حجم سد زاینده رود با وجود بندهای بالادست افزایش نخواهد یافت

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: وجود بندهایی تحت عنوان آبخیزداری و چاه‌های غیرمجاز در بالادست سبب می شود که با وجود بارش های مطلوب، حجم روان آب‌ها کم باشد و تا این معضل حل نشود حجم سد زاینده رود افزایش نخواهد یافت و انتظار مردم در خصوص جاری بودن همیشگی رودخانه تامین نمی شود.

اسفندیارامینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا ، با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد آب رهاسازی شده از بالادست به دلیل بارگذاری ها و وجود بندهای آبخیزداری به مقصد نمی رسد، اظهار کرد: سال زراعی ۹۳-۹۴ نیز حدود یک‌هزار و ۶۰۰ میلی‌متر بارش در کوهرنگ به ثبت رسید اما حجم سد زاینده رود چندان افزایش نیافت و رودخانه فصلی بود، متاسفانه این وضعیت همچنان ادامه دارد و نمی توان انتظار داشت که با توجه به بارش های امسال، زاینده رود در طول امسال، جاری باشد زیرا رودخانه لایروبی نشده، موانع در مسیر آن بسیار است و با این وضعیت رودخانه به انتها نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه رودخانه زاینده‌ رود باید ساماندهی و لایروبی شود، افزود: به رغم افزایش بارندگی ها در سال جاری هنوز ظرفیت سد به ۴۰۰ میلیون مترمکعب نرسیده است با این حال امسال با توجه به ساماندهی قسمتی از رودخانه در شهرستان های فلاورجان و مبارکه، روان آب بیشتری را به سمت رودخانه شاهد بودیم و نگرانی‌ها نسبت به سال‌های گذشته در خصوص رهاسازی آب کمتر بود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان خاطرنشان کرد: وجود بندهای آبخیزداری و چاه‌های غیرمجاز در بالادست سبب می شود که با وجود بارش های مطلوب، حجم روان آب‌ها کم باشد و تا این معضل علاج نشود حجم سد زاینده رود افزایش نخواهد یافت و انتظار مردم در خصوص جاری بودن همیشگی رودخانه تامین نمی شود.

امینی با اشاره به اینکه از چهاردهم فروردین با افزایش خروجی سد، آب برای آبیاری کشت پاییزه کشاورزان رهاسازی شد، افزود: آب زاینده رود شامگاه ۱۶ فروردین وارد شبکه های آبیاری شد، برای آبیاری کشت پاییزه کشاورزان غرب اصفهان نیز اعلام کردند که خروجی آب را افزایش می دهند و طی روزهای آینده جریان آب به شبکه های آبیاری غرب اصفهان نیز خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

تغییر مسیر سیلاب برای آبیاری اراضی نبود

وی در واکنش به این سوال که چرا برخی کشاورزان شرق اصفهان مانع از رسیدن آب سیلاب به تالاب بین المللی گاوخونی شدند، اظهار کرد: هر کدام از ما حقابه داران یک قطعه ای از پازل را می بینیم و می خواهیم همان یک قطعه را مدیریت کنیم؛ آب سیلابی که رها شد برای آبیاری اراضی به صورت مستقیم استفاده نشد زیرا با توجه به بارندگی ها اگر اراضی کشاورزی با آب سیلاب آبیاری می شد، به غله های کشت شده آسیب می زد.

امینی ادامه داد: بر اساس ارزیابی انجام شده؛ سیلابی که به سمت گاوخونی هدایت شد اگر در مسیر رودخانه به زمین نفوذ نمی کرد به طور کامل به تالاب می رسید. برخی افراد در مسیر حرکت سیلاب به سمت گاوخونی دو مورد از انهار سنتی را باز کرده بودند که صنف کشاورزان با این اقدام مخالف بود.

وی با بیان اینکه انهار سنتی نیز بخشی از محیط زیست است و آبخوان‌ها را تغذیه می کند، افزود: اما با این وجود انتظار داشتیم کشاورزان مسیر این آب را تغییر ندهند و این حق را برای بعد بگذارند، البته  مختصر آبی که به این نهرها وارد شده به منظور آبیاری نبوده است بلکه برخی از محلی ها بر این اعتقاد بودند که آب در مسیل‌ها نیز بخشی از محیط زیست است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان ادامه داد: در گذشته که کانال های انتقال آب بتنی وجود نداشت، آب از طریق انهار سنتی توزیع می شد و همزمان آبخوان ها در اراضی همجوار و همچنین مناطقی که با رودخانه فاصله داشت را تغذیه می کرد.  

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه آبخوان‌های کل اراضی و مناطق تغذیه شود باید به گونه ای مدیریت کرد که وقتی آب در رودخانه جریان دارد، در انهار و زهکش ها نیز آب جاری باشد.

امینی ادامه داد: در روزهای اخیر گفته شد کشاورزان حقابه محیط زیست را گرفتند، اما این گونه نبوده است، ضمن اینکه اگر به انصاف صحبت کنیم کشاورزان همواره برای جاری بودن زاینده رود تلاش کردند، رودخانه را لایروبی کردند تا مقداری آب نیز به تالاب برسد.

وی با اشاره به اینکه مسیر آبیاری اراضی کانال کشی شده است، اضافه کرد: حجم سیلاب هدایت شده به سمت تالاب زیاد نبود با این حال نمی توان گفت آبی را که برای تالاب رهاسازی کرده بودند به آبیاری اراضی اختصاص یافت، امکان ندارد، اما همه این موارد باید در آینده با برنامه ریزی مدیریت شود تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

هرکجا به حریم رودخانه تعرض شده بود، از سیل در امان نماند

امینی در خصوص خسارات ناشی از سیل اخیر در برخی شهرستان های استان اصفهان گفت: متأسفانه هر کجا که حریم و بستر رودخانه زاینده رود مورد تعرض قرار گرفت، سیل در آنجا خساراتی برجای گذاشت، از جمله اطراف رودخانه شور که از سمت دهاقان سرچشمه می گیرد و به سمت مبارکه و رودخانه زاینده رود می آید.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان افزود: در شهرستان مبارکه تعدادی از گلخانه ها و مزارع مردم آسیب دید، تعدادی از ساختمان هایی که متأسفانه اداره آب و فاضلاب و وزرات نیرو در بستر رودخانه و محل تلاقی رودخانه شور و رودخانه زاینده رود ساخته بودند، آسیب دیده است. در حقیقت آنجایی که تعرض خاصی به رودخانه نشد، مشکلی وجود نداشت. 

کد خبر 372415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادری IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    0 0
    پس مزارع و باغاتی که در شهرستان بویین میاندشت توسط سیلاب نابود شد مشکلی محسوب نمی شود