اجرای توافقات مشترک ایران و عراق منجر به رونق تولید می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اجرای توافق تجاری با عراق مبنی بر افزایش تجارت بین دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰، خواهان تسریع در اجرای توافقات شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شاتا رحمانی در نشست مشترک با وزیر تجارت عراق، اظهار کرد: در سفر چندی پیش به بغداد توانستیم چندین تفاهم نامه همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق امضا کنیم که این تنها یکی از توافقات امضا شده میان دو کشور در این سفر بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تفاهم‌ها در راستای تسهیل در حوزه تامین زیرساخت، تجارت، حمل نقل جاده ای، موضوعات کنسولی، بیمه ای، استاندارد، ترانزیت و... است که به عنوان مثال در حوزه ریل، احداث راه آهن شلمچه به بصره تفاهم شد.

به گفته رحمانی، یکی از مواردی که بین دو کشور تفاهم شد، افزایش مبادلات تجاری به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ بود.

وی افزود: محور تحقق این هدف، این دو وزارتخانه است و مواردی که نیاز است برای آن کمیته های تخصصی مشترک تشکیل شود را نیز تسریع می بخشیم.

رحمانی با اشاره به تاکید روسای جمهور دو کشور بر احداث شهرک مشترک مرزی، گفت: پیش تر هشت نقطه را برای این کار معرفی کردیم که احداث این شهرک‌ها در حوزه اقلیم و جنوب عراق تفاهم شد و باید کمیته ها فعالیت خود را برای مکان یابی و فراهم کردن شرایط شروع کنند.

عراق آماده توسعه روابط با ایران است

عبدالمجید جاسم، وزیر تجارت عراق نیز در این دیدار، گفت: روابط بین دو کشور ریشه در هزاران سال دارد و طولانی ترین مرز را نیز در میان همسایگانمان با جمهوری اسلامی ایران داریم.

وزیر تجارت عراق با اشاره به امضای توافقاتی که دو کشور در عراق به تفاهم رسیده بود، اظهار کرد: مهمترین بند این تفاهم معافیت از پرداخت هزینه بابت روادید میان ملت های دو کشور است که ما سریعا نتایج این مصوبات خیلی مهم را با افزایش تردد مردم دو کشور به ویژه تجار خواهیم دید. هم اکنون شرایط برای ورود تجار و سرمایه گذاران ایرانی به عراق آماده است.

عبدالمجید جاسم راه اندازی خط ریلی شلمچه به بصره را مهمترین توافق دیگر دو طرف خواند و گفت: پیش تر توافقنامه احداث این راه آهن امضا شده بود که حال به مرحله اجرای توافق ورود کرده‌ایم و این موضوع نیز مستلزم تشکیل کارگروه مشترک است.

وزیر تجارت عراق ادامه داد: عراق برای توسعه روابط با ایران با وجود موانع تحریم‌های تحمیلی آمریکا که بعضا در این راه سنگ اندازی می کند، آماده است. دلیل اصلی برای اثبات این ادعا، دعوت نخست وزیر عراق از رییس بانک مرکزی ایران برای سفر به کشور ما و دیدار با رییس کل بانک مرکزی عراق برای عبور از موانع موجود است.

کد خبر 372352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.