۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
به سالمندی نگاه مثبت داشته باشیم

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه باید به سالمندی نگرش مثبت داشته باشیم، گفت: در این دوران قابلیت‌ها و تجربه‌هایی وجود دارد که ارزش تلقی می‌شود و نباید نادیده گرفته شود.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت نگرش مثبت به دوران سالمندی افراد اظهار کرد: هر یک از مراحل زندگی انسان مهم است و نگرش مثبت به سالمندی به این معنا نیست که باید نسبت به دوره‌های قبلی نگرش منفی داشته باشیم.

وی در خصوص دسته بندی نگرش‌ها افزود: نگرش‌ها می‌توانند مثبت، منفی و خنثی باشند و نگاه مردم به این دوران وابسته به یادگیری‌ها و تجربه‌هایی است که اشخاص که در طول زندگی به دست آورده‌اند؛ این نوع نگرش‌ها در طی دوران کودکی و نوجوانی فرد شکل گرفته و آموختنی هستند.

 معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه گاهی اوقات ممکن است که اشخاص توجه به نکات مثبت و توانمندی‌های دوران سالمندی را نادیده بگیرند، گفت: در این دوران قابلیت‌ها و تجربه‌هایی وجود دارد که ارزش تلقی می‌شود و نباید نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: هنگامی که ذهن افراد فقط به کاستی‌ها، نواقص، بیماری‌ها، تحلیل رفتن قوای جسمانی و روانی دوران سالمندی معطوف می‌شود در حقیقت ذهن افراد بیشتر به سمت به ناتوانی و نیازمندی در این دوران برای انجام تکالیف و مسائل سالمندان پیش می‌رود.

ناجی گفت: در نظر گرفتن ویژگی‌های مثبت و تجربه‌های سالمندان و کمک آنها به نسل‌های بعدی با ایجاد زیر ساخت‌ها باعث ایجاد نگرش مثبت به این دوران شده و صفات مثبت سالمندی را بیشتر برجسته می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مراحل شکل گیری نگرش‌ها، یادگیری های مشاهده‌ای است، اظهار کرد: این یادگیری مشاهده ای یعنی افراد از طریق دیدن الگو برداری کرده و سرمشق می‌گیرند. همچنین مشاهده نگرش مردم به سالمندان و نوع برخورد آنها با این گروه از افراد مسن در مناسبات بین فردی موجب شکل گیری نگرش‌های مثبت اشخاص می‌شود.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: وقتی می‌بینیم که در اماکن و وسایل نقلیه عمومی و معابرحق تقدم برای سالمندان در نظر گرفته شده است این اتفاق نشان می‌دهد که هنوز نگرش‌های مثبتی در دل جوانان نسبت به دوران سالمندی وجود دارد.

این روانشناس و مشاور با بیان اینکه یادگیری مشاهده‌ای از طریق دیدن رفتارها و نوع برخوردهای دیگران با سالمندان ایجاد می‌شود، افزود: هنگامی که افراد شاهد یک شهر یا محیط دوستدار سالمند هستند و رفع موانع شهری و در تسهیل در عبور و مرور و تدابیر در نظر گرفته برای این قشر از جامعه را می‌بینند در حقیقت به این باور می‌رسند که نسبت به این دوره توجه لازم شده است.

ناجی تصریح کرد: همین تکریم و احترام گذاشتن به دوران سالمندی در ایجاد نگرش مثبت به این دوران و تقویت سلامت جسمانی و روانی سالمندان بسیار مؤثر است.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای سالمندان آرامش بخش‌ترین مکان فضای خانه و محیط خانواده است و گزینه آخر انتخاب سرای سالمندان و سپردن آنها به این مکان است و در موارد استثنایی این کار را خانواده انجام دهند و راهکار اول نیست.

ناجی با تاکید به اینکه سوق افراد به سمت نوگرایی و تجمل گرایی موجب تضعیف نگرش مثبت به سالمندان می‌شود، گفت: هر چه قدرکه جامعه به سمت مدگرایی پیش رود و از سنت گرایی فاصله گیرد ممکن است که نگرش‌ها نسبت به سالمندی دچار تحول شود.

این روانشناس و مشاور  با اشاره به اینکه اشخاص باید پایبندی خودشان را به سنت‌هایی که به طور دیرینه در زندگی و فرهنگشان ریشه دارد حفظ کنند، اظهار کرد: در واقع  با حفظ پایبندی به سنت‌ها و نگرش مثبت به دوران سالمندی ارتباط زیادی وجود دارد.

وی یادآورشد: هنگامی که این نگرش ایجاد شود تغییرآن در مراحل بعدی به مراتب سخت‌تر می‌شود به دلیل اینکه نگرش افراد در مقابل تغییرها مقاوم است و به زودی قابل تغییر نیستند، می‌طلبد که به شکل گیری نگرش‌های منفی به این دوران دامن نزنیم.

کد خبر 372329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.