کدام دسته از ورزشکاران باید از املاح معدنی استفاده کنند؟

رییس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: املاح معدنی تأثیر زیادی در وضعیت عضلانی ورزشکاران دارد که البته میزان مصرف آن می‌تواند بازخورد مثبت یا منفی دربر داشته باشد.

احمد باقری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با تأثیر املاح معدنی در ورزشکاران، اظهار کرد: ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای و سلامت‌محور در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند، استفاده از املاح معدنی تأثیر زیادی در وضعیت عضلانی آن‌ها می‌گذارد. این پرسش به وجود می‌آید که آیا ورزشکاران نیاز به استفاده از مکمل املاح معدنی دارند یا خیر؟ با یک برنامه غذایی صحیح می‌توان املاح معدنی را تا حد زیادی از مواد غذایی دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد عضلات ورزشکاران به کلسیم، منیزیم، سدیم و کلر بستگی دارد و این املاح برای بهبود عملکرد ورزشکاران اهمیت زیادی دارند، ادامه داد: کاهش املاح معدنی بدن باعث گرفتگی عضلانی می‌شود که این مسئله در ورزش‌های هوازی مثل دو و میدانی و دوچرخه‌سواری بیشتر به چشم می‌خورد؛  افت شدید سدیم باعث می‌شود ورزشکار به اغما رفته وخطرات بسیار زیادی به همراه دارد. رشته ورزشی، آب‌وهوای محل سکونت، شرایط جسمانی و سطح ورزشکار در رابطه با تعیین برنامه غذایی توسط یک کارشناس تاثیر گذار است.

موز و گوجه‌فرنگی سرشار از املاح معدنی

رییس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه املاح معدنی بیشتر در مواد غذایی مثل مرکبات، حبوبات، لبنیات و سبزیجات وجود دارد، خاطرنشان کرد: موز و گوجه‌فرنگی املاح زیادی دارند که می‌توانند نیازهای یک ورزشکار را تا حدودی برطرف کنند، سعی می‌شود تنوع در برنامه‌های غذایی زیاد شود و از یک ماده غذایی به صورت مستمر استفاده نشود؛  برای ورزشکاران حرفه‌ای، نوشابه ورزشی را توصیه می‌کنیم که خانگی و دست‌ساز باشد. نوشابه‌های ورزشی خانگی با صنعتی متفاوت است چراکه نوشیدنی‌های صنعتی عوارض زیادی دارند. در نوشابه‌های خانگی کربوهیدرات موردنیاز ورزشکاران برطرف می‌شود،  البته کسانی که ورزش را برای سلامتی انتخاب کرده‌اند نیاز چندانی به این نوشابه‌ها ندارند.

باقری مقدم با تأکید بر اینکه ورزشکارانی که بیشتر هوازی کار می‌کنند به املاح معدنی بیشتر نیاز دارند، خاطرنشان کرد: این ورزشکاران باید توجه داشته باشند که به یک رژیم غذایی متنوع و دارای سبزیجات زیاد نیاز دارند تا بتوانند املاح بدنشان را تأمین کنند. استفاده از مکمل املاح فقط به ورزشکاران حرفه‌ای در سطوح بالا توصیه می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در برخی از باشگاه‌های ورزشی شاهد هستیم که مربی‌ها، بدون دانش کافی به ورزشکاران انواع مکمل‌ها و املاح‌های معدنی را تجویز می‌کنند تا این افراد مصرف کنند که باعث می‌شود که یک ورزشکار بیش از حد نیاز خود از املاح معدنی استفاده کند.

گرفتگی عضلانی و سنگ کلیه عوارض مصرف خودسرانه املاح معدنی

رییس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا مصرف خودسرانه املاح معدنی می‌تواند به سلامتی افراد آسیب بزند؟ گفت: بله، مصرف بی‌رویه املاحی مثل منیزیم می‌تواند باعث ایجاد درد و گرفتگی عضلانی، سر درد و افت عملکرد ورزشکاران شود؛ مصرف کلسیم بیش از حد می‌تواند عوارض کلیوی و گوارشی داشته باشد و در برخی از موارد باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

باقری‌مقدم اضافه کرد:امیدواریم ورزشکاران در مصرف خودسرانهمکمل‌ها خودداری کرده و قبل از مصرف با یک پزشک مشورت کنند.

کد خبر 372438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.