی مطابق قراردادهای منعقده تولیدکنندگان با صندوق بیمه کشاورزی پرداخت حق بیمه آنان از پانزدهم فرودین ماه جاری آغاز شد و با سرعت ادامه خواهد داشت.

بخشنده اذعان کرد: متاسفانه اغلب خسارت دیدگان بیمه نبوده‌اند که دولت با استفاده از منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در حال تصویب چگونگی پرداخت و تامین منابع لازم برای پرداخت خسارت است.

کد خبر 372459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.