نقشه‌های محرمانه برای برهم‌زدن بازار ارز

رییس جمهور در خط ششم متروی تهران، ساعت صفر بحران در لیبی، چشم نگران به خوزستان و نقشه‌های محرمانه برای برهم‌زدن بازار ارز از مهمترین عناوین روزنامه های امروز دوشنبه -۱۹ فروردین‌ماه- است.

به گزارش ایمنا، روز گذشته سه طرح شهری شامل فاز نخست خط شش مترو تهران، طرح توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تهران و طرح احداث واحدهای مسکونی و تجاری امید تهران با حضور رئیس جمهور، شهردار تهران، رئیس شورای شهر و دیگر اعضای شورا و مسئولان شهر تهران افتتاح شد. مراسم افتتاح، پس از طی مسیر توسط رئیس جمهور از ایستگاه متروی بعثت تا ایستگاه دولت آباد برگزار شد. روحانی در این سفر با توضیحات مسئولان در جریان روند ساخت، تکمیل و  ایمن‌سازی خطوط مترو شهری تهران و حومه قرار گرفت.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را  به  سخنان رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های شهری شهرداری تهران اختصاص داد و در تیتر عکس خود نوشت: «امسال طبیعت را آزاد کنیم»ٖ رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه امروز شاهد یک تحول مثبت برای محیط زیست و حمل و نقل سریع، ایمن، سلامت و با مصرف کم انرژی در تهران هستیم، افزود: خط ۶ متروی تهران با توسعه به سمت جنوب، یک طرح توسعه متروی ۳۸ کیلومتری می‌شود که از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران و حتی طبق گفته مسئولان، طولانی‌ترین در منطقه خواهد شد.

وی کمک به توسعه کمی و کیفی مترو را مورد تأکید قرار داد و گفت: سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی در مترو انجام شده است، منتها این سرمایه‌گذاری بیشتر کمی بوده است و باید کیفی‌تر شود و کمک کنیم ناهمزمانی که در احداث تونل‌ها و تأمین تجهیزات مترو وجود دارد از بین برود.

روزنامه ابتکار  در صفحه نخست خود  به تازه ترین تحولات میدانی نبرد در لیبی پرداخت و در تیتر خود نوشت:«ساعت صفر بحران در لیبی» روزنامه ابتکار در ادامه افزود:تنش زیر خاکستر لیبی پس از مدت‌ها سکوت از سوی جامعه جهانی، سرانجام با یورش نیروهای «خلیفه حفتر» به سمت طرابلس زبانه کشید. کشوری که پس از سال‌ها سپری شدن از سقوط معمر قذافی همچنان در ناامنی و بحران غوطه‌ور است و به دلیل نبود یک حکومت مرکزی واحد و مورد توافق گروه‌های ذی‌نفوذ، تقریباً تبدیل به یک سومالی دوم در شمال آفریقا شده است.

شعله‌ور شدن مجدد بحران در لیبی در حالی صورت گرفته که اسفند ماه سال گذشته، رهبران حاکم در بنغازی و طرابلس تصمیم داشتند تا با برگزاری یک دوره از گفت‌وگوهای ملی به سمت مدیریت بحران و مرکزیت قدرت حرکت کنند، اما به ناگهان با هجوم نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس که دولت مستقر در آنجا مورد تائید جامعه جهانی هم هست، صفحه معادلات به گونه‌ای دیگر ورق خورد.

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به سخنان رئیس کل بانک مرکزی در دیدار سالانه با اهالی رسانه اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از عبدالناصر همتی نوشت:«فروشندگان ارز ۱۰ برابر خریداران شده‌اند» رئیس کل بانک مرکزی گفت: آن‌ها دنبال این بودند که در چهلمین سال پیروزی انقلاب، کارشان را به نتیجه برسانند و حتی اعلام هم کردند، اما نتیجه‌بخش نبود. همتی تصریح کرد: گزارش‌های محرمانه‌ای از کشورهای همسایه می‌رسد که دشمنان برای به هم زدن بازار ارز برنامه‌ریزی دارند و مطلعم که از همین ابتدای سال چند برنامه را در دستور کار قرار داده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا رؤسای بانک مرکزی مرتب در رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند، گفت: البته بانک‌های مرکزی همچون ما درگیر موضوعات مختلفی، چون ارز، واگذاری دارایی بانک‌ها، نقدینگی و دیگر مباحث نیستند. رئیس کل بانک مرکزی به مردم اطمینان داد که دشمنان نمی‌توانند در رسیدن به اهدافشان موفق شوند. همتی اظهار کرد: نباید درگیر فضاسازی سایت‌ها و دلال‌ها بشویم، همین دیروز در کانال‌ها نرخ ۱۳هزارو۶۰۰ تومان اعلام می‌کردند، اما هیچ‌کس خریدار نبود، اما در صرافی‌های ما خرید ارز با نرخ ۱۳هزار و ۱۰۰ تومان ۱۰ برابر بیشتر از فروش آن بود.

روزنامه جمهوری اسلامی صفحه نخست امروز خود را به سخنان رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های شهری شهرداری تهران، اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از حسن روحانی نوشت:«تهران باید توسط جنگلها محاصره و جلوی توسعه بی‌رویه هم گرفته شود» به نوشته این روزنامه، حسن روحانی تاکید کرد: میزان توسعه و پیشرفتی که در حوزه‌های مختلف بویژه سدسازی، افزایش توان نیرو و برق، جنگل کاری و مترو در کشور طی ۴۰ سال گذشته انجام شده با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و حرف‌هایی بعضاً نادرست و ناروایی در این زمینه زده می‌شود که ظلم به انقلاب است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بازآفرینی بافت‌های فرسوده و موضوع مسکن را یک ضرورت اساسی توصیف کرد و گفت: پیام سیل و زلزله این است که بافت‌های فرسوده باید احیاء شود و تهران جایی است که باید آن را در برابر زلزله، سیل و طوفان احتمالی مصون بسازیم.

وضعیت بارش ها و خطر سیل زدگی در شهرستان های خوزستان به صفحه نخست روزنامه خراسان رسید و در تیتر یک خود نوشت:«چشم نگران به خوزستان» روزنامه خراسان در ادامه افزود: همه با نگرانی سیل در  خوزستان را دنبال می کنند. هرلحظه خبرهایی از تخلیه فوری برخی شهرها و روستاها به گوش می رسد و در این منطقه به دلیل رهاسازی حجم عظیمی از آب کرخه و دز تاکنون دو شهرستان و حدود ۱۰ شهر تخلیه شده اند و ده ها هزار نفر با مشکلات سیل دست به گریبان هستند و روستاها و شهرهای دیگری نیز دستور آماده باش و تخلیه فوری دریافت کرده اند.

در همین حال سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت: بنا به اعلام ستاد مدیریت بحران استان خوزستان مبنی بر افزایش سطح آب رودخانه کارون، به همه دهیاری های روستاهای غرب کارون در خرمشهر برای تخلیه اهالی آماده باش اعلام شده است. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور  نیز گفت: همچنان شاهد خروجی آب از سد کرخه هستیم و احتمال افزایش حجم خروجی آب از این سد وجود دارد.سعیدی گفت: تاکنون ۱۷۴ شهر و روستا در استان خوزستان از بیم وقوع سیل تخلیه شده‌اند و احتمال افزایش روستاهایی که باید تخلیه شوند وجود دارد. وی اضافه کرد: با منحرف کردن آب از مناطق مسکونی به زمین‌های کشاورزی خساراتی به این زمین‌ها وارد شد که قابل جبران است زیرا اولویت اصلی حفظ جان مردم است.

صعود روز گذشته شاخص سهام به صفحه نخست امروز روزنامه دنیای اقتصاد رسید و در تیتر یک خود نوشت: «پول‌های جدید در راه بورس» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه آورده است : شاخص سهام با صعود روز گذشته، وارد محدوده ۱۸۸ هزار واحدی شد و به این ترتیب نسبت به کف قبلی خود در اواخر بهمن، ۳۲ کانال‌شکنی را به ثبت رسانده است. در ادبیات مالی این میزان رشد ۲۰ درصدی به معنای ورود به رونق رسمی (بازار گاوی) است. همزمان ارزش معاملات سهام به بیشترین سطح از آبان ۹۷ رسیده است که ورود پول‌های تازه به بورس را نوید می‌دهد. پیش از این نیز، مشارکت بالای سهامداران حقیقی در معاملات بورسی گزارش شده بود که تاکید می‌کند سرمایه‌گذاران جدید از این بازار استقبال کرده‌اند. وضعیت مناسب بازار جهانی در شرایط کنونی و همچنین حفظ سطوح فعلی نرخ دلار در بازار ارز از جمله دلایل بنیادی حمایت‌کننده از بورس است. در سوی دیگر، جاماندگی سهام از رشد تورمی سایر بازارها در سال گذشته پتانسیل پنهانی برای تداوم مسیر صعودی خواهد بود. بنا بر شواهد موجود، نااطمینانی‌های غیراقتصادی می‌توانند مانعی برای رونق بورس باشند. به‌طور کلی چهار مساله نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار جهانی، سیاست خارجی و سیاست‌گذاری داخلی مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر فضای عمومی بورس محسوب می‌شوند. اکنون نیز با ورود احتمالی پول‌های تازه، جریان نقدینگی به‌عنوان بازی‌ساز پنجم نقش تعیین‌کننده‌ای بر کارنامه سهام خواهد داشت.

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود به بررسی نتایج سفر دو روزه نخست‌وزیر عراق به ایران و سیاست های اقتصادی ایران در مقابل عراق  پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«صادرات ایران به عراق ۱۰ برابر صادرات به اروپا/ تحریم‌های آمریکا زیر پا ماند» روزنامه کیهان در ادامه افزود: افزایش ۵۰ درصدی واردات عراق از ایران و واریز مبالغ مورد نظر به حساب بانک مرکزی (که از آبان سال گذشته ارتباط آن با پیام‌رسان مالی سوئیفت قطع شده) آن هم در شرایطی که آمریکا سخت‌ترین فشارها را به ایران وارد کرده، در جای خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این در حالی است که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از توسعه همکاری‌های این کشور با ایران کرده و از هرگونه اقدامی برای کاهش سطح ارتباط عراق با ایران دریغ نمی‌کنند. نمونه بارز آن هم سفرهای مکرر مقامات آمریکا به عراق و خرج‌های سنگین سعودی در این کشور می‌باشد. نکته دیگر سیاست تقویت مناسبات با همسایگان این است که پس از خروج آمریکا از برجام و ادامه توافقنامه مذکور توسط ایران و اروپا، تصور غلطی ایجاد شد که می‌توان تجارت خارجی با اروپا را همچنان ادامه داد و با این روش تحریم‌ها را بی‌اثر نمود. اما آنچنانکه آمارهای تجاری نشان می‌دهد اروپا پس از خروج آمریکا از برجام به شدت حجم مبادلات خود با ایران را کاهش داده است.

کیهان در ادامه آورده است : «براساس منابعی که گمرک به ما اعلام کرده، طی ۱۱ ماه سال گذشته حدود سه میلیارد دلار صادرات ایران به اروپا بوده که تقریبا یک سوم صادرات ما به عراق می‌باشد (یعنی صادرات ایران به عراق، به تنهایی سه برابر کل اتحادیه اروپا بوده است) البته آماری هم سایت نود اقتصادی منتشر کرد که براساس آن صادرات ایران به اروپا در ۹ ماهه سال ۹۷ حدود ۹۰۰ میلیون دلار بوده که اگر آمار دوم صحت داشته باشد، به این معنی است که صادرات ایران به عراق، ۱۰ برابر اتحادیه اروپا است.»

روزنامه تجارت درصفحه نخست امروز خود به سخنان عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جمع اصحاب رسانه پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«نقشه‌های محرمانه برای برهم‌زدن بازار ارز» رئیس کل بانک مرکزی و رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به حوادث غیر مترقبه اوایل سال جاری خاطرنشان کرد: متاسفانه جمع زیادی از هموطنان به دلیل سیل با مشکلات زیادی مواجه شدند که ضمن ابراز همدردی با آنان، انشاا... با استفاده از ظرفیت سیستم بانکی در جهت بهبود شرایط زندگی و ارائه تسهیلات لازم به ویژه در حوزه منازل مسکونی واحدهای تجاری و باغات و کارگاه‌های صنعتی و سایر نیازها تلاش خواهد کرد.

همتی با تاکید بر اینکه دشمنان در سال جاری نیز همچون سال گذشته به منظور دستیابی به اهداف خود در بازار ارز و پول تمرکز کرده‌اند گفت: بانک مرکزی و دولت با برنامه ریزی‌های لازم از تلاطم و نوسان در بازار ارز ممانعت خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تسریع در فروش اموال مازاد بانک‌ها و عدم تداوم بنگاه داری شد و گفت: بانک‌ها باید با تشکیل کارگروه‌هایی، اقدامات لازم برای فروش اموال مازاد شرکت‌های زیرمجموعه به صورت عملیاتی انجام دهند و در این زمینه فرایند اجرای کار را تسریع بخشند.همتی با اشاره به حجم خسارت‌های سیل بر زیر ساخت‌ها و منازل و دارایی‌های مردم و بخش کشاورزی و دام‌ها تاکید کرد که قطعا بودجه ۹۸ امکان پاسخگویی به آن را ندارد و در کنار تسهیلات بانکی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ضروری خواهد بود.

کد خبر 372395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.