صادرات ۲۸.۲ میلیارد دلاری محصولات صنعتی و معدنی

مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کل صادرات ۱۱ ماهه سال گذشته (بدون احتساب میعانات گازی) در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ رشدی حدود شش درصد و صادرات محصولات صنعتی و معدنی نیز (بدون احتساب میعانات گازی) رشد نزدیک به هشت درصد داشته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مسعود کمالی اردکانی اظهار کرد: صادرات کالاهای صنعتی و معدنی (به غیر از میعانات گازی) طی ۱۱ ماهه سال گذشته به رقمی بالغ بر ۲۸.۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: در مدت مذکور در گروه محصولات پتروشیمیایی، محصولات پتروشیمی با ۱۳.۲ میلیارد دلار و ۱۴ درصد رشد، محصولات پایه نفتی شامل قیر و روغن‌های صنعتی با حدود ۲.۲ میلیارد دلار و ۱۲ درصد رشد و محصولات عمده  پلیمری نیز با حدود ۱.۵میلیارد دلار صادرات، سه درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ تجربه کرده اند.

کمالی اردکانی در خصوص صادرات کالاهای گروه معدن، گفت: مواد معدنی و صنایع فلزی شامل سنگ آهن، فولاد، فلزات رنگین و لوله و پروفیل ۵.۷ میلیارد دلار صادرات داشته است. همچنین صادرات صنایع غیرفلزی شامل سیمان، کاشی، سنگ‌های تزئینی و دیگر اقلام این گروه نیز با ۱.۷ میلیارد دلار صادرات، رشد یک درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهند.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی، ضمن اشاره به رشد صادرات برخی از اقلام مهم صنعتی  اظهار کرد: صادرات لوازم خانگی انرژی بر و غیر انرژی بر به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار با ۱۷ درصد رشد همراه بوده است، محصولات نساجی و پوشاک با ۲ درصد رشد به رقمی حدود ۴۲۰ میلیون دلار و همچنین صادرات فرش ماشینی و موکت با ۱۴ درصد رشد به رقمی بالغ بر ۳۹۰ میلون دلار رسیده است.

وی افزود: همچنین در مدت یاد شده صادرات قطعات و لوازم یدکی انواع خودرو، موتورسیکلت و قطعات در مجموع ۱۳۰ میلیون دلار با ۶۰ درصد رشد، سیم و کابل با ۲۱۶ میلیون دلار و ۳۰ درصد رشد، تراکتور، کمباین، ماشین آلات کشاورزی و صنایع غذایی و شیرآلات صنعتی و ماشین ابزار مجموعاً ۱۷۶ میلیون دلا ر و ۲۶ درصد رشد همراه بوده است.

بازارهای اصلی محصولات صنعتی و معدنی عمدتاً کشورهای همسایه و عمدتاً کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و همچنین سایر کشورها از جمله هند، چین، اندونزی، سوریه  و ازبکستان است.

کد خبر 372341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.