تابستان امسال وضعیت بهتری برای فضای سبز پیش‌بینی می‌شود

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: سیاست این سازمان استفاده حداقلی از منابع آب چاه‌ها و جایگزینی پساب تصفیه شده فاضلاب است.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جاری شدن رودخانه موجب تغذیه چاه‌ها در شهر و به خصوص در حریم رودخانه شده است. این دسته از چاه‌های سطح شهر به سبب نزدیکی به رودخانه با جاری شدن آن معمولا پر آب می‌شود.

وی افزود: سال گذشته یکی از مشکلات اساسی چاه‌ها به خصوص در برخی مناطق خشک شدن آن‌ها بود، اما امسال با جاری شدن رودخانه زاینده رود چاه‌ها یا سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه شده و سطح آب بالاتر آمده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به بارندگی‌های بهاری خاطرنشان کرد: این بارش‌های بهاری میزان نیاز درختان به آبیاری و استفاده از منابع آب زیرزمینی را کم می‌کند در حالی که نیاز اساسی فضای سبز شهر برای آبیاری از خرداد تا شهریور ماه است.

وی تصریح کرد: سال گذشته و در فصل بهار بارش باران وجود داشت، اما متاسفانه خشکی رودخانه موجب از دست رفتن ذخیره چاه‌ها شد و استفاده از زیرساختی مثل پساب تصفیه شده نیز وجود نداشت.

مرتضایی نژاد ادامه داد: سال ۹۷ اقداماتی برای استفاده از پساب تصفیه شده در چرخه فضای سبز انجام شد که به موجب آن بخشی از پساب سپاهان شهر تصفیه و برای آبیاری فضای سبز به کار گرفته شد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: اقدامات دیگری نیز در سال جدید برای تصفیه پساب ثانویه و انتقال آن وجود دارد که در این راستا سعی شده تا حد ممکن از منابع آب زیرزمینی یا چاه‌ها استفاده نشود، زیرا هرقدر میزان مصرف آب‌های زیر زمینی کمتر باشد ذخیره آب چاه‌ها نیز برای آینده بیشتر می‌شود.

وی افزود: هرچه میزان استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی کمتر باشد ذخیره آبی برای پاییز و سال آینده بیشتر خواهد بود.

مرتضایی نژاد تاکید کرد: منطقه چهار و شش به دلیل تعداد درختان و سرانه بالای فضای سبز شهر اصفهان مشکلات بیشتری را نسبت به سایر مناطق دارد و سال گذشته عمده چاه‌های این دو منطقه خشک شده بود.

وی ادامه داد: از ۷۵۰ هکتار جنگل و فضای سبز شهر در حدود یک سوم تا یک چهارم آن متعلق به منطقه چهار اصفهان است در حالی که عمده ذخیره آب منطقه شش چاه‌هاست.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: بیشتر چاه‌های منطقه شش خشک شده بودند که با توجه به سرانه بالای فضای سبز این مناطق استفاده از زیرساخت پساب ضرورت داشت در نتیجه طبق برنامه ریزی انجام شده، سال گذشته پساب تصفیه شده سپاهان شهر به کمک تامین آب فضای سبز منطقه چهار و شش آمد.

وی تاکید کرد: اما امسال برنامه ریزی‌ها برای دریافت بیشتر پساب تصفیه شده در دستور کار قرار دارد تا منابع آبی بهتری برای این دو منطقه فراهم شود.

مرتضایی نژاد با اشاره به میزان آبگیری چاه‌ها تصریح کرد: چاه‌های حریم رودخانه آبگیری بهتری نسبت به سایر چاه‌های سطح شهر داشته، اما برخی از انواع چاه‌های سنگلاخی در شیب دامنه کوه‌ها از جمله در ناحیه صفه نیز امکان آبگیری دارد که این مورد بسته به قرار گیری چاه در انواع مختلف زمین متفاوت است.

وی گفت: به طور کلی چاه‌های زمینی در زمان جاری بودن رودخانه به خصوص در حریم آن حجم آب بهتری دارد به طور مثال ناژوان عمدتا چاه‌های حریمی داشته که با جاری شدن زاینده رود آبگیری می‌شود؛ البته بر طبق برنامه ریزی‌های انجام شده و به سبب اهمیت این ناحیه از شهر اصفهان بخشی از پساب تصفیه شده سپاهان شهر به بخش‌هایی از ناژوان منتقل می‌شود.

کد خبر 372399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.