پایان حسرت ۵ ساله + جدول

شش دیدار خانگی برابر تماشاگران پرشور ارومیه و اردبیل، شانس بزرگی برای تیم ملی ایران است تا پرونده حسرت ۵ ساله صعود به مرحله پایانی لیگ جهانی برای همیشه بسته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای پایانی سال ۹۷ بود که اسامی نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی والیبال اعلام شد. کولاکوویچ پس از پایان مسابقات لیگ برتر، اسامی ۲۸ والیبالیست را برای حضور در اردو اعلام کرد. لیستی که قرار است ۱۵ نفر آن‌ها اردو را از فردا –دوشنبه ۱۹ فروردین ماه- آغاز کنند تا در پایان لیگ‌های اروپایی سایر نفرات نیز به آن‌ها اضافه شوند.

بررسی  لیست ۲۸ نفره سرمربی تیم ملی والیبال:

باز شدن راه برای پاسورهای جوان

کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران، سعید معروف (سیه‌نا ایتالیا)، امیر فلاحت‌خواه (سایپا)، جواد کریمی (پیکان)، علی رمضانی (کاله) را به اردوی تیم ملی والیبال دعوت کرد؛ به غیر از سعید معروف که با اختلاف فراوان بهترین پاسور ایران و یکی از بهترین‌های دنیا است، سایر پاسورهای دعوت شده به تیم ملی از بین بازیکنان جوان انتخاب شده‌اند

سرمربی تیم ملی ایران بالاخره ریسک کرد و از خیرِ پاسورهایی نظیر "فرهاد سال افزون" و "وادی" گذشت، پاسورهایی که اگرچه شاید در شرایط کنونی نفرات دوم و سوم باشند اما قرار است روی نیمکت بنشینند و منتظر سه، چهار سال آینده و حتی بیشتر باشند تا جانشنین سعید معروف شوند! اتفاقی که زمانی می‌افتد که آن‌ها خودشان هم در سن و سال بازنشستگی و سی و چند سال سن دارند.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران به پاسورهای ادوار اخیر تیم‌های پایه ایران اعتماد کرد و آن‌ها را به اردو فرا خواند؛ البته چند سالی است که از جواد کریمی به عنوان جانشین معروف یاد می‌شود اما حالا دو رقیب جوان و آینده‌دار مانند رمضانی و فلاحت‌خواه را نیز در کنار خود می‌بیند که هر سه برای قرار گرفتن در جایگاه پاسور دومی تیم ملی تلاش می‌کنند.

بازگشت شهرام پس از ۲ سال و نیم

در لیست سرمربی تیم ملی والیبال، نام پنج پشت خط‌زن دیده می‌شود. امیر غفور (مونزا ایتالیا)، صابر کاظمی (زراعت بانک ترکیه)، پوریا یلی (پیکان)، سعید رنجبر (فولاد سیرجان ایرانیان) و شهرام محمودی (خاتم اردکان) بازیکنانی هستند که به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند تا از میان آن‌ها دو پشت خط‌زن اصلی تیم ملی برای لیگ ملت‌ها و صد البته رقابت‌های انتخابی المپیک انتخاب شوند.

برجسته‌ترین نام در میان این پنج نفر، امیر غفور است، بازیکنی که سال بسیار خوبی را در رده باشگاهی پشت سر گذاشته و هنوز هم یکی از بهترین‌های مونزا در لیگ ایتالیا است؛ غفور به همراه تیمش عنوان نایب قهرمانی سطح دوم رقابت‌های باشگاهی در سطح اروپا را هم به دست آورد و در اوج به سر می‌برد، به همین خاطر هم اگر با مصدومیت با اتفاق خاصی مواجه نشود، بدون شک انتخاب اول کولاکوویچ است

پس از غفور، نام سه بازیکن جوان دیگر دیده می‌شود، سه والیبالیستی که یکی از آن‌ها سال گذشته به تیم ملی رسید و با درخشش خود راهی اروپا و لیگ ترکیه شد؛ صابر کاظمی در لیگ ترکیه هم اگرچه نوسان قابل توجهی را تجربه کرد اما در بازی‌های پایانی جای خود را در ترکیب تیمش پیدا کرد

پوریا یلی و سعید رنجبر هم دیگر جوان‌هایی هستند که به تیم ملی دعوت شده‌اند؛ رنجبر با عملکرد خوب امسال زیر نظر دامغانی و با کار رسانه‌ای خوبی که این مربی روی او انجام داد، بالاخره توانست نظرها را به سمت خود جلب کند و برای نخستین‌بار به اردوی تیم ملی دعوت شود

تا این‌جای کار اگر اسم دیگری در لیست پشت خط‌زن‌ها نبود، شاید می‌شد از همین ابتدا امیر غفور و صابر کاظمی را به عنوان پشت خط‌زن ‌های اصلی تیم ایران انتخاب کرد اما بازگشت شهرام محمودی معادلات را تا حدودی عوض کرد.

شهرام محمودی که پس از المپیک از تیم ملی کنار رفت و دوبار هم دعوت سرمربی تیم ملی را رد کرد، یک‌بار دیگر دعوت شد. دعوتی که البته این‌بار با صحبت‌های قبلی انجام شد و کولاکوویچ و محمودی پس از گفت‌وگو با یکدیگر به توافق رسیدند.

شهرام محمودی که پیش از این مصدومیت‌های کهنه را بهانه نیامدن به تیم ملی قرار داده بود، حالا برخلاف بهبودی مصدومیتش، به تیم ملی برگشته است. به این ترتیب شاید بتوان انگیزه دیگری را برایش در نظر گرفت.

وی که در لیگ گذشته با عضویت در خاتم اردکان، قهرمانی در لیگ برتر را نیز از دست داد، حالا به تیم ملی برگشته تا شاید با این حضور در سطح اول والیبال ایران قرار داشته باشد.

در این میان البته نمی‌شود سال کسب سهمیه المپیک و حضور در این رویداد بزرگ را هم انگیزه کوچکی در نظر گرفت. رویدادی که اگرچه محمودی یک بار تجربه‌اش کرده اما در هر صورت اتفاق بزرگی است و محمودی هم مانند خیلی‌ها دوست دارد حضور در آن‌ را یک بار دیگر تجربه و آخرین شانس خود را برای حضور در مهم‌ترین رویداد ورزشی دنیا را تجربه کند.

ترافیک لژیونرها

بلندترین لیست در پست‌های مختلف را دریافت‌کننده‌ها دارند. در لیست کولاکوویچ میلاد عبادی پور (اسکرا بلچاتو لهستان)، محمد جواد معنوی‌نژاد (ورونا ایتالیا)، مرتضی شریفی (ورونا ایتالیا)، فرهاد قائمی (زراعت بانک ترکیه)، مجتبی میرزاجانپور (کاستلانا ایتالیا)، سلیم چپرلی (پیکان)، میثم صالحی (کاله)، پوریا فیاضی (شهرداری ورامین) و امیرحسین اسفندیار (پیکان) حضور دارند.

پنج نفر اول این لیست در لیگ‌های خوب اروپایی بازی می‌کنند و اغلب هم شرایط خوبی دارند. چهار نفر اول که سال گذشته بازیکنان ثابت تیم ملی بودند اما حالا مجتبی میرزاجانپور هم با بازی‌های درخشان خود در کاستلانا راهی جز دعوت دوباره‌اش به تیم ملی را در مقابل کولاکوویچ قرار نداده است.

میرزاجانپور سال گذشته پس از مدت‌ها از تیم ملی خط خورد اما حالا با قدرت بسیار بیشتر به لیست برگشته و اگر با همان کیفیتی که در سری آ بازی می‌کند در اردو حاضر شود، قطعا یکی از دریافت کننده‌های اصلی تیم خواهد بود.

کولاکوویچ البته در شرایطی که پنج قدرتی‌زن خوب و لژیونر دارد، چشمش را بر روی بازیکنان موثر لیگ در این پست نبسته است، سلیم چپرلی و میثم صالحی با عملکرد خوب خود در لیگ به تیم ملی رسیدند. امیر حسین اسفندیار هم پس از حواشی سال گذشته بخشیده شده و یک بار دیگر به تیم ملی دعوت شده است.

در این میان شاید دیدن نام پوریا فیاضی در میان دریافت‌کننده‌ها جالب بود. بازیکنی که سال‌ها در تیم ملی بازی کرد اما کم کم به حاشیه رانده شد و حالا پس از وقفه قابل توجه یک بار دیگر به تیم ملی رسید. وی در لیگ ۹۷ عملکرد خوبی در ترکیب شهرداری ورامین داشت و در فرم ایده‌آلش قرار دارد.

لیست هفت نفره

علی اصغر مجرد (شهرداری ورامین)، علی شفیعی (سایپا)، سید محمد موسوی (پیام مشهد)، مسعود غلامی (شهرداری ورامین)، رضا عابدینی (پیکان)، امیرحسین توخته (سایپا)، مهران فیض امام‌دوست (کاله)، هفت بازیکنی هستند که کولاکوویچ به‌عنوان سرعتی‌زن به اردوی تیم ملی دعوت کرده است. لیستی که البته نکته خاصی ندارد و تقریبا تمام بهترین‌های لیگ را در خود دارد.

غیبت مرندی مصدوم

در دوره گذشته رقابت‌ها و اردوی تیم ملی، مهدی مرندی و محمدرضا حضرت‌پور لیبروهای اصلی تیم ملی بودند که البته مرندی لیبروی اصلی تیم ملی به حساب می‌آمد؛ بازیکنی که البته در این دوره غایب است.

مرندی که با خاتم اردکان نتوانست به جمع چهار تیم پایانی لیگ برتر برسد، پیش از پایان لیگ کتف خود را به تیغ جراحان سپرد و به این ترتیب حداقل لیگ ملت‌های والیبال را از دست داد. به همین خاطر هم جایی در لیست تیم ملی ندارد.

به این ترتیب دو نام جدید در میان لیبروهای دعوت شده حضور دارد که یکی از آن‌ها برای نخستین‌بار با درخشش در ترکیب تیم قهرمان به تیم ملی رسیده است. محمدرضا حضرت پور (سایپا) محمدرضا موذن (پیکان) امین رضوی (شهرداری ورامین) سه لیبرویی هستند که به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند.

اردوی تیم ملی والیبال برای حضور در لیگ ملت‌های والیبال از فردا –دوشنبه ۱۸ فروردین ماه-  با حضور ۱۵ بازیکنی که در لیگ برتر حضور داشتند آغاز می‌شود.

در شرایطی که پیش از این قرعه‌کشی لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ والیبال برگزار شده بود و ۱۶ تیم حاضر در گروه یک از جمله ایران حریفان خود و کشورهایی که باید در آن به میدان بروند را شناخته بودند، برنامه دقیق این رقابت ها نیز مشخص شده است.

بر این اساس تیم ملی ایتالیا به عنوان نخستین حریف ایران در این رقابت‌ها، در هفته نخست که به میزبانی شهر جیانگمین کشور چین برگزار می‌شود، خواهد بود. لاجوردی پوشان بارها در سال‌های اخیر با بلندقامتان ایرانی مواجه شدند که چند شکست هم در کارنامه آن‌ها ثبت شده است.

همانطور که از قبل اعلام شد ایران برای نخستین‌بار در لیگ ملت های ۲۰۱۹ دو هفته میزبانی را تجربه می‌کند که شهرهای ارومیه و اردبیل در هفته‌های سوم و چهارم میزبان هستند.

این اتفاق میتواند یک شانس بزرگ برای شاگردان کولاکوویچ باشد که ۶ دیدار خانگی را برابر تماشاگران پرشور ارومیه و اردبیل برگزار می کنند و می‌توانند با گرفتن حداکثر امتیازات از این مسابقات یکی از مدعیان صعود به مرحله نهایی و سفر به آمریکا باشند.

در شرایطی که هر ۱۶ تیم حاضر در گروه یک لیگ ملت‌های والیبال با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند، در نهایت این ۵ تیم برتر هستند که در کنار آمریکای میزبان به مرحله نهایی صعود می‌کنند و طی چند روز در شیکاگو برای رسیدن به عنوان قهرمانی تلاش خواهند کرد.

ایران که برای اولین و آخرین‌بار در سال ۲۰۱۴ توانست به مرحله نهایی راه پیدا کند، بهترین عنوان خود را در همان سال با کسب مقام چهارمی لیگ جهانی به دست آورد و حالا چند سالی است که نمی‌تواند مجوز حضور در جمع تیم‌های پایانی را به دست آورد.

کولاکوویچ با ایجاد برخی تغییرات در تیمش قصد دارد در سال ۲۰۱۹ که سومین سال حضورش روی نیمکت تیم ملی ایران به حساب می‌آید، صعود به مرحله نهایی را تجربه کند؛ اگرچه خودش هدف اصلی‌اش را کسب سهمیه المپیک عنوان کرده و لیگ ملت‌ها از نظر او در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

به هر حال باید امیدوار بود در هفته پنجم لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ که در تیرماه و به میزبانی بلغارستان برگزار می‌شود، ایران بتواند بلیت خود به آمریکا را رزرو کند و مجوز صعود به مرحله نهایی را به دست آورد.

نخستین مرحله اردوی والیبالیست‌ها در سال ۹۸ از فردا -دوشنبه ۱۹ فروردین ماه- زیر نظر کولاکوویچ آغاز می‌شود؛ اگرچه فعلا خبری از لژیونرها نیست و بازیکنانی که خارج از ایران بازی می‌کنند، در مراحل بعدی اردو به جمع شاگردان کولاکوویچ اضافه می‌شوند.

کد خبر 372368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.